60 نفر از بانوان کاشان برای کمک به تحصیل و اشتغال معلولان کم توان ذهنی مرکز دانش آموزان کم توان دهنی ایجاد کردند.

بانوان کاشان به یاری دانش آموزان کم توان ذهنی می شتابندبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، فخری سادات هاشمی موحد مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از معلولان کم توان ذهنی و جسمی نورامید کاشان در همایش آغاز به کار خیریه گفت: دغدغه خانواده های این گروه از معلولان رسیدن به حداقل هاست ولی بزرگتر از این مشکل، نگاه جامعه به این گروه از شهروندان است به گونه ای که خانواده ها، بچه های خود را مخفی کرده و از بسیاری حقوق شهروندی محروم می کنند.

وی اظهار داشت: برپایی نمایشگاه های توانمندی ها و آثار دستی دانش آموزان کم توان ذهنی، برگزاری جشنواره های خیریه غذاهای سنتی با هدف جلب کمک های مادی و مالی داوطلبانه در جهت حمایت از تحصیل، اشتغال و خودکفایی این گروه از شهروندان از جمله برنامه های خیریه نورامید کاشان است.

وی گفت: تاکنون یکصد دانش آموز معلول کم توان ذهنی در منطقه کاشان شناسایی شده اند که 30نفر آنها دختر و 70 نفر آنها با جنسیت پسر هستند که به نظر می رسد که فقط یک سوم از معلولان ذهنی آموزش پذیر این منطقه باشد و هر سال متاسفانه در اثر ناآگاهی مردم به این آمار افزوده می شود.

هاشمی موحد افزود: مشکل بزرگ این گروه از معلولان حتی بعد از فراغت از تحصیل، اشتغال آنها است که آنها را در معرض انزوا و حتی سودجویی بزهکاران جامعه قرار می دهد.

وی گفت: آموزش و پرورش کاشان با اختصاص مدارس معارفی و فهمیده به امر آموزش معلولان کم توان ذهنی ، خانواده زنده یاد ثابت با اختصاص منزل شخصی خود به عنوان محل فعالیت انجمن، شهرداری و سازمان رفاهی ورزشی کاشان با اختصاص سالن اشتغال و کارآفرینی فرهنگسرای مهر و آموزشگاه شهید هاشمی در زمینه آموزش مهارتهای حرفه ای به صورت رایگان و مجمع خیرین مدرسه ساز با تامین صبحانه دانش آموزان با این انجمن همکاری داشته اند که تلاشی قابل تحسین است.

کارشناس مشاوره گفت: معلولان کم توان ذهنی به دلیل محدودیت شناختی در زمینه ادراک ، حافظه و توجه، نمی توانند متناسب با سن خود عمل کنند و در یاد گیری مفاهیم نظری و پیچیده دچار مشکل می شوند .

مهدی جعفری در همایش آغاز به کار خیریه نور امید در کانون دانش آموزی الزهرا کاشان افزود: کم توان ذهنی حالتی است که در آن کارکرد عمومی هوش فرد به میزان چشمگیری کمتر از متوسط است و با کاهش همزمان رفتارهای سازگارانه در حیطه های مختلف زندگی همراه است.

وی تصریح کرد: تجربه های موفقیت آمیز معلولان در خانه و مدرسه، معاشرت با دوستان، واکنش های تشویق آمیز اطرافیان ، تایید و تکریم مستمر شخصیت ایشان توسط بزرگسالانی همانند اولیا و مربیان موجب تقویت اعتماد به نفس آنها می شود و ناکامی های مکرر در این موقعیت و تنبیه های احتمالی عامل باز دارندۀ جرأت ابتکار عمل در آنها می شود .

جعفری اظهار داشت: فقدان نگرش مثبت جامعه به معلولان کم توان ذهنی از یک سو و نداشتن تعامل بین فردی ، نبودن مشارکت های گروهی و نداشتن اعتماد به نفس از سوی دیگر مهمترین موانع شکوفایی احساس خود ارزشمندی و حرمت نفس در این گروه از معلولان می شود .

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

انتهای پیام/ب


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.