جلسه امضای تفاهم‌نامه سنددار کردن اراضی مسکونی بافت‌های فرسوده امروز با حضور معاونان وزیر راه و شهرسازی انجام شد.

تلفنی****** موجب افزایش تعداد مسکن با سنددار کردن واحدهای مسکونی فرسودهبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدمحمد پژمان معاون وزیر راه و شهرسازی در جلسه امضای تفاهم‌نامه سند دار کردن اراضی واحدهای مسکونی بافت‌های فرسوده گفت: مساحت‌های زیادی از شهرهای ما به عنوان سکونت‌گاه‌های غیررسمی هسند که کیفیت آنها در حد قابل قبولی نیست.

وی افزود: این امر موجب ایجاد مخاطراتی برای ساکنین می‌شود بنابراین دولت باید تصمیم جدی برای بازسازی و نوسازی این بافت‌ها در نظر بگیرد تا بتواند زندگی ایمنی را برای 20 میلیون ساکن آن فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه این امر موجب افزایش ساخت مسکن خواهد شد گفت: این طرح علاوه بر کاهش آسیب‌های متنوع به دلیل نامناسب بودن و نوع شکل‌گیری، موجب ارتقای کیفیت برای ساکنان و افزایش ظرفیت مسکن خواهد شد.

پژمان در جلسه امضا تفاهم‌نامه سنددار کردن اراضی واحدهای مسکونی بافت‌های فرسوده که بین سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت عمران و بهسازی شهری برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر ایجاد پالس منفی در سنددار کردن زمین‌های دولتی گفت: اگر ما این کار را انجام ندهیم صدمات و آسیب‌های فراوانی به ساکنان و افراد کشور وارد می‌شود و در محاسبه این دو اتفاق در دو کفه ترازو به این نتیجه می‌رسیم که می‌بایست این اقدامات صورت بگیرد.

پژمان تصریح کرد: اولین گام برای اجرای این کار برنامه‌ریزی است که بخش ها مشاور مطالعات و طرح‌های نوسازی وجود داشته باشد تا اقدامات اصولی وهدف‌دار صورت بگیرد.

وی افزود: بعد از اجرای طرح مقدماتی لازم است که افراد ساکن این مناطق همکاری لازم را داشته باشند و بدون این امر توفیقات زیادی متوجه نوسازی نخواهد شد.

پژمان به نقش کلیدی مدیریت شهری شهرداری و شوراهای اسلامی اشاره کرد و گفت: این افراد باید تمام تلاش خود را بکار گیرند تا در این طرح سهیم شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: ساکنان این مناطق باید دارای اسم و رسم و هویت باشند زیرا در این بافت‌ها تفکیک و تبدیل اراضی غیرقانونی انجام شده و این افراد دارای سند نیستند.

وی عنوان کرد: این بی‌هویتی آثار منفی در جامعه ایجاد کرده زیرا به علت نداشتن سند کنترلی بر ساختمان‌سازی آنها وجود نداشته است.

پژمان با اشاره به اینکه بانک ها این وام را به افرادی می‌دهند که صاحب سند یا پروانه ساخت باشند، گفت: شهرداری باید در این خصوص مشارکت داشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: آمار دقیقی در خصوص اراضی تصرف شده دولتی وجود ندارد و بعد از گردش‌های میدانی امکان‌پذیر خوهد بود.

وی با بیان اینکه امضای تفاهم‌نامه امروز موجب فراهم کردن سند به افراد ساکن اراضی دولتی می‌شود گفت: در نهایت با دادن تسهیلات و کمک دستگاه‌های دولتی، مدیریت شهری و مشارکت مردم طی یک برنامه پنج ساله تحولات بزرگی در این زمینه ایجاد خواهد شد.

پژمان افزود: طبق فرم "ج" از خانوارهایی که فاقد هر گونه زمین و واحد مسکونی باشند تسهیلات و حداکثر کمک در قیمت‌گذاری به این افراد تعلق می‌گیرد اما افرادی که واجد شرایط نباشند یعنی قبلا از دولت، زمین و مسکن دریافت کرده‌اند این تسهیلات با قیمت کارشناسی به آنها تعلق خواهد گرفت.

وی افزود: دستگاه‌های مربوط نسبت به گذشته هوشیارتر عمل می‌کنند تا بتوانند از این اتفاقات صیانت کنند و اعمال ما از تکرار این طرح‌ها جلوگیری خواهد کرد.

پژمان در ادامه به جمعیت 400 هزار نفری بندرعباس اشاره کرد و گفت: 25 هزار نفر در این اماکن زندگی می‌کنند همچنین جمعیتی حدود 15 هزار نفر در استان اراک این شرایط را دارند.

پژمان به حضور پررنگ شهرداری‌ها در این طرح اشاره کرد و گفت: بدون حضور شهرداری این طرح عملیاتی نخواهد شد و در این زمینه نشست‌هایی را با مدیران شهرداری و شورای شهر داشته‌ایم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار