گزارش ایران ریویو: عربستان باید در سیاست‌های خارجی تجدید‌نظر کند

سایت تحلیلی ایران ریویو در گزارشی به اشتباهات دیپلماتیک عربستان در سیاست‌های خارجی پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ سایت ایران ریویو در گزارشی تحلیلی به قلم "بهزاد صابری" نوشت: شایعه شده بود "استالین،" رهبر شوروی سابق، در بستر مرگ است، او 2 نامه برای "نیکیتا خروشچف،" جانشین خود، برجای گذاشت. خروشچف باید اولین نامه را هنگام مواجه با خطر می‌خواند و دومین نامه را هنگام شکست از رقیبان سیاسی باز می‌کرد. خروشچف سال 1956 با مشکل جدی مواجه شد. بحران بر سر مجارستان و کانال سوئز بود. او اولین نامه استالین را باز کرد. در آن نوشته شده بود: همه مشکلات را به گردن من بیانداز! در پی آن خروشچف جلسه‌ای محرمانه با نمایندگان کنگره برگزار کرد و تمام تقصیر را بر گردن استالین انداخت. جنجال خیلی زود برطرف شد و خروشچف از مهلکه به سلامت بیرون آمد.

خروشچف در سال 1964 از "آلکسی کاسیگین" و "لئونید برژنف" شکست سیاسی سختی خورد و درنتیجه نامه دوم استالین را گشود. در این نامه نوشته شده بود: حالا نوبت توست که 2 نامه بنویسی!


بر کسی پنهان نیست که عربستان با مشکلات اجتماعی و سیاسی متعددی مواجه است. این مشکلات هم در داخل و هم در خارج از عربستان نمود پیدا کرده است. خاندان سلطنتی عربستان در دهه‌های گذشته به مال اندوزی و بهره‌برداری بی حساب و کتاب از منابع نفتی مشغول بودند. هرچقدر خاندان پادشاهی سعودی ثروتمندتر می‌شد و انواع هواپیما و خودروهای لوکس را از کمپانی‌های غربی خریداری می‌کردند، هیچ تغییر مثبتی در روند زندگی اجتماعی مردم این کشور مشاهده نشد. عربستان در آغاز هزاره سوم هنوز هم بوسیله یک حکومت استبدادی اداره می‌شود که در آن تمامی اعضای خانواده پادشاهی، بالاتر از قانون قرار دارند. عربستان دارای جامعه‌ای مدنی است که در ان حقوق بشر رنگ باخته و نشانه‌های روشنی از برده‌داری به چشم می‌خورد. در عربستان تقریبا هرآنچه را که مایل باشید می‌توانید با پول بخرید، از جان انسان‌ها گرفته تا احکام قضایی.

نفت و درآمدهای حاصل از آن برای عربستان نوعی مصونیت بین المللی بوجود آورده است. کشورهای غربی از ثروت سرشار شاهزادگاه سعودی استفاده می‌کردند، شاهزادگانی که عاشق زرق و برق و زندگی مجلل هستند و پول‌های خود را با خرید خودروهای لوکس و ویلاهای چند میلیارد دلاری بر باد می‌دهند. در سالهای اخیر فراگیر شدن استفاده از شبکه‌های اجتماعی موجب شد آگاهی جامعه بین الملل درمورد نقض حقوق بشر در عربستان و جنایات این کشور افزایش یابد. حالا دیگر شاهزادگان سعودی نمی‌توانند پشت پول‌های کلان خود پنهان شوند. حالا چشمان جامعه بین الملل بر روی آنها متمرکز شده است و نسبت به جنایات سعودی‌ها در حق شیعیان، مردم یمن و یا سوریه آگاهی می‌یابد. 

در سال‌های اخیر، اوضاع آنطور که خاندان آل سعود برنامه‌ریزی کرده بود، پیش نمی‌رود. بارها از سوی جامعه بین الملل مورد انتقاد قرار گرفتند و با توجه به کاهش بهای جهانی نفت، ثروت سرشار گذشته را در اختیار ندارند تا صدای مخالفان را خاموش کنند. با توجه به امضای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+6، عربستان شاهد قدرت گرفتن روزافزون رقیب دیرینه خود –ایران – در منطقه خاورمیانه است. ریاض باید تا قبل از آنکه دیر شود اقدامی در جهت برهم زدن این توافق انجام دهد. یکی از این راه‌ها، ضربه زدن به شیعیان و تضعیف قدرت آنها است. اگر ایران وجهه بین المللی خود را از دست دهد، عربستان به متقاعد کردن کشورهای غربی در قطع ارتباط با تهران نزدیک‌تر خواهد شد. 

در پایان این گزارش آمده است: عربستان در یک آشفتگی سیاسی به سر می‌برد. راهکارهای دیپلماتیک این کشور برای حل و فصل چالش‌های منطقه‌ای اغلب نتیجه‌ای عکس به دنبال دارد. ریاض برای سامان دادن به آشفتگی‌های سیاسی خود نیازمند تغییر رویکرد در سیاست‌های داخلی و خارجی است.

انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۱۵ دی ۱۳۹۴
اگر عربستان قدرت نظامی ما را داشت ما را بدتر از یمن میکرد/از هیچکس هم نمی ترسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۱۵ دی ۱۳۹۴
اگر عربستان قدرت نظامی ما را داشت ما را بدتر از یمن میکرد/از هیچکس هم نمی ترسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۱۵ دی ۱۳۹۴
این ها نوکر واقعی آمریکا اند
آخرین اخبار