نمود اندیشه سنت‌گرای یک هنرمند در «آواز پر جبرئیل»

آثاری با درونمایه‌های سابقه خوشنویسی در ایران و سنت چاپ دستی در خانه هنرمندان به نمایش گذاشته شده است.

محسن کرمی یکی از هنرمندان کشورمان که به تازگی نمایشگاهی را در نگارخانه «پاییز» خانه هنرمندان برگزار کرده است، در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص این نمایشگاه عنوان کرد: در این مجموعه 40 اثر در قالب نقاشی خط وجود دارد که با تکنیک‌ها و مواد مختلفی چون رنگ روغن، اکرلیک،‌ طراحی با زغال و ترکیب مواد کار شده‌اند. 
 
وی در خصوص شکل‌گیری این آثار اظهار کرد: کارهای موجود در این مجموعه با توجه به سابقه خوشنویسی در ایران و سنت چاپ دستی با مهر کوبی شرق دور خلق شده‌اند و در آن‌ها به نوعی اشتیاق به باستان‌نگاری و حروف و علایم بدوی دیده می‌شود.
 
کرمی ادامه داد: در نقاشی‌ها به ویژه در پرتره‌ها گرایش به گونه‌ای حکمت اساطیری کهن و نمایش فرزانگی و عیاری ایران قدیم دیده می‌شود. 
 
وی افزود: شاید  نوع اجرای کارها از نظر تکنیکی غربی به نظر بیایند؛ اما از لحاظ برخورد با کادر و مواد و ساختار، آثار کاملاً شرقی هستند؛ زیرا اندیشه و تفکری سنت‌گرا که در پی خردی جاویدان و هنر قدسی است، این کارها را خلق کرده است. 
 
این هنرمند با اشاره به عنوان «آواز پر جبرئیل» که برای این مجموعه انتخاب کرده، اذعان کرد: این عنوان نام یک رساله از شیخ اشراق سهروردی شهید است، مجموعه‌ای که برداشتی شخصیتی از حکمت خسروانی ایران باستان و حکمت اشراق در روزگار اسلامی است. 
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: در این کارها تلاش برای ایجاد گونه‌ای همسازی و خویشی میان کلمه و تصویر و بین عین و ذهن بوده است که در اینجا فیگورها و پرتره‌هایی کلمات آن‌ها را در بر می‌گیرند و با هم ادغام می‌شوند تا جایی که مرز میان تصویر و نوشته قابل شناسایی نیست. 
 
گفتنی است؛ این نمایشگاه تا 7 دی در خانه هنرمندان برقرار است. 



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار