«لچک»‌های یاسوج برای اولین‌بار به خانه هنرمندان ایران می‌آیند

برای اولین‌بار در تاریخ یک استان اتفاق هنرمندانه‌ای رخ داده که در خانه هنرمندان ایران قابل رؤیت است.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همیشه در گوشه و کنار شهر‌های بزرگی مثل تهران نمایشگاه‌ها و برنامه‌های ویژه‌ای برای هنر برگزار می‌شود.

اما این بار یکی از این نمایشگاه‌ها حال و هوایی متمایز با فضای شهری دارد. نمایشگاه هنرمندان تجسمی استان کهکلویه و بویر‌احمد که از 1 دی در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

محبوبه خادمی یکی از مسئولین برگزاری این نمایشگاه در گفتگو با ما در خصوص این برنامه گفت: این اولین‌بار در تاریخ استان کهکیلویه و بویر‌احمد است که چنین نمایشگاهی را به این شکل در تهران برگزار می‌کند.

وی افزود: «لچک» عنوان این نمایشگاه است که در آن بیش از 30 هنرمند آثار خود را در قالب‌های مختلف هنر‌های تجسمی مثل گرافیک، طراحی پوستر، عکس، حجم، تصویر‌سازی و چیدمان به نمایش می‌گذارند.

خادمی راجع‌ به عنوان این نمایشگاه که «لچک» است گفت: «لچک» در واقع پوشش بومی زنان است که زیر روسری استفاده و موجب  رعایت بیشتر حجاب بانوان می‌شود و چون آثار موجود در این مجموعه غالباً تلفیق سنت و مدرنیته هستند، این عنوان نیز اشاره‌ای به همان سنت به جا مانده از قدیم دارد که هنوزم که هنوز است، نمود‌هایی از آن را در شهر می‌بینیم.

وی ادامه داد: در راستای همین تلفیق عکس‌ها به شکل مستند اجتماعی، هستند و حتی چیدمان‌ها، طرح پوستر‌ها و اکثر کار‌ها نیز به نوعی این همراهی را نشان می‌دهند.

وی تصریح کرد: علت انتخاب و رفتن موضوع کار‌ها به این سمت و سو یکی همان بافت بومی و فولک استان کهکیلویه است و از آن جایی که ما نمی‌توانیم رد شدن زمان و نفوذ مدرنیته را به مناطق جغرافیایی ندیده بگیریم، این بهانه‌ای شد تا به آن بپردازیم، چرا که خوشبختانه هنرمندان این منطقه اصالت خود را در کار‌هایشان حفظ کرده‌اند و تم آثارشان به اصالت بومی بر می‌گردد.

خادمی ادامه داد: همچنین وجود رنگ‌های تند که در بین عشایر رواج دارد، نیز یکی دیگر از ویژگی آثار هنرمندان این منطقه است؛ علاوه بر این حضور هنرمند نخبه ناشنوای گچسارانی یکی از اتفاقات حاشیه‌ای این برنامه است، هنرمندی که به صورت خود‌آموز کارهایی را می‌کشد که همه از دیدن آن متحیر می‌شوند.

خادمی در پایان خاطرنشان کرد: نه‌تنها در این استان بلکه شاید در جزیره خارک، قشم یا خیلی از شهر‌های کوچک دیگر نیز هنرمندانی مستعد وجود داشته باشند که به علت نبود حمایت‌های لازم و ترس از سختی حضور در شهر بزرگی مثل تهران همچنان مظلومانه به کار خود ادامه می‌دهند.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار