رئیس مجلس گفت: ضعف بنیه دفاعی، کشورهای دارای منطق زور را دچار توهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از ظهر امروز(دوشنبه) با حضور در جمع مدیران و معاونان ارشد سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه باید اهتمام ما بر حفظ آثار دفاع مقدس باشد، ابراز امیدواری کرد که تلاش‌های این مرکز به ثمر بنشیند تا برای نسل‌های آینده کشور راه روشنی را ترسیم کند.

لاریجانی تصریح کرد: نگاه‌ چند وجهی به دفاع مقدس امری ضروری بوده و باید در این تشکیلات به تمام این وجوه مانند تاریخ، حفظ ارزش‌ها و ... دقت شود زیرا میراثی گرانقدر برای ملت ایران است.

وی با بیان اینکه 8 سال دفاع مقدس برای ما هزینه‌هایی داشت، گفت: دوران دفاع مقدس دستاوردهایی هم برای ما داشت لذا همیشه باید آنقدر تازه و به دور از غبارآلودگی باشد که نسل‌های آینده بتوانند از آن استفاده کنند.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه نگاه ما باید به دفاع مقدس دقیق باشد، اضافه کرد: جنگی که صدام آن را علمداری کرد، جنگ کشوری مانند عراق علیه ایران نبود بلکه جنگ 8 ساله ایران نمونه‌ای از یک جنگ جهانی بود زیرا تقریبا تمام کشورهای قدرتمند مانند آمریکا، شوروی سابق، برخی کشورهای اروپایی و منطقه‌ای نیز به عراق کمک می کردند.

لاریجانی ادامه داد: شاید چند کشور کوچک خارج از این قضیه بودند اما آنها نیز با رعایت برخی ملاحظات با ما همکاری کرده و تنها کمک‌های اندکی را به ما ارائه می‌کردند.

وی تاکید کرد: در آن شرایط کشورهای مختلفی همچون آمریکا  به عراق کمک‌های اطلاعاتی و نظامی می‌دادند، کشورهایی مانند فرانسه برای اولین بار به صدام هواپیما اجاره دادند و در کنار آنها آلمانی‌ها هم با ارائه سلاح‌های شیمیایی سعی بر تغییر مسیر داشتند.

رئیس مجلس با اشاره به سفر خود به کشور عربستان سعودی اظهار کرد: در آن سفر من از یکی از سران سعودی پرسیدم که چرا به صدام کمک کردید، وی در پاسخ گفت ما اشتباه کردیم که در آن جنگ 40 میلیارد دلار به عراق کمک کردیم و اشتباه دیگرمان هم کمک به طالبان بود.

لاریجانی اضافه کرد: پایداری ملت ایران در دوران دفاع مقدس پرهزینه بود اما این پایداری نشان داد که ملت ایران در مقابل تجاوزات کوتاه نخواهد آمد و این امر به ایران و ملت ایران صیانت بخشید.

وی بیان کرد: بعد از جنگ 8 ساله، کشور ما فراز و فرودهایی را شاهد بود اما کسی جرأت نکرد بخاطر آن 8 سال دفاع و جنگ ایران بار دیگر به ما حمله کند.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه در ابتدای انقلاب اسلامی تصویری آشفته از نیروهای مسلح و اوضاع داخلی کشورمان برای کشورهای منطقه منعکس شده بود، افزود: در اوایل انقلاب اسلامی هنوز سپاه شکل چندانی نگرفته بود و سایر نیروهای مسلح نیز به دلیل مسائل انقلاب درگیری‌هایی داشتند لذا کشورهای منطقه فکر می‌کردند بنیه دفاعی جمهوری اسلامی ایران ضعیف شده است.

لاریجانی در ادامه افزود: اینکه امروز بر تقویت بنیه دفاعی کشورمان تاکید داریم یکی از دستاوردهای دوران دفاع مقدس است.

وی تاکید کرد: اگر یک کشوری هر چند با وجود آرمانهای بلند اما در عمل از یک بنیه دفاعی بازدارنده برخوردار نباشد کشورهای دیگر که منطقشان زور است شاید دچار توهم شوند.

لاریجانی افزود: اگر مقام معظم رهبری بر تقویت بنیه دفاعی خود اتکایی نیروهای مسلح تأکید دارند به دلیل بازدارندگی است که باید در نیروهای مسلح وجود داشته باشد و امروز هم همه بخش‌های نیروهای مسلح باید تقویت شوند.
 
رئیس مجلس ادامه داد: در ابتدای انقلاب اسلامی آشفتگی‌هایی در کشور وجود داشت و بنی‌صدر در ابتدای دوره ریاست جمهوری خود بود که به دلیل برخوردهای اشتباهش به هم ریختگی سیاسی را در کشور ایجاد کرده بود و همین امر باعث توهم دشمن برای حمله به ایران شد.

وی تصریح کرد: از طرفی فعالیت بین‌المللی و منطقه طوری بود که این زمینه‌ها را برای اشتباه صدام فراهم آورد چرا که وی فکر می‌کرد می‌تواند به تمام کشورها چنگ بیندازد و اگر جلوی صدام گرفته نمی‌شد کارهای دیگری هم انجام میداد.

لاریجانی با بیان اینکه اکنون هم برخی کشورهای منطقه که تصور می‌کنند می توانند با اینگونه رفتارهای نظامی‌ کار را پیش ببرند درواقع همان اشتباه صدام را پیش گرفته‌اند، گفت: توهم شاید به هر دلیلی برای کشورها پیش بیاید مانند همین بیداری اسلامی که برخی کشورها با محاسباتی اشتباه تصور کردند که این امر دارای ظاهر و روبنایی است که می‌تواند با پول و نظامی‌گری حل شود.

رئیس مجلس در ادامه تأکید کرد: این تفکر اشتباه بود همانطور که در دخالت‌های کشوری مانند عربستان در سوریه و یمن شاهدیم که مشکلاتی پیش آمد در حالیکه آنها تصور می‌کردند می‌توانند طی چند ماه پیروز شوند.

وی با بیان اینکه تلقی اینکه بتوان با نظامی‌گری در منطقه مسائل را حل کرد امری اشتباه است، تصریح کرد: این کشورها از گذشته درس نگرفتند.

لاریجانی با اشاره به همبستگی موجود میان آحاد ملت ایران در دوران دفاع مقدس بیان داشت: این همبستگی غالبا عاطفی نبود بلکه یک وجدان دینی بود که مردم را از سر بصیرت به یکدیگر پیوسته کرده بود.

رئیس مجلس ادامه داد: مفهوم جهاد و شهادت به ملت ایران معنا داده بود همانطور که امروز در حوادث سوریه برخی از جوانان ما برای دفاع از حرم در جنگ شرکت می‌کنند.

وی با اشاره به یکی از تحلیل‌های غربی از مسائل منطقه‌ای گفت: در آن تحلیل اعلام شده بود که فلان کشور نیروی هوایی قدرتمندی دارد و ایران در مقایسه با این کشور دارای نیروهای آبدیده‌ای است که از جنگ نمی‌ترسند و این میراثی بزرگ بوده و تعارف نیست.

رئیس مجلس با اشاره به تحریم گسترده تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس نیز گفت: در دوران دفاع مقدس مجبور بودیم به توان داخلی خود اکتفا کنیم تا جایی که حتی ایران خودرو نیز در آن زمان به تولید سلاح مشغول شد و برای بخش‌ها و کارخانجات دیگر نیز این مسئولیت تعریف شد.

وی تأکید کرد: این امر نشان داد که باید در سخت‌ترین شرایط به نیروی داخل تکیه کرد و از سرمایه موجود استفاده بهینه را برد و اگر امروز مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی و بنیه دفاعی داخلی کشور تاکید دارند به دلیل تجربه دوران دفاع مقدس است.

لاریجانی تصریح کرد: شاید امروز هم یکسری امتیازات و امکانات در اختیار ما گذاشته نشود لذا ما با استفاده از تمرکز بر تولید داخل و تجربیات دوران دفاع مقدس مسائل خود را حل خواهیم کرد.

رئیس مجلس با بیان اینکه شرایط اقتصادی در زمان جنگ برای ما بسیار سخت بود، گفت: گاهی اوقات ما نفت را به قیمت 7 دلار می‌فروختیم اگر چه امروز آل‌سعود نیز تلاش می‌کنند قیمت نفت را پایین بیاورند تا به قول خودشان جمهوری اسلامی ایران هیچ ثمری از برجام نبیند اما ما تجربیات دوران دفاع مقدس را داریم و آل‌سعود با این عمل تنها به خود و بسیاری کشورهای مسلمان دیگر ضربه می‌زند.

لاریجانی با تأکید بر اینکه وجود استقلال اقتصادی برای کشورمان امر مهمی است، گفت: اقتصاد سالم موجب دستیابی به آرمانها می‌شود لذا سیاست اقتصادی ما باید مولد و زاینده باشد.

رئیس مجلس با بیان اینکه ایران با تجربه دوران دفاع مقدس از ظرفیت بازدارنده‌ای برخوردار شد، گفت: ایران  با وجود قدرتمند بودن،  قصد تعرض به هیچ کشوری را ندارد اما اگر یک کشوری به ایران تعرض کند آن را رها نخواهد کرد، برخی دچار توهم نشوند که گمان کنند می‌توانند ایران را در مضیقه قرار دهند.

وی تصریح کرد: قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نمی‌توانند جمهوری اسلامی ایران را در مضیقه قرار دهند و این در حالیست که کشورمان هیچگاه از ظرفیت خود به تمامی استفاده نکرده است زیرا نیروی زاینده خوبی در کشورمان وجود دارد که اگر در مسیر کار و تولید قرار بگیرند ظرفیت بازدارندگی ایران را چند برابر خواهند کرد.

رئیس مجلس اظهار کرد: اگر ما بعد از دوران دفاع مقدس با کشورهای کمک کننده به صدام تلافی نکردیم،‌به دلیل آن بود که جمهوری اسلامی ایران یک احساس مسئولیت بزرگتری دارد.

لاریجانی در ادامه افزود: ایران نگران سرنوشت امت اسلامی است و برای ما همیشه افتخار است که کشوری مسلمان از نظر بنیه دفاعی و اقتصادی قوی شود.

وی تصریح کرد: ما امت اسلام را به هم پیوسته می‌دانیم لذا اگر کشور عراق قوی شده تا از شر تروریست‌ها راحت شود، این آرزوی ماست.

رئیس مجلس با اشاره به برخی تحلیل‌ها که اعلام می کند ایران موازنه بین‌المللی را تغییر می‌دهد، گفت: ما دنبال چنین تعریف‌هایی نیستیم. شاید در تصور برخی از کشورهای منطقه این طور باشد اما کسانی که در مکتب امام راحل شکل گرفته‌اند دنبال چنین بازی‌هایی نیستند و دغدغه وحدت ملت اسلامی را دارند.

لاریجانی تاکید کرد: ما درست در مقابل خطی قرار داریم که تکفیری‌ها و تروریست‌ها در حال دامن زدن به ایجاد گسستگی میان کشورهای اسلامی هستند.

وی با بیان اینکه امروز رژیم سعودی اشتباهات استراتژیکی انجام می دهد، تاکید کرد: تصویری که از این کشور در دنیا به وجود آمده، تروریست‌پروری طی دو دهه اخیر در منطقه بوده است اما آنها به جای تغییر این تصویر فرار رو به جلو می‌کنند.

رئیس مجلس ادامه داد: اشتباهات را باید اصلاح کرد نه آنکه در یک تئوری غلط دیگر آن را تعریف کرد،‌ بطور مثال آل سعود اکنون در حال لابی‌گری با کشورهای دیگر عرب به بهانه اینکه ایران در کشورهای دیگر دخالت می‌کند، است.

وی تاکید کرد: قدرتمندشدن کشورهای اسلامی افتخار ماست، اگر ما به کمک مردم عراق رفتیم تنها به دلیل حمایت از مردم عراق و به درخواست دولت این کشور در مقابل تکفیری‌ها و داعشی‌ها بود .

رئیس مجلس افزود: اینکه تلاش کنند رابطه چند کشور را با ایران خراب کنند یک تفکر اشتباه است زیرا جمهوری اسلامی ایران در جنگی با اشل جهانی توانست قدرتمند عمل کند و اکنون نیز آنها با قطع روابطشان تنها خود دچار ضرر خواهند شد.

لاریجانی در ادامه افزود: برخی اقدامات در این منطقه تنها توهمات است، من  زمانی که مسئول امنیتی در کشور بودم سفری را به عربستان انجام دادم و در آنجا پادشاه عربستان در جلسه خصوصی به بنده اعلام کرد که چرا شما در عراق دخالت می‌کنید و 5 میلیون پاسدار را به این کشور فرستادید؟، بنده هم فقط گفتم که ما 5 میلیون سپاهی در کشور خود نداریم و کل سپاه پاسدار ما حدود 300 هزار نفر است.

رئیس مجلس تاکید کرد : این امر تنها نشان‌دهنده توهمات است که نسبت به کشور ما وجود دارد در حالیکه اینگونه توهمات و اشتباهات اینگونه برای خودشان هزینه‌هایی را ایجاد می‌کند ضمن آنکه فرسایش‌هایی را در میان نیروهای مسلمان به وجود می‌آورد.

لاریجانی تصریح کرد: اگر ایران با کارهای غلط آنها مخالف است این امر نشان‌دهنده دخالت نبوده زیرا ما نمی‌توانیم با کارهای غلط دیگر کشورها همراه باشیم. این نکته‌ای است که باید کشورهای منطقه باید از دوران دفاع مقدس درس بگیرند و با کمک رسانه‌ها برخی از کشورها از این توهم خارج شوند.

وی خطاب به سردار کارگر رئیس مرکز حفظ ارزش‌ها و نشر آثار دفاع مقدس اظهار کرد: اگر پیشنهادی برای ارائه و گنجاندن در برنامه ششم دارید،‌اکنون زمان مناسبی است و بنده از پیشنهادات شما استقبال می‌کنم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار