حاج ملاعلی بیش از 25 کتاب تالیف کرده که بیشتر آن ها در حوزه حکمت و معرفت و فلسفه است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از سمنان، همایش گرامیداشت عالم واقف حاج ملاعلی حکیم الهی سمنانی حضور جمعی از مسئولان ، طلاب و مردم در آستان مقدس امام زاده یحیی (ع) سمنان برگزار شد.

ضو شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور در این همایش ، حاج ملاعلی حکیم الهی را یکی از وارثان پیامبر و حکما معرفی کرد و گفت : شناخت چهره های علمی و فرهنگی جامعه از وظایف ضروری مردم است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی اختری افزود : شناخت برجستگان و چهره های مهم جامعه به معنی معرفت سرمایه است و ملتی که سرمایه اش را نشناسد دشمن سریع تر به این سرمایه ها پی می برد.

وی خاطرنشان کرد: دشمن از جامعه زنده و هوشیار وحشت دارد و این هوشیاری و بیداری با شناخت و معرفت برجستگان علمی و فرهنگی جامعه رخ می دهد.
اختری افزود : به جای تدریس دروس غربی در دانشگاه ها بهتر است به معرفی این افراد پرداخته شود.

وی به مبلغان دینی و ائمه جمعه توصیه کرد تا نخبگان و چهره های برجسته علمی و فرهنگی گذشته و معاصر را بشناسند و از آن ها در سخنانشان یاد کنند.

اختری از حاج ملاعلی حکیم الهی سمنانی به عنوان حکیمی خردمند و آگاه، فردی فعال در جامعه و راهگشای مردم یاد کرد و گفت : حکمت که همان معرفت خدا و میوه صداقت است را باید از این حکیم آموخت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان نیز حاج ملا علی یکی از شخصیت های برجسته و والا دانست و گفت : او یکی از علمای برجسته دوران قاجاریه است و مبارزه با حاکمان آن زمان نشان از شجاعت و تدبیر و بصیرت این حکیم عارف بود.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالله واحدی افزود : آگاهی به علوم زمان از شاخصه های مهم حاج ملاعلی بوده و با توجه به ساده زیستی و تقوا و زهد، محبوبیت زیادی در بین مردم داشته و دارد.

وی ادامه داد : حاج ملاعلی بیش از 25 کتاب تالیف کرده که بیشتر آن ها در حوزه حکمت و معرفت و فلسفه است که متاسفانه بخشی از آثار ایشان از بین رفته است.

واحدی یادآورشد : چنین شخصیتی که در نهایت زهد و تقوا و قناعت زندگی می کرد توانست گام بزرگی در زمینه وقف در استان سمنان به خصوص دامغان و شهمیرزاد بر دارد.

در این همایش از وقف نامه تکیه پهنه سمنان که خانواده این حکیم حضور داشتند ، رو نمایی شد.

حاج ملا علی حکیم الهی سمنانی فرزند حاج ملا محمد صادق الهی از علمای و حکمای بزرگ قرن اخیر بود که در میان مردم سمنان و دیگر شهرها شهرت خاصی داشته است.

او سرانجام در سال 1333 هجری و قمری در زمان سلطنت احمدشاه قاجار پس از 45 سال خدمت صادقانه مردمی ، مذهبی و اجتماعی در سن هشتاد سالگی در شهر سمنان زندگی را بددرود گفت و در ضلع شمال غربی میدان امام خمینی( ره)به خاک سپرده شد و آرامگاه ایشان زیارتگاه مردم است.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.