وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان با اشاره به افزایش سطح مناسبات در همه زمینه‌ها، گفت: در دو سال گذشته تحول بزرگی در روابط ایران و آذربایجان اتفاق افتاده و در این مدت 46 سفر رسمی بین دو کشور انجام شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ شاهین مصطفی‌اف در نشست هیات اقتصادی جمهوری آذربایجان با مسوولان آذربایجان شرقی از عزم جدی الهام علی‌اف، رییس جمهور آذربایجان به توسعه روابط با ایران خبر داد و گفت: بر این اساس مسوولان جمهوری آذربایجان به صورت جدی برای تحقق این امر تلاش می‌کنند.

وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان در ادامه بر همکاری فعالان اقتصادی و بخش خصوصی ایران و آذربایجان تاکید کرد و گفت: ماموریت توسعه روابط اقتصادی و تجاری بر عهده بخش خصوصی است و مسوولان سیاسی وظیفه تسهیل فعالیت این بخش را بر عهده دارند.

مصطفی‌اف با اشاره به آغاز مرحله جدیدی از توسعه روابط بین ایران و آذربایجان در زمینه‌های مختلف، خاطرنشان کرد: در این میان استان‌های شمالی ایران به ویژه آذربایجان شرقی به دلیل تاریخ و فرهنگ مشترک با جمهوری آذربایجان نقش بسیار مهمی بر عهده دارند.

وی افزود: همکاری با استان‌های مختلف ایران جزو برنامه‌های ماست، اما تبریز برای ما در اولویت است و مطمئنیم سفر هیات تجاری آذربایجان به تبریز در توسعه روابط ما با ایران تاثیر مثبت خواهد داشت.

وی، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و حمل و نقل را عامل مهمی در توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور عنوان کرد و گفت: توسعه محورهای ارتباطی جاده‌ای، ریلی و دریایی بین ایران و آذربایجان در دستور کار ماست و از تمام امکانات موجود در این زمینه استفاده می‌کنیم.

وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان همچنین از حضور فعالان اقتصادی و بخش خصوصی استان آذربایجان شرقی در کشورش استقبال کرد و گفت: با توجه به تجربیات خوب گذشته آماده همکاری مشترک در حوزه صنعت، بهداشت و درمان، داروسازی، علمی و دانشگاهی و فرهنگی و اجتماعی هستیم.

مصطفی‌اف همچنین همسایگی جمهوری خودمختار نخجوان با استان آذربایجان شرقی را امکان بزرگی برای توسعه مناسبات دوجانبه دانست و گفت: نخجوان به سرعت مسیر توسعه را طی می‌کند و ایران در این زمینه کمک‌های زیادی کرده است.

استاندار آذربایجان شرقی نیز  با بیان این که آماده همه نوع همکاری با جمهوری آذربایجان هستیم، افزود: عمده اهداف دولت‌های ایران و آذربایجان در زمینه توسعه روابط در بخش‌های مختلف از مسیر تبریز و آذربایجان شرقی تعقیب می‌شود.

وی با اشاره به درخواست رییس جمهور آذربایجان مبنی بر حضور پزشکان ایرانی در این کشور، خاطرنشان کرد: در حال هماهنگی بین مسوولان دو کشور هستیم و کار را شروع کرده‌ایم.

جبارزاده اظهار داشت: در حوزه تجاری نیز با فعالان اقتصادی استان در خصوص ایجاد بازار تبریز در باکو صحبت کرده‌ایم و تجار ما آماده تحقق این هدف هستند.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین آمادگی این استان را برای تولید انواع محصولات کشاورزی مورد نیاز و منطبق با استانداردهای جمهوری آذربایجان و سایر کشورهای منطقه اعلام کرد و گفت: علاقمندیم تا از طریق جمهوری آذربایجان به بازارهای روسیه و آسیای میانه دسترسی داشته باشیم و در این زمینه آماده تامین و صادرات هرنوع محصول مورد نیاز این کشورها هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان و رییس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان هم در پایان این نشست از فضای صمیمی بین مسوولان دو کشور ابراز خوشحالی کرد و گفت: هرکجا که این فضا باشد به دنبال آن کار و تلاش هم خواهد آمد.

محمود واعظی با اشاره به محوریت تبریز و آذربایجان شرقی در روابط ایران و آذربایجان، نگاه مسوولان این استان را بسیار مثبت عنوان کرد و گفت: اگر بتوانیم مذاکرات امروز را عملیاتی کرده و کار را از تبریز شروع کنیم، در بقیه استان‌ها مشکل و نگرانی نخواهیم داشت.

وی با بیان این که استاندار و مسوولان آذربایجان شرقی در زمینه توسعه روابط با آذربایجان از حمایت کامل دولت جمهوری اسلامی ایران برخوردارند، افزود: آماده‌ایم فصل جدیدی از روابط آذربایجان شرقی با جمهوری آذربایجان را آغاز کنیم.

واعظی همچنین خطاب به مسوولان استان آذربایجان شرقی گفت: شرایط همکاری و نوع نگاه مسوولان آذربایجان نسبت به روابط با ایران بسیار مثبت است و وزیر اقتصاد و همکاران ایشان نیز با قدرت توسعه روابط با ایران را دنبال می‌کنند.

وی افزود: امیدواریم مسوولان آذربایجان شرقی نیز با همین رویکرد تلاش کنند و از فرصت به وجود آمده در این زمینه استفاده کنند.
 
انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.