سی ان بی سی در گزارشی نسبت به تاثیر تنش میان ایران و عربستان بر آینده بازارهای نفتی ابراز نگرانی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ سی ان بی سی در گزارشی به قلم "استفان مایرو" نوشت: بالاگرفتن تنش‌ها در خاورمیانه همواره اولین تاثیر خود را روی بهای نفت نشان می‌دهد. بازارهای جهانی نفت در شرایطی به سر می‌برند که از عوامل متعددی غیر از تحولات سیاسی خاورمیانه تاثیر می‌پذیرند. کارشناسان مسائل اقتصادی دلایل فراوانی دارند که می‌تواند چشم‌اندازی منفی از پایین ماندن بهای جهانی نفت ارائه دهد.

کاهش رشد اقتصادی چین، اقتصاد متزلزل کشورهای اروپایی، کاهش یارانه‌های دولتی در عربستان، افزایش صادرات نفت ایران و لغو تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران فقط بخشی از عوامل تاثیرگذار در کاهش بهای جهانی نفت است.

"باب دایلان،" کارشناس مسائل اقتصادی در این باره گفت: با گذشت زمان دلایل تاثیرگذار بر بهای جهانی نفت نیز تغییر کرده است. وقتی آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران دست یافت، عربستان و دیگر کشورهای سنی منطقه برای جلوگیری از قدرت گرفتن یک دولت شیعه و احتمالا گسترش نفوذ تفکر شیعی در منطقه، موضعی خصمانه علیه تهران اتخاذ کردند. نتیجه این کار، رویارویی خشن ایران و عربستان در چالش‌های مهم منطقه‌ای مانند عراق، سوریه و یمن بود که در تمام موارد، نفت یکی از عناصر مهم نزاع به شمار می‌رود.

حتی زمانیکه بازارهای جهانی با مازاد تولیدات نفتی مواجه شدند، عربستان حاضر نشد حجم صادرات نفتی خود را کاهش دهد و به یکی از عوامل مهم سقوط بهای طلای سیاه در سال گذشته میلادی تبدیل شد. عربستان دارنده بزرگترین و ارزان‌ترین ذخایر نفتی در جهان است و همچنان تولیدات نفتی خود را با قیمتی نازل به دست مشتریان اروپایی و آسیایی می‌رساند.

در این شرایط ایران منتظر اجرای برجام و لغو تحریم‌های اقتصادی است تا بلافاصله سطح تولیدات نفتی خود را به دوران پیش از تحریم بازگرداند. ماجرای اعدام روحانی برجسته شیعه در عربستان و اعتراض شدید ایران به آن، بهانه‌ای شد تا آل سعود به پشیمانی غرب در لغو تحریم‌های ایران امیدوار شود. چه ایران موفق به افزایش صادرات نفتی شود و چه از این کار بازبماند، طلای سیاه بار دیگر با تلاطم قیمت مواجه خواهد شد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار