گزارش گالف نیوز: بخش هواپیمایی ایران رشد چشمگیری خواهد داشت

گالف نیوز در گزارشی نوشت: فضای جدیدی در بخش هواپیمایی ایران ایجاد شده است که شرکت‌های خارجی مجبور به رقابت با آن خواهند بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی گالف نیوز در گزارشی به قلم "الکساندر کورن‌ول" نوشت: رفع تحریم ها علیه تهران باعث خواهد شد فضای جدیدی برای رقابت شرکت های عمده هواپیمایی در خلیج فارس برای دستیابی به سهم شان در بازار هواپیمایی ایران ایجاد شود. فضای جدید بعد از رفع تحریم های اقتصادی علیه ایران، شرکت های هواپیمایی بزرگ را در منطقه خاور میانه تحت فشار قرار خواهد داد و فضای رقابتی جدیدی برای این شرکت ها ایجاد خواهد کرد که تلاش می کنند در بخش سفرهای هوایی منطقه ای و بین المللی سهم بیشتری داشته باشند.

انتظار می رود تحریم های اقتصادی علیه ایران در نیمه اول سال جدید رفع شوند. رفع تحریم ها علیه ایران به این معنا خواهد بود که محدودیت های ضد بخش هواپیمایی ایران که از اواخر دهه 1970 شروع شده است از میان برداشته شوند و شرکت های هواپیمایی ایران قادر خواهند بود به طور مستقیم از بوئینگ آمریکا و ایرباس اروپا خرید کنند.

"ادیسون شانلند،" یکی از مسئولان مرکز تحقیقات هواپیمایی موسوم به "ایر اینسایت،" در این باره گفت: اگر تحریم ها علیه ایران رفع شوند این کشور قادر خواهد بود قطعات هواپیماهای خود را خریداری کند. 
مقامات ایرانی بعد از امضای توافق هسته ای اعلام کردند این کشور در یک دهه چهارصد هواپیما خریداری خواهد کرد.

در دوران تحریم، شرکت های هواپیمایی ایران، نمی توانستند هواپیماهای جدید از کارخانه های هواپیماسازی غربی خریداری کنند. در مقابل در چارچوب یک سیستم پیچیده، ایران برای تامین نیازهای خود در بخش هواپیمایی از دلالان استفاده می کرد. ولی شرکت های هواپیمایی ایرانی در تامین قطعات ضروری برای هواپیماهای شان با مشکلات بسیار زیادی مواجه بودند. انتظار می رود این فضا بعد از رفع تحریم ها به طور کامل تغییر کند. این بدان معنا خواهد بود که رقابت جدیدی میان شرکت هواپیمایی امارات، خطوط هوایی الاتحاد و خطوط هوایی قطر شروع خواهد شد. این شرکت های هواپیمایی به مراکزی بین المللی در منطقه خاور میانه تبدیل شده اند و مسافران سراسر جهان برای مسافرت از امکانات این شرکت ها استفاده می کنند. انتظار می رود بعد از رفع تحریم ها علیه ایران، ترافیک هوایی این سه شرکت بین المللی کاهش بیابد.

همچنین شرکت های هواپیمایی کوچک در منطقه بعد از رفع تحریم ها با کاهش تعداد پرواز و مسافر مواجه خواهند شد چون شرکت های ایرانی در فضای جدید قادر خواهند بود به همه جای منطقه پرواز کنند. تحلیلگران معتقدند بازار هواپیمایی ایران در سال 2016 شاهد رشد خواهد بود. با توجه به آن که شرکت های بزرگی برای ورود به بازار ایران آماده شده اند می توان انتظار داشت که شرکت های ایرانی در آینده نزدیک بتوانند هواپیماهای مورد نیاز خود را از طریق اجاره تامین کنند.
 
کارشناسان معتقدند شرکت های هواپیمایی منطقه برای مقابله با رقبای ایرانی خود ناچار خواهند شد هواپیماهای جدیدی خریداری کنند و برخی از این شرکت ها مجبور هستند هواپیماهای خود را بازسازی کنند تا بتوانند مسافران جدیدی را جذب کنند.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار