حق وتوی ایران در کنگره آمریکا!

«در جواب آقای ظریف باید گفت: بله! مگر اینکه شما کشته شدن صدها نفر از سربازان و تفنگداران آمریکایی را نادیده بگیرید ...»

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" در گزارشی تحت عنوان "حق وتوی ایران در کنگره" به اعتراض نسبت به سیاست های دولت اوباما در رابطه با ایران پرداخته و عنوان می کند "ایران به دنبال وتو کردن قانونی محدودیت ویزا است که اخیرا به تصویب کنگره آمریکا رسیده است."
 

در این گزارش آمده است: «پرزیدنت اوباما بیشتر میراث سیاست خارجی خود را بر توافق هسته ای ایران بنا کرده است اما آیا این توافق، به ایرانی ها حق وتو قوانین وضع شده در کنگره آمریکا را می دهد؟ این سئوال اصلی در رابطه با سر و صداهایی است که ایران با تصویب یک قانون امنیتی توسط کنگره پس از وقوع حملات تروریستی در "سان برناردینو" و پاریس به راه انداخته است.»
 
 
این روزنامه آمریکایی پس از توضیح در رابطه با قانون محدودیت ویزا برای کسانی که به ایران و چند کشور دیگر سفر کرده اند، می نویسد: «طرفداران توافق هسته ای از این هراس دارند که قوانین جدید ویزا مانع از سرازیر شدن سرمایه گذاران خارجی به ایران خواهد شد. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه 18 دسامبر خود با نیویورکر (New Yorker) عنوان کرد: "قانون جدید ویزا پوچ و بی معنا است: آیا هیچ کس در غرب تا کنون توسط یک شهروند ایرانی هدف گرفته شده است؟"»
 

در ادامه این گزارش با طرح اتهامات دروغین علیه ایران آمده است: «در جواب آقای ظریف باید گفت: بله! مگر اینکه شما کشته شدن صدها نفر از سربازان و تفنگداران آمریکایی در عراق به وسیله بمب های کنارجاده ای ایرانی را نادیده بگیرید و یا حمایت ایران از تروریست های حماس و حزب الله و یا تلاش برای ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا در سال 2011 که با حمایت ایران صورت گرفت.
 

جان کری وزیر امور خارجه [آمریکا] روز بعد [از اظهارات ظریف] پاسخ او را با نوشتن نامه ای داده و عنوان کرد: دولت آمریکا، قدرت استثنا قرار دادن برای محدودیت های ویزا که توسط کنگره تصویب شده را دارد و این قانون، آمریکا را از انجام تعهداتش بر اساس توافق هسته ای باز نخواهد داشت و مشکلی برای منافع مشروع تجاری ایران ایجاد نخواهد کرد. 
 
 
اما ایران هنوز تهدید می کند که به خاطر این موضوع به کمیسیون مشترک -که توسط شورای امنیت سازمان ملل برای داوری در اختلافات توافق هسته ای تشکیل می شود- شکایت خواهد کرد. مقامات ایرانی بر هواداری نمایندگان روسیه، چین و شرکای تجاری اروپایی ایران در این کمیسیون، حساب باز کرده اند. 
 
 
اما کنگره در این رابطه بسیار خشمگین است. برخی از اعضای کنگره در نامه 22 دسامبر خود به جان کری عنوان کردند که کنگره صریحا با استثنا قائل شدن برای تجار ایرانی در قانون ویزا مخالفت کرده و ساده ترین راه برای از بین بردن این محدودیت ها برای ایران، پایان دادن به حمایت از تروریسم است.»
 

در انتهای این گزارش با تکرار ادعاهای واهی علیه ایران، آمده است: «نقش ایران در بی ثبات کردن خاورمیانه پس از توافق هسته ای، بدتر شده است. اکنون ایران به دنبال وتوی ضمنی یک قانون داخلی-امنیتی تصویب شده توسط کنگره آمریکا است. پرزیدنت اوباما این قانون را امضا کرده و جان کری نیز در جولای گذشته، توافق هسته ای را امضا کرده است. اکنون زمان تصمیم گیری بر سر این موضوع است که ایران خطر بزرگتری را بر ایالات متحده تحمیل می کند یا کنگره آمریکا.»


منبع:جام نیوز
انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.
برچسب ها: حق وتو ، ایران ، کنگره ، امریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۷ دی ۱۳۹۴
اين كنگره امريكا منو ياد مجلس خودمون تو اين دوره ميندازه.
هر دو تا شون فقط بلد بودند چوب لاي چرخ دولتاشون بزارند.
آخرین اخبار