عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تمدن را تبلور فرهنگ توصیف کرد و آغاز بیداری اسلامی در ایران را آغاز قرن نوزدهم و 14 هزار کتاب پزشکی را میراث تمدنی ایران برشمرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل ظهر امروز در جمع اساتید دانشگاه فرهنگیان در تالار قدس حرم منور رضوی با برشمردن چندین مرحله برای آزادی و آگاه سازی گفت: تمدن بالاترین گروه بندی فرهنگی است و پدیده مهمی است که در پی تعالی سجایای اخلاقی انسانها تشکیل می‌شود و در تعریف کلی تمدن را تبلور فرهنگ می‌دانند.

علی اکبر ولایتی با بیان اینکه مرحله نخست آگاهی، بیداری اسلامی و مرحله دوم تشکیل حکومت اسلامی است، افزود: ، ایران نمونه بیداری اسلامی است و در این زمینه تاریخ گواه است و تاریخ 200 ساله دارد، بیداری اسلامی در ایران با رساله جهادیه در اوایل قرن نوزده بوده است.

وی مرحله سوم را گسترش اسلام و مرحله چهارم را تجدید بنای فرهنگ و تمدن اسلامی برشمرد و گفت: پنجمین مرحله عصر شکوفایی تمدن و مرحله ششم عصر شکوفایی فرهنگ است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مرحله هفتم عصر هنر و معماری و مرحله هشتم عصر رکود و سپس تجدید حیات تمدن اسلامی و درنهایت هجوم استعمار بود، تاکید کرد: بیشترین پیشرفت در علوم تجربی و ریاضیات بوده است و بیشترین بزرگان در قرن سه و چهار هجری زیستند و اوج ادبیات و عرفان نیز در قرن 6 تا 8 بوده است و شعرایی مثل سعدی و حافظ و سنایی غزنوی در این دوره حضور داشتند.

ولایتی قرن نهم و دهم را اوج درخشش هنر و معماری دانست و خط علیرضا عباسی را اوج هنر خوشنویسی توصیف و تصریح کرد: فرهنگ جنبه‌های انسانی و تمدن جنبه‌های مادی پیشرفت در زندگی انسان است و حدود 14 هزار کتاب پزشکی جزو میراث تمدنی ما است که البته در حوزه علوم و نجوم و پزشکی در تمدن اسلامی تحولاتی ایجاد شده است.

وی همچنین در حاشیه این اجلاس در جمع خبرنگاران آمار زیاد داوطلبان در دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان را بلامانع دانست و تاکید کرد: شورای نگهبان براساس معیارهای تعریف شده تائید صلاحیت‌ها را اعلام می‌کند.

استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به افزایش تعداد ثبت نام کنندگان برای انتخابات گفت: مردم را نمی‌توان محدود کرد و تنها در این زمینه زحمت شورای نگهبان بیشتر می‌شود، نظارت شورا استصوابی است و باید لایق ترین‌ها انتخاب شوند.

ولایتی با اشاره به اینکه 9 دی تجدید بیعت با نظام و ولایت فقیه بود تاکید کرد: مردم پاسخ کوبنده‌ای به فتنه گران و کسانی که به عاشورای حسینی گستاخی کردند دادند.

وی افزود: با کسانی که در فتنه 88 تاثیرگذار بودند در این روز به شدت برخورد شد و اکثر فریب خوردگان این فتنه نیز به اشتباه خود پی بردند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با اشاره به اینکه برخی به فتنه 94 معتقدند افزود: این مسئله را قبول ندارم زیرا مردم بصیر و فهیم ایران دیگر اجازه چنین کاری را نخواهند داد و بیان این مسائل چیزی جز استرس مردم و افزایش روحیه دشمن ندارد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.