زنجان؛

کمپین آگاهسازی مشاوره ژنتیک در زنجان

طرح مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج و غربالگری جلوگیری از اختلالات ژنتیکی همزمان با کشور در زنجان از 12 دیماه سالجاری آغاز می شود.

به گزارش کمپین آگاهسازی مشاوره ژنتیک در زنجان اجرا می شودگروه استان های باشگاه خبرنگاران از زنجان،  محمد محمدی مدیرکل بهزیستی گفت: یکی از استراتژی های مهم سازمان بهزیستی پیشگیری در تمام حوزه ها به ویژه معلولیت های جسمی و ذهنی است و بهزیستی با اجرای طرح پیشگیرانه سعی در کاهش تولد کودکان معلول دارد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان افزود: هم اکنون 15 هزار کودک مبتلا به آمبلیوپی، هفت هزار و 160 کودک مبتلا به کم شنوایی ناشنوایی در راستای پیشگیری از معلولیت  در سطح استان غربال شده اند .
 
محمدی اظهار کرد: بهزیستی با دو جامعه هدف به طور معمول سر و کار دارد که یک گروه از آنها، معلولان و زنان و کودکان بی سرپرست و... است و گروه دوم تمام افراد جامعه که برای پیشگیری از ابتلا به معلولیت و تولد کودک معلول ودارای مشکل ژنتیکی هستند.

وی گفت: سازمان بهزیستی برای جلوگیری از تداوم روند تولد کودک معلول، اقدام به اجرای طرح غربالگری اختلالات ژنتیک در افراد 15 تا 25 ساله می کند.

وی خاطرنشان کرد: در هر دقیقه هشت کودک معلول در دنیا متولد می شود و بر اساس گزارش های منتشر شده یک تا سه درصد از جمعیت های مختلف دنیا به عقب ماندگی ذهنی مبتلا هستند که آمار آن در کشورهای در حال توسعه دو تا چهار برابر کشورهای پیشرفته تخمین زده می شود.

به گفته محمدی، در ایران سالانه حدود 30 تا 40 هزار نفر کودک معلول متولد می شود و تولد فرزند معلول موجب تحمیل هزینه های سنگین بر خانواده و دولت می شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون 19 هزار بیماری ژنتیکی شناخته شده است، ادامه داد: امروز مشخص شده است که علت بسیاری از بیماری ها که در گذشته ناشناخته بوده، ژنتیک یا کروموزومی است.

وی تاکید کرد: عوامل محیطی مانند درصد بالای ازدواج های فامیلی، شیوه بالای بیماری های خونی همچون تالاسمی و ناآگاهی مردم درباره پیشگیری از بسیاری از بیماری ها و ناتوانایی ها، در بروز بیماری های ژنتیک و معلولیت ها نقش دارند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: نزدیک 50 درصد معلولیت های مختلف مانند نابینایی، ناشنوایی و موارد عقب ماندگی ذهنی شدید، به دلیل اختلالات ژنتیک ایجاد می شوند.
 
وی به اجرای طرح مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج در استان زنجان اشاره کرد و افزود: آمارها نشان می دهد که نزدیک دو تا پنج درصد نوزادانی که زنده متولد می شوند، دچار بیماری های ژنتیکی یا ناهنجاری های مادرزادی هستند.

محمدی یادآورشد: بر همین اساس، آمار موالید در ایران تخمین زده می شود که سالیانه 50 هزار نوزاد مبتلا به بیماری ژنتیکی متولد می شوند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: اکثر نوزادان مبتلا به اختلالات ژنتیکی، دارای بیماری های صعب العلاجی هستند که طب رایج قادر به درمان قطعی آنها نیست.

وی اظهار کرد: این علم پزشکی فقط قادر است عوارض ناشی از بیمارهای ژنتیکی را کاهش دهد و مشاوره ژنتیک گامی موثر در کاهش معلولیت هاست.

محمدی با بیان اینکه در میان بیماران اختلالات ژنتیکی، معلولیت هایی همچون نابینایی، ناشنوایی و عقب ماندگی ذهنی شدید مشاهده می شود، یک سوم پذیرش بخش های کودکان را مختص به این دسته از بیماران برشمرد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: از عوامل بسیار مهم در بروز بیماری های ژنتیکی می توان به درصد بالای ازدواج های فامیلی در کشور اشاره کرد.

وی تاکید کرد: در صورتی که جوانان پیش از ازدواج در مشاوره های ژنتیک شرکت کرده و اقدام به دادن آزمایش های ژنتیک کنند، به حتم می توان تا اندازه زیادی از تولد کودکان مبتلا به اختلالات ژنتیکی جلوگیری کرد.

محمدی قیداری هدف طرح مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج را تشویق زوجین به شرکت در این طرح و آگاه سازی مردم عنوان کرد و از رایگان بودن انجام تمام آزمایشهای ژنتیک برای زوجین خبر داد.
 
انتهایی پیام/ز
برچسب ها: زنجان ، مشاوره ، ازدواج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.