یاسوج ؛

ذخایر آب سطحی در کهگیلویه و بویراحمد 20 درصد افزایش یافت

مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمدگفت: بارندگی های مناسب درسال زراعی جاری بیش از 20درصد به حجم آب های سطحی و نیز تغذیه منابع زیر زمینی کمک کرده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از یاسوج؛علی لطفی افزود: متوسط بارندگی امسال را 344 میلی متر اعلام کرد و افزود : میزان بارندگی استان در دراز مدت 13 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 36بیش از 30 درصد افزایش داشته است .
وی گفت : بهبود وضعیت بارندگی درحالی است که بر اثر خشکسالی و برداشت به رویه از منابع آب های زیر زمینی سطح آب هاب زیر زمینی استان به طور چشمگیری کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه سالیانه هفت میلیارد متر مکعب آب بدون استفاده از این استان خارج می شود، تصریح کرد: این درحالی است که بیشتر زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از طریق حفر چاه آبیاری می شود.

لطفی استاندارد مصرف آب های زیرزمینی را 40درصد عنوان کرد و اظهار داشت: این در حالی است که تمایل مردم این استان به کشاورزی منجر به مصرف 85 درصد منابع آب زیرزمینی این استان شده است.

وی عنوان کرد: سطح آب های زیرزمینی دشت کلاچوی کهگیلویه، دشت های چرام و امامزاده جعفر به شدت کاهش یافته است.

لطفی با اشاره به اینکه تاکنون حجم مخزن سد کوثر به 377 میلیون متر مکعب رسیده است گفت : 35 میلی متر آب این مخزن طی بارندگی های اخیر در استان بوده است.

مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: سد کوثر گچساران به 200 میلیون متر مکعب دیگر آب نیاز دارد تا به حجم نرمال برسد.

وی گفت:حجم نرمال آب سد کوثر 580 میلیون متر مکعب است که علاوه بر تامین آب کشاورزی منطقه دشت لیشتر در سطح پنج هزار هکتار آب آشامیدنی شهر گچساران و شهرهای جنوبی حاشیه خلیج فارس را نیز تامین می کند.

لطفی با بیان اینکه افزون بر 85 درصد مصرف آب در کهگیلویه و بویراحمد به بخش کشاورزی اختصاص داده شده است گفت : شهروندان باید در مصرف آب در بخش خانگی صرفه جویی کنند.

استان کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود 16 هزارو 200 کیلومتر مربع در جنوب شرق ایران واقع شده که به علت برخورداری از کوه های سر به فلک کشیده سالانه به طور میانگین بیش از 750 میلی متر بارش باران دارد.

انتهای پیام /ف
برچسب ها: ذخایر ، آب سطحی ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.