نماینده مردم تهران به آنچه که نقض برجام از سوی آمریکا خواند، گفت: تحریم‌های جدید آمریکا اوضاع برجام را اسفناک کرده است.

رسایی: تحریم‌های جدید اوضاع برجام را اسفناک کرده/ لاریجانی: درباره مقابله با کارشکنی‌های آمریکا فکر شده استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید رسایی نماینده مردم تهران طی تذکری به ماده 24 آیین نامه داخلی مجلس نسبت به کارشکنی‌های اخیر آمریکا در موضوع برجام انتقاد کرد.

وی با اشاره به بند 2 شروط مقام معظم رهبری در موضوع پذیرش برجام گفت: آقای دکتر هم جناب آقای ظریف، هم آقای شمخانی و همچنین ولایتی و شما در روزهای گذشته مصاحبه کرده‌اید و گفته‌اید که تحریم‌هایی که بعد از امضای برجام علیه ملت تصویب شده نقض برجام است.

وی ادامه داد: در حال حاضر طرف آمریکایی 11 تحریم جدید علیه ایران در دست اقدام دارد و تنها منتظر این است که بخشی از تعهدات ایران در سایت اراک هم به پایان برسد.

رسایی در ادامه متذکر شد: وقتی بسیاری از شما عزیزانی که عضو هیئت نظارت در برجام هستید، گفته‌اید که آمریکا نقض برجام کرده است چرا دیگر ما باید بیش از این معطل اقدامات بعدی باشیم.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس در ادامه بیان داشت: در حال حاضر برخی از سانتریفیوژ‌ها جمع آوری شده و حال اگر بخشی از فعالیت‌های سایت اراک هم متوقف شود دیگر کاری نمی‌توان انجام داد.

رسایی تأکید کرد: جناب آقای رئیس پیشنهاد می‌کنم دست‌اندرکاران وزارت‌امورخارجه هفته آینده به مجلس آمده و درباره مسائل پیشرو گزارشی به مجلس ارائه کنند چرا که وضع تحریم‌ها اوضاع اسفناکی را در موضوع برجام رقم زده است. 
  
در ادامه علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات  رسایی گفت: آنطور که شما اعلام می‌کنید اوضاع اسفناک نیست، یعنی اینکه طرف آمریکایی تخلف کرده است ولی پیگیری می‌کنند تا تخلفشان را رفع کنند.

وی افزود: طرف‌های آمریکایی به ما نامه نوشتند که به نحوی می‌خواهند موضوع طرح لغو روادید را لغو کنند که این هم در دست پیگیری است و اگر اقدامات به خوبی انجام نشود ایران با آن مقابله خواهد کرد و قطعا به این موضوع فکر کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: مشخص شدن تخلفی در برجام نباید باعث توقف برجام شود چرا که سازوکارهای مدنظر در برجام تعیین شده است.

لاریجانی با بیان اینکه هر کنشی واکنش متناسب با آن را طلب می‌کند، خطاب به رسایی گفت: قطعا شما نمی‌خواهید که منافع ملی از بین برود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان داشت: اخیرا یکی از دوستان شما با مراجعه به ما می‌گفتند که، در نوشته آقا آمده است: مواد غنی شده باید به صورت چندباره از کشور خارج می‌شد و به جای آن مواد اورانیوم طبیعی به کشور وارد می‌شد و این کاری که انجام شده خلاف مصوبه است. که بنده به وی گفتم، وقتی ما یک جا مواد طبیعی را آوردیم و وارد کشور کرده‌ایم دقیقا بالاتر از نوشته مذکور عمل کرده‌ایم. این درست است که طرح موضوع مخالف نص صریح مصوبه است ولی خوب ما بالاتر از آن عمل کرده‌ایم چرا که ما می‌خواستیم نگرانی‌هایمان را رفع کنیم و گفتیم این مواد باید تکه تکه از کشور خارج بشود وقتی حالا یکجا همه اورانیوم مورد نیاز را در دست داریم قطعا بالاتر از آن مصوبه عمل کرده‌ایم.

لاریجانی ادامه داد:  اما در ادامه باید بگویم که بنده در تذکرم به موضوع طرح لغو روادید اشاره داشته‌ام که باید گفت راه حل این موضوع این نیست که کلا برجام متوقف شود چرا که باید از راه‌های مدنظر این امر صورت گیرد و اگر اقدامات نتیجه نداد مقابله با آن انجام خواهد شد چرا که به این موضوع فکر شده است. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار