ششمین روز از جشنواره عمار در سینما فلسطین برگزار می‌شود.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ششمین دوره جشنواره فیلم مردمی عمار به ششمین روز رسید.

در نشست نقد و بررسی مستند «مادرکشی» مطرح شد؛
کلانتری: علت اصلی بحران زیست محیطی کشور، توسعه نادرست واردات و نگاه فن‌سالارانه است/ حجت الاسلام کشوری: محاسبات ما در ادبیات توسعه، اشتباه است/ شهرستانی: شعارهای انقلابی ما را بی‌پروا کرده است

نشست نقد و بررسی مستند «مادر کُشی» با حضور حجت الاسلام علی کشوری، دبير شوراي راهبردي الگوي پيشرفت اسلامي، سید حسین شهرستانی، پژوهشگر و فعال فرهنگی و کمیل سوهانی، کارگردان این مستند در محل لابی طبقه سوم سینما فلسطین برگزار شد.

حجت الاسلام علی کشوری، دبير شوراي راهبردي الگوي پيشرفت اسلامي در ابتدای این نشست در سخنانی، گفت: مستند «مادر کشی» در درجه نخست به صورت شفاف و روشن خطاهای محاسباتی جریان توسعه گرا را در کشور و در این سالها نشان می دهد. در حقیقت این مستند مشکلات محیط زیستی را نشان می دهد و در راس آن به مسئله و معضل سدها در سطح کشور پرداخته است.

وی افزود: بحث اصلی که در این مستند مخاطب با آن روبرو می شود نحوه برنامه ریزی مبتنی بر ادبیات توسعه در سطح کشور است. به طور مثال در صحنه هایی از این مستند، بخش‌هایی از مراسم‌های افتتاحیه هایی را می بینیم که در آن مدیران این پروژه‌ها از مزایای غیر واقعی آن صحبت می‌کنند.

دبير شوراي راهبردي الگوي پيشرفت اسلامي ادامه داد: در مستند «مادر کُشی» کارگردان از محیط زیست، معضل و مشکل بحران طبیعت نشان می دهد که نحوه محاسبات ما در حوزه ادبیات توسعه تا چه اندازه غیر واقعی است.

حجت الاسلام کشوری خاطرنشان کرد: این مشکل و آفتی که امروز ما در حوزه محیط زیست و طبیعت با آن روبرو هستیم نه تنها در این حوزه بلکه حتی در حوزه‌ای همچون خانواده هم نمود دارد. اینگونه است که می بینیم که امروز با آمار 38 درصدی طلاق در جامعه روبرو هستیم. زیرا این موضوع هم به نوعی ریشه در محاسبات اشتباه ما در ادبیات توسعه دارد.

وی اضافه کرد: در حقیقت امروز دیگر برای همه ما این موضوع در حال اثبات است که ادبیات توسعه ای که تا امروز از آن استفاده می کنیم تا چه میزان ناکارآمد است. در این مستند می بینیم که کارگردان صحبت اصلی خود را پیرامون سدها انجام می دهد.

دبير شوراي راهبردي الگوي پيشرفت اسلامي تصریح کرد: در مستند «مادر کُشی»، آقای کلانتری با مخاطبان به گفتگو می نشیند و می گوید که ما در این سالها و در زمان مدیریت خود انسان های نادانی بودیم که از این روشها در حوزه مدیریت محیط زیست استفاده می کردیم.

حجت الاسلام کشوری در این بخش از صحبت های خود به کشور آمریکا اشاره کرد و گفت: به طور مثال کشور امریکا از سال 2002 بحث های مطالعاتی مربوط به سدسازی را کاملا متوقف کرده است. این کشور حتی پروژه ای را هم شروع کرده که در آن سدهای مضر را نیز تخریب می کنند.
وی افزود: ما باید در ورودی های نقد توسعه فقط از محیط زیست شروع به بحث نکنیم. بلکه باید بیاییم و این بحث های خود را از خانواده ها آغاز کنیم. ما امروز از محاسبات غلط، فقط در حوزه محیط زیست آسیب ندیدم بلکه در حوزه های مختلفی با این آسیب ها روبرو شدیم.

دبير شوراي راهبردي الگوي پيشرفت اسلامي ادامه داد: توسعه، به صورت پدیده ای سفارشی از کشورهای توسعه یافته وارد کشور ایران شده است. در حقیقت اینگونه نبوده که توسعه و فرهنگ توسعه در کشور ما و توسط محققان ما پدید امده و بنیانگذاری شده باشد. برای همین هم هست که آسیب هایی را هم که ما با آن روبرو شدیم بیشتر از آسیب هایی بود که خود کشورهای پیشرفته متحمل شدند.

سید حسین شهرستانی پژوهشگر و فعال فرهنگی نیز که در این نشست نقد و بررسی حضور داشت در سخنانی، گفت: در نقد دیدگاه های توسعه تا امروز حرف ها و سخنان زیادی بیان شده است. اما باید به این موضوع مهم اشاره کنم که آن بلاها و آسیب‌هایی که ما در کشور خود بر سر طبیعت آوردیم آنها بر سر محیط زیست خود نیاورده‌اند.

وی افزود: ما نخستین کشوری در دنیا هستیم که تمامی منایع آب های زیرزمینی تجدید ناپذیر خود را با سرعت بسیار زیادی از بین می بریم. در حقیقت ما ملتی هستیم که بعد از انقلاب اسلامی و فقط در دو نسل، بیشتر منابع ایران را مصرف کردیم.

این پژوهشگر و فعال فرهنگی ادامه داد: ما شاهد هستیم که شعارهای انقلابی ما به نوعی مسئولیت را در این حوزه از ما سلب کرده است. ما باید همانگونه که بر روی مسئله هسته‌ای کشور حساس هستیم بر روی مسئله محیط زیست و حتی مسئله رودخانه‌های خود حساس باشیم.

شهرستانی خاطرنشان کرد: پیشنهاد من برای جشنواره عمار این است که این دست مستندها و خصوصا این مستند بیشتر و بهتر دیده شوند، زیرا مسئله بحران محیط زیست ما فقط به آب محدود نمی شود و حتی امروزه شاهد بحرانی جدیدتر از آن یعنی بحران خاک هستیم.

وی اضافه کرد: احساسی که از دیدن این مستند باید به ما دست بدهد این است که در حوزه مدیریت محیط زیست کشور حداقل احساس گناه کنیم. زیرا در کنار جنایت های بسیاری که امروزه آمریکا، داعش و آل سعود در دنیا انجام می‌دهند ما نیز جنایت هایی را در حوزه بحران محیط زیست کشور رقم می‌زنیم.

این پژوهشگر و فعال فرهنگی تصریح کرد: این جنایت‌های فراوان در حوزه محیط زیست را در سال های متمادی و با پشتکار فراوانی انجام می دهیم و نمی‌توانیم بگوییم که همه جنایت هایی که در حق این کشور و محیط زیست آن شده فقط توسط دشمنان بوده و همه خوبی‌ها و دستاوردها هم از جانب ما بوده است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که ما بعد از انقلاب در بسیاری از حوزه‌ها از جمله محیط زیست بی پروا شده ایم. در حقیقت در بسیاری از جاها شعارهای انقلابی ما را بی‌پروا کرده است. باید بگویم که یک نوع امنیت دینی بعد از انقلاب برای ما ایجاد شده که نسبت به محیط زیست این‌گونه عمل می‌کنیم.

کمیل سوهانی کارگردان این مستند نیز در انتهای این برنامه در سخنانی، گفت: مستند «مادر کشی» حاصل یک کار دینی بوده است. این مستند حاصل 18 ماه کار یک گروه 10 نفره است. همچنین یک تیم پژوهشی 8 نفره هم کارهای مربوط به تحقیق ساخت آن را برعهده داشته است.
وی افزود: تمام چیزهایی را که در این مستند مشاهده کردید مواردی بود که بعد از چندین ماه کار پژوهشی به آن دست پیدا کردیم. اینگونه می توانم بیان کنم که علت اصلی بحران محیط زیستی که امروز در کشور با آن روبرو هستیم تعریف نادرستی بوده که از توسعه وارد کشور شده است.
این کارگردان ادامه داد: فرهنگ توسعه امری بومی نبود که در کشور ما ایجاد شده باشد بلکه یک نوع فرهنگ وارداتی بود که از سوی کشورهای خارجی و آن هم با شتاب بالایی وارد کشور شده است.

سوهانی خاطرنشان کرد: نکته دیگر در ماجرای این بحران در کشور حضور یک نوع نگاه فن سالارانه بوده است. در حقیقت امروزه فن سالاران گردانندگان سیاست های مختلف سیاسی و اقتصادی و حتی فرهنگی کشور هستند.

وی اضافه کرد: اگر بخواهم شفاف بیان کنم اتفاقی که امروز در مسئله مدیریت بحران آب در سطح کشور ما رخ داده این بوده است که هم پول داشتیم و هم علم ولی نگاه اقتصادی به موضوع محیط زیست در کشور نداشته‌ایم. در حقیقت تصمیم گیرندگان ما مهندس بودند و نگاهی تکنوکرات به اقتصاد داشتند.

این کارگردان تصریح کرد: بحران نخست محیط زیست در کشور بحران خاک است. باید این را بگویم که خاکی که در گذشته آنقدر توان و قوت داشته امروز این خاصیت ها و ویژگی های خود را از دست داده است.

سوهانی در پایان گفت: ما کشوری بودیم که طی 50 سال هزاران سال منابع آب زیرزمینی خود را مصرف کرده و آن را به مواد خوراکی تبدیل کردیم. ما حتی دریاچه ارومیه که 7 برابر شهر تهران وسعت دارد را خشک کردیم. همچنین 16 دریاچه سطح کشور را نیز از بین بردیم.  
 
پنجمین جلسه از سلسله نشست‌های هنر- واقعیت ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار؛  
احمد سبحانی: گروه های مردمی بهترین مسیر ارتباط فرهنگی با کشورهای مختلف  

احمد سبحانی سفیر سابق کشورمان در ونزوئلا در پنجمین جلسه از سلسله نشست‌های هنر- واقعیت ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار؛ با اشاره به اینکه بدلیل ریشه لاتینی زبان مردم امریکای جنوبی به کشورهای این منطقه، امریکای لاتین نیز می گویند، گفت: من از سال 2001 میلادی و در حالی برج‌های دوقلو سازمان تجارت جهانی مورد حمله قرار گرفته بودند و حدود 20 روز از ریاست جمهوری هوگو چاوز می‌گذشت به عنوان سفیر ایران به این کشور رفتم.
 
سبحانی با اینکه معمولا کشورهای این منطقه محل تاخت وتاز کمپانی‌های پزرگ چندملیتی یوده است، ادامه داد: بعد از فروپاشی شوروی سابق، امریکا با تظاهر به دموکرات بودن، فشارهای خود بر کشورهای متحد شوروی از جمله کشورهای امریکای لاتین را کم کرد.
 
سفیر سابق کشورمان اضافه کرد: در این سالها که کشور کوبا به تنهایی در برابر فشارهای امریکا ایستاده بود، مردم سایر کشورهای منطقه نیز به مقابله با امریکا و دیکتاتورهای حاکم برخاستند و اتحادیه آلبا را بوجود آوردند.
 
وی در ادامه سخنانش بیان داشت: بومیان اصلی این کشورها بیش تر در اکوادور و بولیوی حضور دارند و نسل امروزی، لاتینی هستند و حتی جنبش‌های آزادی خواهانه‌ای هم که در این منطقه اتفاق افتاده، بوسیله نسل لاتینی بوده است.
 
سبحانی در این باره اظهار داشت: سیمون بولیوار که رهبری قیام‌های استقلال خواهانه کشورهای بولیوی، اکوادور، کلمبیا و ... را انجام داد، از نسل جدید این منطقه بود و خودش این گونه تعریف می کند که ما نه آفریقایی، نه اروپایی و نه امریکایی هستیم بلکه ما لاتینی هستیم.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مهمان نوازی مردمان این منطقه، درباره کشور ونزوئلا گفت:  هوگو چاوز قبل از آن که رئیس جمهور این کشور شود، سرهنگ چترباز بوده است که دست به کودتا می زند و با شکست آن به زندان می‌افتد که بعدها با اعلام بخشش از زندان خارج می‌شود.
 
سبحانی تصریح کرد: چاوز، زمانی که شکست کودتا را در تلویزیون اعلام می کرد گفته بود که دوباره برمی گردد و بعد از آزادی از زندان در انتخابات ریاست جمهوری با رأی بالایی انتخاب می شود.
 
وی افزود: بعد از رئیس جمهور شدن هوگو چاوز، امریکایی ها فکر می کردند که می توانند او را اداره کنند، اما وقتی ایستادگی چاوز را دیدند، فشارهای خود را به این کشور شروع کردند.
 
سفیر سابق کشورمان در ونزوئلا ادامه داد: بعد از ایستادگی چاوز و سیاستهای ضد سرمایه داری‌اش، در کودتایی که رخ می‌دهد دستگیر می شود و به زور از او می خواهد که استعفا دهد و چاوز بعد از مشورتی که با فیدل کاسترو رهبر کوبا انجام می دهد استعفای خود را اعلام می کند.
 
وی تصریح کرد: سفیر کوبا برای این که هوگو چاوز به سلامت از طریق هواپیما از ونزوئلا خارج شود از من خواست که با چاوز همراهی کنم اما پیش از این اتفاق با به میان آمدن مردم کودتا شکست می خورد و بعد از این ماجرا نیز دوستی من با رئیس جمهور فقید ونزوئلا شکل می گیرد.
 
سبحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به برگزاری نشست های فرهنگی و هفته فیلم و موسیقی از سوی ایران در کشورهای آمریکای لاتین و استقبال مردم این کشور، اظهار داشت: آمریکای لاتین یکی از مناطق کمتر شناخته شده از سوی ایرانیان است که بعضا تصورات غلط و نادرستی نسبت به مردمان آن دیار در اذهان عموم وجود دارد.
 
سفیر سابق کشورمان در ونزوئلا اظهار داشت: در آمریکای لاتین شکاف طبقاتی بسیاری وجود دارد که این مسئله می تواند به سوژه ای ناب برای اهل هنر تبدیل شود.
 
وی با بیان این که تحولات بسیاری پس از انقلاب اسلامی در مناطق آمریکای لاتین صورت گرفت، خاطرنشان کرد: در منطقه آمریکای لاتین گونه های مختلف اقتصاد و راه های بسیاری در زمینه ایجاد ارتباط وجود دارد.
 
سبحانی، با اشاره به تشکیل جامعه ایرانی در کشورهای آمریکای لاتین خاطرنشان کرد: ایرانیان بسیاری به دلایل مختلف در آن جا زندگی می کنند و این مهم به علاوه زمین های حاصلخیز و زمینه ایجاد بازار اقتصادی می تواند تأثیر بسزایی در افزایش مبادلات ایران با آن کشورها داشته باشد.

وی با بیان این که ایران به همراه آرژانتین و برزیل می تواند مکمل های خوبی در زمینه های مختلف در منطقه باشند، اظهار داشت: بسیاری از جوانان گمان می کنند که دوری مسیر دسترسی را دشوار ساخته در حالی که این مسائل در عصر ارتباط بی معناست.
 
سبحانی با اشاره به اهمیت سینما در کشورهای آمریکای لاتین تصریح کرد: به دلیل اختلاف طبقاتی در این کشور ها در جامعه متوسط به پایین فیلم های اجتماعی و در طبقات متوسط به بالا فیلم های جشنواره ای مورد پسند واقع می شد.
 
نهادهای مردم نهاد بهترین گزینه برای ایجاد تبادلات فرهنگی  
 
سفیر سابق کشورمان در ونزوئلا با اشاره به استقبال مردم برخی از کشورهای آمریکای لاتین از فیلم های مجیدی از جمله رنگ خدا و بچه های آسمان اظهار داشت: بنده به ایجاد حرکت های دولتی در مسیر ارتباط فرهنگی اعتقادی ندارم و بر این باورم که جریان های فرهنگی و گروه های هنری از جنس مردم با ایجاد ارتباط می توانند بسترساز صادرات فرهنگی و هنری ایران به آن سوی مرزها را فراهم کند.
 
وی با بیان این که امروزه از طریق سیستم های مجازی می شود ارتباط های بسیاری در زمینه های مختلف ایجاد کرد، اظهار داشت: حرکت های مردمی از جمله ایجاد انجمن های دوستی که تاکنون صورت گرفته و موفق نیز عمل کرده و آثاری در زمینه چاپ کتاب از خود به جای گذاشته می تواند نمونه های موفق راه های ارتباط باشد.
 
سبحانی با اشاره به زمینه ساخت آثار مشترک بین ایران و کشورهای آمریکای لاتین به ویژه ونزوئلا تصریح کرد: مردم آن دیار بسیار آمادگی شنیدن حقائق را دارند اما به دلیل تصور غلطی که از آن ها در ذهن ها هست کسی به سوی آن ها و تبادل فرهنگی نمی رود.
 
وی با بیان این که تناسبات فرهنگی بسیاری میان فرهنگ ایرانی و آمریکای لاتین وجود دارد، گفت: دوران دست روی دست گذاشتن تمام شده و باید دید به عنوان یک ایرانی و یک مسلمان چه افتخاری برای کشورمان و دینمان به دست آورده ایم.
 
صدا و سیما تنها به نمایش تظاهرات در دیگر کشور ها می پردازد
 
سبحانی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در پوشش تظاهرات و آشوب ها در دیگر کشور ها تصریح کرد: صدا و سیما باید قدری هم به دنبال نمایش ظرفیت های نهفته در کشورهای مختلف باشد.
 
سفیر سابق کشورمان در ونزوئلا، با اشاره به نقش اثر گذار آثار تصویری و مستند در تبادلات فرهنگی و بستر سازی تعاملات اقتصادی ، خاطرنشان کرد: به نظر بنده ارتباط سیاسی باید از دریچه فرهنگ بگذرد چرا که مسئله فرهنگی امری ریشه دار است.
 

معرفی آثار ششمین روز اکران فیلم‌های ششمین جشنواره عمار در سینما فلسطین
اکران آثار ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار از چهارشنبه نه دی ماه آغاز شده و به مدت هشت روز در سینما فلسطین ادامه خواهد داشت و روابط عمومی جشنواره، به صورت روزانه اقدام به معرفی برخی از آثار اکران در سینما فلسطین می نماید.
 
گفتنی است برنامه‌های ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار، همه روزه از ساعت 13 آغاز می‎شود و تا ساعت 22:40 ادامه خواهد داشت و همه مردم و رسانه ها می‌توانند آثار جشنواره را در سالن های سه گانه سینما فلسطین تهران مشاهده کنند.
 
ششمین بسته معرفی برخی از آثار امروز اکران سینما فلسطین به شرح ذیل است:
 
مستند «اگر با خدا نجنگیم»؛ سالن یک- ساعت 13/05
مســتند «اگــر بــا خــدا نجنگیــم» اثــری اســت بــه کارگردانــی محســن حــاج کرمــی کــه بــه آســیب شناسی، عملکرد بانک ها در حل نیازهای مالی مــردم پرداختــه اســت. حــاج کرمــی در ســاخت ایــن مســتند افــزون بــر اســتفاده از کارشناســان برجســته نظــام پولــی و مالــی، بــه آسیب شناســی عملکــرد بانک هــا پرداختــه  اســت. او در ایــن مســتند بــا ســفر بــه شهرســتان ســبزوار، یکــی از صندوق هــای قرض الحســنه نمونــه شــرق کشــور را کــه دارای ویژگی های خاصی است معرفی می کند.
 
داستانی «برعکس»؛ سالن یک- ساعت 15/50
«برعکــس» عنــوان اثــری کوتــاه در قالــب داســتانی اســت کــه با شــیوه‌ای طنازانــه و نــو بــه موضــوع مذاکرات هســته‌ای و عدم صداقــت طــرف مذاکــره کننــده غربــی در جریان ایــن مذاکرات پرداختــه اســت. این اثر 7 دقیقــه‌ای را حســین امانــی کارگردانــی و نویســندگی کــرده اســت.
 
مستند «مسیر هشت میلیمتری»؛ سالن یک- ساعت 16/55
مستند «مسیر هشت میلیمتری» به کارگردانی محمد صفا درباره جلیل طائفــی از فیلمسازان کشورمان است که به دلیل وضعیت مالی نامناسب خاواده‌اش امــکان ادامــه تحصیــل نداشــته است اما وی بــه دنبــال عکاســی و پــس از آن فیلــمسازی می‌رود و با دوربین سوپر 8 ســاخت فیلــم و مســتند از وقایــع انقــلاب اسلامی مثل تظاهــرات و لحظه ورود امــام خمینــی (ره) به کشور را شــروع می کنــد. طائفی علاوه بر این، فیلم‌ها را هم در شهرها و روستاهای دور افتاده پخش می کرده است و...
 
مستند «33 سال سکوت»؛ سالن یک- ساعت 18/10
مستند «33 سال سکوت» به کارگردانی حسین شمقدری، روایتی است از فراز و نشیب های زندگی یک جانباز پناهنده به آلمان که علاوه بر بیان علل پناهندگی، از اعتقادات و افکار خود درباره برخورد مسئولین و مردم با مجروحان جنگ، سخن می‌گوید و سکوت 33 ساله اش را می‌شکند.
 
مستند «بار دیگر مردی که دوست می داشتم»؛ سالن یک- ساعت 20
مســتند «بار دیگر مردی که دوست می داشتم» به کارگردانی محمدحسن یادگاری، به بررسی شخصیت و فعالیتهای هنرمند مهجور مانده «نادر ابراهیمی» می پردازد. یادگاری درباره این مستند می‌گوید: بــا مطالعاتــی کــه داشــتم متوجــه شــدم «نــادر ابراهیمــی» شــخصیتی بســیار متفکــر و معتقــد بــه اصــول دینــی و انقلابــی اســت کــه هرچنــد در ابتــدا برآمــده از جریــان روشــنفکری اســت، امــا بعــد از مدتــی بــا مطالعاتــی کــه داشــته اســت از ایــن جریــان جــدا می شــود و حتــی بــه مقابلــه بــا آن می پــردازد، در واقــع ایــن مســتند «داســتان جدایــی نــادر از روشــنفکران» اســت.
 
داستانی «فردای فردای فردا»؛ سالن دو- ساعت 14/10
«فــردای فــردای فــردا» عنــوان اثــری بــه کارگردانــی و تهیــه کنندگی امیــد انصاری اســت که در مــدت زمان 33 دقیقــه داســتان مــادری را روایــت مــی کنــد کــه فرزنــدش را راهــی جبهــه کــرده اســت و حالا بــه دنبــال  خبــری از فرزنــد خــود اســت.
 
مستند «انوری افین»؛ سالن دو- ساعت 14/50
مستند «انوری افین» به کارگردانی سعید فوداجی روایت تلاش های کشاورز ساکن روستای افین(از توابع استان خراسان جنوبی) است که علی‌رغم شرایط سخت زندگی و مشغله کاری تصمیم می‌گیرد فیلمهای جشنواره عمار را با بدلیل کمبود امکانات، با هزینه شخصی خودش در روستا اکران کند.
 
مستند «سربَرز»؛ سالن دو- ساعت 15/20
«ســربرز» در زبــان کــردی بــه معنــای ســربلند اســت و موضــوع این مستند هم که به کارگردانی علی گایینی ساخته ششده است، در مــورد پیرمــردی شــافعی مذهــب در روســتای علــی آبــاد شهرســتان قـُـروه اســت کــه امــوال خــود را جهــت ســاخت و اســتفاده دو مســجد در شهرســتان قــروه، یکــی بــرای اهــل ســنت و دیگــری بــرای شــیعیان  وقــف می کنــد و فضــای مثبتــی از همگرایــی و وحدت اهــل ســنت و تشــیع در ایــن شهرســتان بوجــود مــی آورد.
 
نماهنگ «موج جنون»؛ سالن دو- ساعت 15/50
نماهنــگ «موج جنون» به کارگردانی صادق رسولی، روایتــی است از تاریــخ مربــوط بــه هشــت ســال جنــگ تحمیلــی و دوران دفــاع مقــدس و جوانــی کــه در شــهر خــود در حــال زندگــی اســت و بــا آغــاز جنــگ مســیر دفــاع از وطــن را انتخاب کــرده و در مســیر ارزش هــا و آرمــان هایــش پــا بــه عرصــه نبــرد می گــذارد.
 
مستند «هشت هشت»؛ سالن دو- ساعت 16/25
مستند 50 دقیقه‌ای «هشت هشت» به کارگردانی احسان جعفری، خط سیر زمانی اتفاقات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری 88 و فتنه آن سال را بررسی می‌کند.
 
مستند «هیئت زید شهید»؛ سالن دو- ساعت 18/05
«هیئــت زیــد شــهید» به کارگردانی محمدمهدی خالقی، مســتندی اســت دربــاره هیئتــی بــه همیــن نــام در خراســان رضــوی کــه توســط افغانی‌هــای مقیــم این استان از سال 1365 تاســیس شــده است و در طی این سال‌ها، در مناســبت‌های مختلــف بــه برپایــی برنامه‌هــای گوناگــون می پــردازد.
 
داستانی «ناکو»؛ سالن دو- ساعت 19/50
«ناکــو» به کارگردانی حسین ریگی، روایت جوانــی اســت کــه قصــد دارد بــرای تحصیــل و زندگــی به صورت غیرقانونی از مرز سیســتان از کشــور خارج شــود اما در بیابان مســیر خــود را گــم می‌کنــد و بــا پیرمــردی کــه در گــدام(چــادر محلی بلوچــی) زندگی می‌کنــد روبــرو می شــود.  پیرمــرد کــه از نیــت جــوان آگاه می‌شــود، تصمیــم می گیــرد چنــد روز او را بــه بهانــه‌ای نگه دارد تا با...
 
مستند «شریک الانتصار»؛ سالن سه- ساعت 19/40
مســتند «شــریک الانتصــار» به کارگردانی ناصر نادری، در مــورد اقدامــات شــهید و کارهای شهید شــاطری(حسام خوشنویس) در لبنان اســت. نادری درباره چگونگی ساخت این مستند می‌گوید: اولیــن ســفر مــن بــه لبنــان در ســن 19 سالگی رقــم خــورد امــا بــر خــلاف انتظــارم ســاخت مســتند آن قدرهــا هم آســان نبــود و بایــد بــرای شــناخت لبنــان ســفرهای زیــادی می‌کردم. بــا ایــن حال این ســفر، مقدمــه ســفرهای بعــدی مــن بــه لبنــان و ســاخت مســتند شــریک الانتصــار شــد. 

وی می‌گوید: در واقــع هــدف مــن از ســفر بــه لبنــان ســاخت مســتندی پیرامــون تاثیــر امــام خمینــی(ره) در لبنــان بــود و در همیــن راســتا در ســفر دوم خــود بــا شــهید شــاطری آشــنا شــدم و پــس از مصاحبــه‌هایــی کــه بــا ایشــان گرفتــم رابطــه دوســتانه‌ای بیــن مــا ایجــاد شــد که این رابطه باعث شکل گیری مستند «شریک الانتصار» شد.
 
مستند «ضربه دوم»؛ سالن سه- ساعت 21/30
مســتند «ضربه دوم» به کارگردانی هنگامه امیرپرو در مــورد شــهید «عجــب گل» اســت کــه اوایــل انقـلـاب در زمینــه امنیــت اطاعــات و جبهــه خاکســتری فعالیــت می‌کــرد و بــا گروهک‌هــای ضد انقلاب مثل فرقان مقابله می کرده است.

داستانی «هوای ماندن»؛ سالن دو- ساعت 19/45
فیلــم کوتــاه داســتانی «هوای ماندن» بــه کارگردانــی علــی نیکــوکار روایتگر پــدر جانبــازی است که در روز تولــد دختــر خردسالش, بــا هوایــی کــه در کپســول اکســیژن وجــود دارد بادکنــک‌هــا را پــر از بــاد می‌کنــد اما پس از چنــد لحظــه از حــال مــی‌رود...


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار