وب‌سایت "ای‌یو‌آبزرور" در گزارشی به بررسی عملکرد اروپا در زمینه مدیریت بحران مهاجران پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان وب‌سایت "ای‌یو‌آبزرور" در گزارشی به بررسی شرایط پناهجویان و اقدامات اروپا برای حل بحران مهاجران در سال 2015 پرداخت. در این گزارش آمده اروپا همواره به ارزش‌های خود از جمله آزادی، دموکراسی و همبستگی مغرور بوده است و ویژگی های مذکور را عامل جذب مهاجران به این قاره می‌دانسته است.

در سال 2012 جایزه صلح نوبل به دلیل ایجاد یک فضای صلح‌آمیز سیاسی، ایجاد جوامعی با آستانه تحمل بالا و حمایت ویژه از مناطق فقیر جهان به این قاره اهدا شد؛ اما از زمانی که پناهجویان برای فرار از جنگ و فقر به سوی اروپا سرازیر شده‌اند، این قاره برای مدیریت شرایط پیش آمده با مشکلات بسیار روبرو شده است.

بحران مهاجرت که از جنگ جهانی دوم تاکنون بی‌سابقه بوده، سامانه تردد آزاد میان کشورهای اروپایی را متزلزل کرده و همچنین جایگاه محکم "آنگلا مرکل،" صدراعظم آلمان را زیر سوال برده است.

بنابر آمارهای کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان، بیش از 876 هزار پناهجو از طریق دریا به اروپا آمده‌اند. این در حالیست که 220 هزار نفر از این افراد فقط در ماه اکتبر وارد اروپا شده اند.

پناهجویان نا امید و خسته سوری، عراقی و افغان به وسیله قاچاقچیان از ترکیه به یونان می‌روند و پس از آن راه خود را به سوی کشورهای حوزه بالکان و نهایتاً آلمان یا اسکاندیناوی ادامه می‌دهند. در دوازده ماه گذشته، 8 نشست رسمی و غیر رسمی برای حل این بحران برگزار شده است. 

یکی از طرح‌های پیشنهادی، تقسیم پناهجویان بین کشورهای مختلف اروپایی بوده است. براساس این طرح، حدود 160 هزار نفر که نیازمند حمایت بین‌المللی هستند در طول دو سال، میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا تقسیم می‌شوند؛ اما این طرح نتایج مورد نظر را در پی نداشت.

با افزایش فشارها و بالا رفتن تعداد پناهجویان، مجارستان مرزهای خود را با صربستان و کرواسی حصار کشید تا از ورود مهاجران جلوگیری کند. پس از آن، اتریش و اسلوونی نیز حصارهایی را در مرزهای خود کشیدند و مهاجران را بوسیله اتوبوس به مقصد نهایی یعنی آلمان روانه کردند.

بحران مهاجران همچنین تهدیدی جدی برای پیمان شنگن است. این پیمان، قانون کنترل گذرنامه در بدو ورود را برای شهروندان 26 کشور اروپایی حذف می‌کند. "ژان کلود یونکر،" رئیس کمیسیون اروپا در این خصوص اعلام کرد در صورتیکه پیمان شنگن متزلزل شود، جایگاه یورو به عنوان واحد پول مشترک میان این کشورها نیز دچار تزلزل می‌شود.

علی‌رغم اینکه سیاستمداران برای کاهش ورود پناهجویان به اروپا در تلاشند و ترکیه نیز اقداماتی را در این جهت انجام داده، مردم همچنان برای ورود به این قاره مصمم هستند.

انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار