مشاور رهبر انقلاب بار دیگر تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران از دولت‌های سوریه و عراق در مبارزه با تروریسم حمایت می‌کند.

ولایتی: از سوریه و عراق در مبارزه با تروریسم حمایت می‌کنیم/ برای داشتن روابط با ترکیه و عربستان محدودیتی نداریمبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل و رئیس مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، در مصاحبه با شبکه پرس تی‌وی بار دیگر تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران از دولت‌های سوریه و عراق در مبارزه با تروریسم حمایت می‌کند.

وی همچنین تاکید کرد راه حل بحران سوریه و عراق نظامی نیست.

در ادامه متن برگردان فارسی این گفت‌وگو را می‌خوانید.

پرس تی‌وی: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند در این زمان منطقه ما شاهد یک چرخش تاریخی است. موضع ایران در قبال این چرخش تاریخی چیست و ایران چگونه می‌خواهد نقش موثرتری در این چرخش ایفا کند؟

ولایتی: باید بگویم که امنیت منطقه، امنیت ایران است. ما نمی‌توانیم امنیت کشورهای منطقه را از هم جدا کنیم زیرا همه در یک منطقه زندگی می‌کنند. بنابراین، اگر عراق، سوریه و یا دیگر کشورهای همسایه در معرض خطر یا در شرایط خطرناکی باشند، ما نباید بی‌تفاوت باشیم. به همین دلیل ما [ایران] به درخواست دولت‌های قانونی بغداد و دمشق، به این دو دولت در مبارزه با تروریسم کمک می‌کنیم.

پرس تی‌وی: نگاه ایران به کشورهای همسایه و نگرانی‌های آن‌ها چگونه است؟ آیا ایران قصد دارد روابط خود را بدون هیچ محدودیتی با همه کشورهای همسایه گسترش دهد یا این که محدودیت‌هایی برای خود قائل است؟

ولایتی: بله. این اصول سیاست خارجی ما است. مهم‌ترین بخش سیاست خارجی ایران این است که ما باید رابطه خوب حسن هم‌جواری با همه 50 کشور همسایه خود داشته باشیم که این همسایگی در جهان بی‌نظیر است. تا آن‌جایی که به ایران مربوط می‌شود، ما بر ضرورت همکاری و توسعه روابط دوجانبه و چندجانبه خود تردید نداریم.

پرس تی‌وی: درباره عربستان و ترکیه چه طور؟ آیا در توسعه روابط با این دو کشور مشکلاتی وجود دارد؟

ولایتی: ایران هیچ محدودیت و قید و شرطی برای داشتن روابط خوب با ترکیه و عربستان سعودی ندارد و ما همیشه گفته‌ایم که ایران و ترکیه دو کشور مهم و بزرگ منطقه هستند. هر دو کشور روابط تاریخی و بلند مدت برادرانه و دوستانه با یکدیگر داشته‌اند و این امید وجود دارد که بتوانیم این روابط دوستانه را گسترش  دهیم و تقویت کنیم.

پرس تی‌وی: اما متاسفانه می‌بینیم که در منطقه و در جهان، اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی گسترش یافته است و علیه ایران و اسلام تبلیغات‌ زیادی می‌شود. به نظر شما این موضوع چگونه می‌تواند به حل این مشکلات کمک کند؟

ولایتی: ریشه این تبلیغات منفی از کشورهای غربی به ویژه آمریکا و نیز رژیم صهیونیستی است. اسلام دین مهربانی، انسانیت و برادری است. بنابراین، ما فکر می‌کنیم دلیل این تبلیغات و اسلام‌هراسی تصنعی، جلوگیری از گرویدن افراد به اسلام است. زیرا پیامبر اسلام (ص) از همان روز نخست نبوت خواستار انسان‌دوستی در میان انسان‌ها بود.

پرس تی‌وی: گروه‌های تروریستی و به ویژه داعش تاثیر بسیار منفی بر چهره واقعی اسلام گذاشته است. به نظر شما چگونه می‌توان چهره واقعی اسلام را به جهان نشان داد؟

ولایتی: داعش ابزاری در دستان امپریالسیم به ویژه آمریکا است. همان‌طور که می‌دانید خانم کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا، به تازگی در کتاب خود نوشت که آن‌ها [آمریکایی‌ها] داعش را در منطقه ایجاد کردند تا اسلام‌هراسی ساختگی را ایجاد کنند. بنابراین، داعش کارگزار کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی است؛ که می‌بینیم برخی از این تروریست‌ها پس از زخمی شدن، برای درمان به اسرائیل منتقل می‌شوند در حالیکه اگر مسلمان واقعی باشند نباید اجازه دهند برای درمان آن‌ها را به اسرائیل ببرند.

پرس تی‌وی: چگونه می‌توانیم آگاهی مردم جهان را نسبت به چهره واقعی اسلام افزایش دهیم؟

ولایتی: متاسفانه ابزار تبلیغات در دست کسانی است که مخالف اسلام هستند و درباره اسلام‌هراسی حرف می‌زنند. می‌دانید که رهبر معظم انقلاب برای دومین بار خطاب به جوانان کشورهای غربی نامه نوشتند و سعی کردند اسلام واقعی را برای آن‌ها تشریح کنند.

پرس تی‌وی: اجازه بدهید به سوریه نگاه کنیم. به نظر شما تاثیر نشست‌هایی که درباره سوریه در وین و نیویورک برگزار شد و هدف ایران از شرکت در این نشست‌ها چیست؟

ولایتی: ما معتقدیم راه حل مسائل سوریه، عراق و دیگر کشورهای بحران زده منطقه، نظامی نیست. تنها راه حل بحران سوریه، مذاکرات سیاسی سوری-سوری است، یعنی بین دولت و اپوزیسیون، نه گروه‌های تروریستی. ما گروه‌های سیاسی مخالف را از تروریست‌ها جدا می‌دانیم. بنابراین معتقدیم که اگر ترجیح آن‌ها راه‌حل سیاسی است، ما باید در نشست‌هایی مانند وین و نیویورک شرکت داشته باشیم که بتوانیم از دولت قانونی سوریه و حقوق قانونی مردم سوریه حمایت کنیم تا آن‌ها درباره سرنوشت و دولت آینده سوریه تصمیم بگیرند. ما فکر می‌کنیم اگر مقاومت مردم سوریه ادامه داشته باشد در نهایت در برابر گروه‌های تروریستی پیروز خواهند شد.

پرس تی‌وی: موضع ایران در قبال نشست گروه‌های سیاسی و مسلح سوریه که عربستان سعودی از آن حمایت کرد و میزبان آن بود چیست؟

ولایتی: ما با این نشست موافق نیستیم زیرا برخی گروه‌های شرکت‌کننده در آن نشست، گروه‌های تروریستی بودند که از عربستان سعودی و برخی کشورهای دیگر منطقه پول و سلاح می‌گیرند. به همین دلیل، حضور این گروه‌ها در ریاض یا هر جای دیگر جهان برای ایران قابل پذیرش نیست؛ زیرا برخی از این گروه‌ها از پنج سال پیش علیه مردم بی‌گناه سوریه می‌جنگند و گروه‌های تروریستی واقعی هستند. به نظر من بهترین راه مقابله به این گروه‌ها، پرهیز از گفت‌وگو با آن‌ها و مبارزه علیه آن‌ها است تا این تهدید علیه کشورهای اسلامی و همه کشورهای جهان را که بهترین و مهم‌ترین مثال آن حملات اخیر تروریستی در پاریس علیه مردم بی‌گناه فرانسه است، از بین ببریم.   

پرس تی‌وی: شما حضور روسیه در سوریه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ولایتی: من فکر می‌کنم حضور نیروهای روسیه در سوریه به دعوت دولت قانونی این کشور است که کاملا قابل درک و منطقی است. چون گروه‌های تروریستی به دولت قانونی سوریه حمله کرده‌اند، این کشور از برخی کشورهای دوست خارجی خواسته‌ است به دولت سوریه در مبارزه با تروریسم کمک کنند.

پرس تی‌وی: به نظر شما این ائتلاف راهبردی برای سوریه سودمند خواهد بود؟

ولایتی: بله، این گونه فکر می‌کنم، زیرا چنین روابط راهبردی بین روسیه و سوریه، میان ایران و سوریه، میان عراق و سوریه و بین لبنان و سوریه برای ادامه حیات سیاسی دولت سوریه و مردم این کشور یک ضرورت است.  

پرس تی‌وی: شرایط دیگر که در منطقه شاهد آن هستیم وضعیت یمن است. عربستان سعودی از مدت‌ها پیش این کشور را بمباران می‌کند و با وجود اعتراض‌های بین‌المللی هیچ اقدامی برای توقف این حملات انجام نشده است. به نظر شما برای حل بحران یمن چه کاری می‌توان انجام داد؟

ولایتی: اوضاع یمن بسیار تاسف‌انگیز است. زیرا مردم یمن دولت قبلی این کشور را که آقای هادی به عنوان کارگزار عربستان در راس آن بود را نمی‌خواهند. وی به عنوان رئیس جمهور سابق یمن به ریاض فرار کرد و از دولت عربستان کمک خواست و آن‌ها هم یمن را بمباران می‌کنند و به این کشور نیروی نظامی اعزام کرده‌اند، که بر اساس موازین حقوق بین‌المللی، این اقدام کاملا غیرقانونی است. مردم بی‌گناه یمن بدون هیچ گناهی کشته می‌شوند. بنابراین ما معتقدیم سازمان ملل باید در برابر حملات هوایی علیه مردم بی‌گناه یمن موضع‌گیری کند.

پرس تی‌وی: سازمان ملل موضع‌گیری کرده، اما به نظر می‌رسد هیچ تغییری صورت نگرفته است. آیا به نظر شما هیچ راه حل عملی برای بحران یمن وجود دارد؟

ولایتی: درباره بحران یمن هم فکر می‌کنم راه‌حل سیاسی بهترین راه برای پایان دادن به بحران این کشور است، یعنی گفت‌وگو بین طرف‌های یمنی بدون مداخله کشورهای خارجی از جمله عربستان در امور داخلی یمن.  

پرس تی‌وی: به عنوان آخرین پرسش، نظر شما درباره انتخابات پیش‌روی مجلس در ایران به ویژه چشم‌انداز ائتلاف اصول‌گرایان چیست؟

ولایتی: من فکر می‌کنم این انتخابات، انتخابات خوبی خواهد بود. مردم بیشتری در انتخابات شرکت خواهند کرد تا نمایندگی را انتخاب کنند که به فکر منافع ملی باشند. ترجیح مردم باید کسانی باشد که تجربه حضور در مجلس یا شاخه اجرایی و دیگر بخش‌های دولت را داشته باشند زیرا ما اکنون به افراد باتجربه نیاز داریم. من فکر می‌کنم افراد غیرکارشناس و بی‌تجربه بهتر است وارد مجلس نشوند زیرا ما به دهه چهارم انقلاب نزدیک می‌شویم. چون دغدغه مردم منافع ملی است و اگر ما افراد متعهد و کارشناس را انتخاب کنیم، مجلس توانمندی خواهیم داشت که به سود مصالح کشور است. این نمایندگان نباید صرفا متعهد و یا صرفا کارشناس، بلکه باید افراد متعهد و کارشناس باشند.

پرس تی‌وی: آیا مردم حضور پرشوری خواهند داشت؟

ولایتی: این اعتقاد و آرزوی ماست.من فکر می‌کنم حضور پرشور مردم در انتخابات آینده واقعیتی است که رخ خواهد داد. 

انتهای پیام/ 


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار