سرشماری زمستانه حیات وحش در مناطق مختلف و زیستگاهی مازندران در حال انجام است

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری؛ و به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست مازندران؛مدیر کل محیط زیست مازندران گفت:برنامه سرشماری پستانداران درمازندران در سطح 15 منطقه و زیستگاه اصلی گونه های کل و بز و قوچ و میش با حضور و مشارکت کارشناسان بخش محیط طبیعی،یگان حفاظت،تشکّل ها و دوستداران حیات وحش و بازنشستگان محیط زیست در حال انجام است.

مهردادی افزود:مناطق کوهستانی صخره ای مازندران بویژه در حوزه البرز مرکزی زیستگاه اصلی قوچ و میش است و سرشماری حیات وحش همه ساله در دو فصل بهار برای بررسی میزان افزایش جمعیت و زاد و ولد پستانداران و در اواخر پاییز و اوایل زمستان برای بررسی روند وضعیت زیستگاه و جمعیتی کل و بز صورت می گیرد.

وی تصریح کرد:محدوده زمانی حدفاصل 20 آذر لغایت 10 دی ماه همه ساله موسم مستی و فصل جفت یابی کل و بز و قوچ و میش در زیستگاههای استان مازندران است و بر همین اساس گله های نر و ماده که تا قبل از این تاریخ جداگانه و در بخش ها و ارتفاعات مختلف زیستگاه بسر می برند، تجمع یافته و تشکیل گله های جنسی می دهند و این فرصت مناسبی برای مشاهده بهتر و سرشماری و تعیین اندازه جمعیت گونه ها در هر یک از مناطق می باشد. دو گونه کل و بز و قوچ و میش در اکثر زیستگاههای کوهستانی مرتفع صخره ای و مرتعی استان پراکنش دارند و به عنوان گونه های حمایت شده تحت حفاظت قرار می گیرند .

به گفته وی،فصل مستی و جفتگیری کل و بز و قوچ و میش اوایل زمستان بوده و اواخر اردیبهشت تا اواسط خرداد دوران زادآوری و بدنیا آمدن بره ها می باشد. منطقه حفاظت شده البرز مرکزی شمالی با مساحت 292 هزار هکتار، ارتفاعات کوهستانی منطقه تیراندازی و شکار ممنوع دو هزار و سه هزار تنکابن، منطقه حفاظت شده هراز و پناهگاه حیات وحش دودانگه – چهاردانگه کیاسر مهمترین زیستگاههای گونه های مذکور در استان مازندران بشمار می روند.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.