ایران رتبه اول جهان را در تخریب خاکی که برای پیدایش یک سانتی متریش 300 سال زمان لازم است به نام خود به ثبت رسانده است.

ایران دارنده رتبه اول جهانی در تخریب خاک/ لایحه خاک روی میز بهارستان نشینان همچنان خاک می‌خورد

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها ایران رتبه اول جهان را در فرسایش و تخریب خاکهای خود به ثبت رسانده، غافل از اینکه بداند تخریب خاک اعلام جنگ با طبیعت است. حالا با بر  هم زدن تعادل زیست بوم‌ها، قطعا در این جنگ بازنده قطعی انسانی خواهد بود که در نابودی منبع حیات، میراث مشترک و ثروت ملی سهم شاخص و بسزایی داشته است.

نرخ سالانه فرسایش خاک در ایران تا 33 تن در هکتار گزارش شده که تقریبا 5 تا 6 برابر حد مجاز است و حالا ایران با میانگین فرسایش سالانه حدود 15 تن در هکتار، رتبه اول در جهان و کشورهای در حال توسعه را به نام خود به ثبت رسانده که این میزان حدود سه برابر متوسط فرسایش خاک در قاره آسیاست.

**گرمایش زمین و گرد و غبار حاصل نابودی خاک

ایجاد سیلاب‌های مخرب و رسوب گرفتن مخازن، بروز پدیده گرد و غبار، آلودگی آب‌ها و کاهش آب‌های زیر زمینی، شور شدن و کاهش حاصلخیزی خاک، گرم شدن کره زمین و کاهش بارندگی، تهدید امنیت غذایی، مشکلات بهداشتی و تحمیل خسارت‌های اقتصادی از پیامدهای فرسایش و تخریب خاک است، که حال این روزهای کشورمان این گونه است.

**مرگ خاک به دست انسان

تنها حدود 11 درصد از کل اراضی کشور با سهم سرانه زمین قابل کشت به میزان 0.2 هکتار در سرزمینمان گزارش شده که آن‌ هم به دست عوامل انسانی و با بهره برداری‌های فعلی آنها از جمله، تغییر کاربری و تبدیل به اراضی شهری، شخم در جهت شیب، سوزاندن بقایای گیاهی، عدم رعایت تناوب زراعی، چرای بی رویه، جنگل تراشی، تولید بیش از ظرفیت اراضی کشاورزی و تحمیل کود و سم، هم اکنون بخش مهمی از منابع خاک کشورمان را در معرض فرسایش قرار داده است.

**خسارت سیلاب‌ها نمود هزینه فرسایش خاک

فرسایش خاک منجر به بروز هزینه‌های اقتصادی فراوانی از جمله لایروبی سدها و کانال‌ها، کاهش عمر سدها، اتلاف کود و عناصر غذایی، کاهش تولید محصول، خسارت سیلاب‌ها و تخریب زیر ساخت‌ها می‌شود که هزینه های هنگفتی را به کشور تحمیل می کند.

**تهدید سلامت مردم  تا بروز فقر

فرسایش و نابودی خاک به دلیل اهمیت این منبع حیاتی سلامت آحاد جامعه را تهدید کرده و باعث بروز فقر انواع آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت و تخلیه روستاها می شود و کشور ما که رتبه اول جهانی را در تخریب خاک به نام خود به ثبت رسانده در وضعیتی از این تهدیدات قرار دارد؟

**تخریب خاک و نابودی حیات

برای تشکیل یک سانتی متر خاک به طور متوسط 300 سال زمان لازم است و با هدر رفتن این منبع، بستر حیات از بین رفته و آنچه باقی می‌ماند زمین لم یزرع و بیابان است چرا که خاک بستر زیست انسان و  دیگر موجودات زمین بوده و نقش کلیدی در استمرار و بقای حیوانات دارد و غذای انسان و پوشاک او را تامین می‌کند.

خاک علاوه بر اینکه از منابع مهم طبیعت پالاینده و تصفیه کننده آن است با نابود شدنش، پوشش گیاهی را از بین برده و گاز کربنیک را راهی اتمسفر  می‌کند و به این ترتیب دما به تدریج افزایش یافته و در نهایت پدیده‌های مخرب جوی ایجاد می‌شود.

**لایحه خاک روی میز بهارستانی ها

حالا که محدوده خاک قابل کشت سرزمینمان در حال نابودی بوده و پیامدهای آن از جمله گرد و غبار، خسارت‌های سیل، شوره‌زارها، گرمایش زمین و کاهش بارندگی به راحتی قابل رویت و لمس است و لایحه جامع خاک که در نوبت رسیدگی و تصویب در صحن علنی مجلس شورای اسلامی است به راحتی می‌تواند متضمن حفاظت و مدیریت خاک زخم شده کشورمان باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
سایت بسیار خوبی دارید.
واقعا متشکرم.
آخرین اخبار