امیر عبدالحسینی، توجه به موسیقی آیینی و رو به فراموشی رفتن آن را از جمله دلایل شکل‌گیری جشنواره پیامبر مهربانی دانست.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست جشنواره بین‌المللی موسیقی «پیامبر مهربانی» با حضور دکتر امیر عبدالحسینی (معاون فرهنگی هنری شهرداری تهران و رئیس جشنواره موسیقی «پیامبر مهربانی»)، رضا مهدوی (آهنگساز)، ایرج نعیمایی (عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره) و اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای جلسه عبدالحسینی، پس از تبریک هفته وحدت درباره زمینه شکل‌گیری جشنواره موسیقی بین‌المللی پیامبر گفت: ماه‌ها پیش شورای سیاست‌گذار با حضور رضا مهدوی، علی اکبر شکارچی، کیوان پهلوان و ... برگزار شد و تصمیم بر حضور گروه‌های شناخته شده بین‌المللی و بهترین گروه‌های سنتی به عنوان گروه مهمان گرفته شد.

وی افزود: این جشنواره که از چهارم دی ماه تا هفتم دی ماه دایر است، با حضور 16 گروه متشکل از هشت گروه آیینی و سنتی و هشت گروه بین‌المللی آغاز شده است. در شب اول 2200 مخاطب برای افتتاحیه جشنواره حضور داشتند و فردا اختتامیه این مراسم برگزار خواهد شد. لازم به ذکر است، مهمترین دلیل شکل‌گیری این جشنواره توجه به موسیقی آیینی، محلی و فولکلور و به فراموشی رفتن این موسیقی است که فرزندان خلفی برای ادامه راه هنرمندان بزرگ این عرصه به جای نمانده است.

وی ادامه داد: ابتدا تصمیم بر این بود که جشنواره‌ از گروه‌های جوان و همچنین چاوشی‌خوانی که بخشی از جان‌مایه‌های این جشنواره هستند، حضور پیدا کنند.

سپس رضا مهدوی پژوهشگر موسیقی در ادامه نشست عنوان کرد: این جشنواره اتفاق بسیار مهمی است که می‌تواند به سبب بین‌المللی بودن آن، خرده فرهنگ‌هایی که به دست فراموشی سپرده شده‌اند را مرور و اشتراکات فرهنگی با کشورهای همسایه را به نمایش می‌گذارد و همچنین در نوع خود فعالیت‌های منحصر به فردی از جمله حضور هفتاد درصد کشورهایی که با موسیقی اصیل ما پیوند دارند، را شکل خواهد داد.

وی افزود: در نهایت امیدوارم در پایان این جشنواره از ثمره آن پایان‌نامه‌ها و مقالاتی برای شناسایی فرهنگ‌مان به کشورهای جهان اسلام تهیه شود. جشنواره «پیامبر مهربانی» علی‌رغم اینکه اولین دوره خود را سپری می‌کند، به صورت پخته عمل کرده و پیام‌های پیامبر که از جمله نماز، عترت و زن بوده است را در خود جای داده. به عنوان مثال چیزی که در این جشنواره از سخنان پیامبر نمود پیدا کرده، حضور زن در موسیقی آیینی است که در زمینه لالایی‌ها، اذان و ... بوده است.

در پایان ایرج نعیمایی که در دقایق پایانی نشست حضور پیدا کرد، گفت: این جشنواره به این دلیل در تهران برگزار می‌شود که تهران از این نوع موسیقی کم بهره بوده و از ضعف‌های این شهر محسوب می‌شود و ما در تمامی استان‌ها جشنواره‌های آیینی برگزار کرده‌ایم و اتحادی که نتیجه این جشنواره است، می‌تواند تقابلی با افکار متحجرانه داعش باشد.

در انتها معاون فرهنگی هنری شهرداری تهران از رونمایی آلبومی از موسیقی‌‌های آیینی در اختتامیه جشنواره خبر داد و افزود: از هنرمندانی چون لوریس چکناوریان و عثمان محمدپرست که از سرآمدان موسیقی آیینی خراسان است، آثاری خواهیم داشت و در کنار آن یادی از آهنگساز «محمدرسول‌الله» موریس ژار خواهیم داشت.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار