محققان دانشگاه صنعتی شریف با ایجاد تغییراتی در ساختار سلول های خورشیدی موفق شدند بازدهی آن ها را افزایش دهند و از هزینه ی تولید بکاهند.

خطیب الاسلام صدر نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌و گو با خبرنگار  حوزه فناوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  گفت: با توجه به مشکلات موجود در زمینه‌ی تولید انبوه سلول‌های خورشیدی، بازدهی پایین و هزینه‌ی بالای آن‌ها، هدف از انجام این کار تحقیقاتی، طراحی و تولید سلول خورشیدی نانوساختار با بازدهی بالا از طریق مهندسی کردن لایه‌های تشکیل دهنده‌ی این سلول‌ها بوده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از راه های حل این مشکل طراحی و ساخت سلول خورشیدی به صورت دو لایه است ،ادامه داد: اضافه کردن یک لایه‌ی پراکنده کننده‌ی نور علاوه بر لایه‌ی اولیه‌ی حاوی نانوذرات اکسیدتیتانیوم می تواند بر افزایش بازدهی و کاهش هزینه ها منجر شود. در این طرح نیز از طریق تغییر نانوساختار اکسیدتیتانیوم به کار رفته در لایه‌ی پراکنده کننده، سطح مؤثر این لایه افزایش یافته است.

صدر نژاد افزود: ساختن سلول خورشیدی به صورت دولایه با وجود مزایایی که دارد نقاط ضعفی نیز دارد. نقطه ضعف این طراحی جدید کاهش سطح مؤثر و جذب رنگ و در نتیجه کاهش راندمان سلول خورشیدی است. اما در این تحقیق ضمن حفظ ساختار یک بعدی، با ایجاد سطوح ترک شکل کنترل شده بر روی سطح نانومیله‌ها، سطح مؤثر و در نتیجه میزان جذب رنگ و راندمان سلول خورشیدی افزایش یافته است.

وی در پایان اظهار داشت: هدف از انجام این کار تحقیقاتی ساخت سلول خورشیدی نانوساختار حساس شده با رنگ با راندمان بالا بوده است. ما با استفاده از روش هیدروترمال، نانومیله‌های دارای سطوح ترک شکل، که بسیار شبیه ذغال در حال سوختن هستند، تولید کردیم که این نانومیله‌ها در مقایسه با نانومیله‌های معمولی سطح مؤثر و خاصیت پراکنده‌کنندگی نور بسیار بالاتری داشته و در نتیجه سبب افزایش قابل توجه راندمان سلول خورشیدی می‌گردند.



انتهای پیام/


برچسب ها: سلول خورشیدی ، نانو ، نور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار