یک نشریه آمریکایی تلاش‌های دولت این کشور را برای طراحی و اجرای کودتای نظامی علیه دولت سوریه، فاش کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان نشریه آمریکایی « وال استریت ژورنال،» با انتشار گزارشی فاش کرد دولت اوباما در تلاش برای اجرای کودتای نظامی علیه دولت سوریه بوده است. در این گزارش که روز پنج شنبه منتشر شد، آمده است: واشنگتن در سال‌های ابتدایی بحران سوریه سعی کرد با بکار گیری شبکه پیچیده‌ای از مخالفان سوری و واسطه‌های  بین المللی «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه، را از قدرت برکنار کند.

وال استریت ژورنال افزود: »مقام‌های اطلاعاتی آمریکا سال ۲۰۱۱، پیرو دستوراتی که از بالا صادر شده بود، تلاش کردند افسرانی از ارتش سوریه را که ممکن بود فرماندهی عملیات تغییر رژیم را بر عهده بگیرند، شناسایی کنند.»

یکی از مقام‌های پیشین دولت اوباما به وال استریت ژورنال گفت: «سیاست کاخ سفید در سال 2011 این بود که از طریق یافتن شکاف‌هایی در رژیم (سوریه) و تطمیع افراد برای رها کردن اسد، شرایط را برای گذار (سیاسی) مهیا کند.» بر این اساس، دولت اوباما از اوت 2011 که به طور علنی خواستار برکناری بشار اسد شده بود، درصدد تغییر نظام سیاسی این کشور بوده است.

در ادامه گزارش آمده است: ناکامی آمریکا در اجرای کودتا سبب شد این کشور راهبرد خود را تغییر دهد و  تابستان 2012 به پشتیبانی از معارضان سوری روی آورد. به نظر می‌رسد آمریکا در ماه‌های اخیر از موضع خود مبنی بر کناره گیری فوری بشار اسد از قدرت عقب نشینی کرده باشد. «جان کری،» وزیر خارجه آمریکا، اوایل ماه جاری میلادی بعد از دیدار با مقام‌های روس در مسکو گفت: «آمریکا و شرکای ما به دنبال... تغییر رژیم نیستند.»
 
با وجود این، باراک اوباما اوایل هفته جاری مدعی شد: «اسد در نهایت باید کناره گیری کند تا خونریزی در این کشور متوقف شود و تمامی گروه‌ها بتوانند به نحوی «غیر فرقه‌ای» امور را پیش ببرند ... بشار اسد مشروعیت خود را در میان اکثر مردم سوریه از دست داده است.»
بنا بر اعلام سازمان ملل، از آغاز درگیری‌های سوریه در مارس 2011، بیش از 250 هزار نفر کشته و حدود چهار میلیون نفر آواره شده‌اند.




انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۰۳ دی ۱۳۹۴
غلط کردی
امریکا هر کاری کرد تا اسد رو برکنار کنه
همش کار خودش بود
ما رو خر فرض کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۰۳ دی ۱۳۹۴
اینو گفتن که بقیه فکر کنن داعش مال آمریکا نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۰۳ دی ۱۳۹۴
اینو گفتن که بقیه فکر کنن داعش مال آمریکا نیست
آخرین اخبار