رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: استفاده از سموم غیراستاندارد و عدم استفاده از کودهای مناسب باعث از بین رفتن خاک می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛  نیازعلی ابراهیمی پاک افزود: توجه به خاک به عنوان بستر تولید ضروری است و باید به این امر توجه خاصی شود.

ابراهیمی پاک تصریح کرد: تناوب کشت محصولات کشاورزی نیز باعث اصلاح خاک می شود ولی متاسفانه امروز بدون مطالعه محصولات در اقلیم های مختلف کشت می شود که نه تنها راندمان تولید را بالا نبرده بلکه خاک را نیز ازبین می برد.

وی اضافه کرد: متاسفانه استفاده غیر اصولی از زمین های کشاورزی بدون توجه به اهمیت خاک به مرور ساختمان خاک کشاورزی را از بین می برد.

ابراهیمی پاک با ابراز تاسف از بی توجهی نسبت به آلودگی و از بین رفتن خاک، تاکید کرد: توجه به خاک و نگهداری آن بسیار حایز اهمیت است، زیرا اگر خاک آلوده شود، اصلاح آن بسیار سخت و دشوار خواهد بود.

وی تاکید کرد: با حفظ فیزیک خاک می توان بستر لازم را برای تولید محصولات کشاورزی ایجاد کرد، چرا که لایه هایی که برای الگوی کشت در نظر گرفته می شود 9 لایه است که باید در زمان کشت و ارایه الگوی کشت مورد توجه قرار گیرد.

ابراهیمی پاک در ادامه بر استفاده بهینه از منابع آبهای زیر زمینی استان با الگوی کشت مناسب تاکید کرد و گفت: جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی با یک الگوی کشت و برنامه ریزی مناسب باید نسبت به استفاده بهینه از منابع آبهای زیر زمینی حرکت کند.

وی در پایان تاکید کرد: کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی باید با ارایه روش های نوین و استفاده بهینه از کود و بذر مناسب، راندمان تولید در هر هکتار را افزایش دهند.

استان قزوین دارای 480 هزار هکتار اراضی کشاوررزی و 80 هزار بهره بردار بخش کشاورزی است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ت


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.