تهران در روزهای پایانی پاییز، شرایط نامطلوبی را از نظر کیفیت هوا سپری کرد و این شرایط بحرانی، سلامت رابه ویژه برای گروه های حساس به خطر انداخته است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مرکز کنترل کیفیت هوای پایتخت هوای این روزهای تهران را آلوده توصیف می کند، هوا که می گیرد نفس بعضی ها بیشتر از بقیه میگیرد، این بعضی ها که می گویم نه از فضا آمده اند و نه غریبه اند، همین حوالی من و شما هستند .... همین هایی که به مقدار اندک اکسیژن درون کپسول می گویند" نفس" نفس نفس میزنند تا زنده بمانند .....

باز هم هوا آلوده  است، باز هم مرز اضطرار رد شده،  باز هم وضعیت قرمز و این‌بار مدارس تعطیل می‌شود. اما علاج درد تکراری پایتخت و اکثر کلان‌شهرهای کشور چیست؟  حکایت هوای آلوده چندین سال است که آسمان اهواز و تهران را خاکستری کرده است، این روزها به هرکسی که میگویی هوا آلوده است، پوز خندی می زند و می گوید ما دیگر عادت کرده ایم!
ا
ما به راستی چرا مساله آلودگی و سلامت مردم برای مسئولین امر به مساله پیش پا افتاده ای تبدیل شده است که برای نجات خودروها که عامل اصلی آلودگی هستند ۲۵ میلیون وام می‌دهند، ما  دلمان می‌سوزد، چرا برای سلامت جامعه هزینه نمی شود؟ تا کی مردم کلانشهرها ، اهواز سلامتشان را حراج آلودگی هوا باید بکنند؟

تهران نفس نمی کشد، مردم در خانه بمانند!
آسمان تهران این روزها رنگ خاکستری به خودش گرفته ، شاید دیگر کسی آبی آسمان تهران را در سال های پیش رو به یاد نیاورد ، باز هم ذرات معلق به جان آسمان تهران افتاده اند و مهمان همشهری های تهرانی شده اند،کارشناسان در برنامه های مختلف از تریبون رسانه های مختلف مردم را به ماندن در خانه تشویق می کنند، مدارس تعطیل و به جز به ضرورت بیرون نیایند.

اپیدمی شیوع سرطان در ریه پایتخت
موسوی متخصص ریه در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران گفت :آلودگی هوا تاثیر زیادی بر سلامتی ریه افراد دارد، به خصوص در کسانی که سابقه بیماری های ریوی  مثلا برونشیت ، آسم و سرطان ریه دارند دارد ، همچنین در کودکان به خاطر اینکه حجم ریه هایشان کم است، به این صورت که آلودگی هوا باعث تشدید بیماری می شود و در افراد مبتلا به سرطان ریه باعث قطع سیستم تنفسی افراد می شود .

وی گفت : آلودگی هوا بخاطر وجود مواد سرطان زا و شیمیایی، از عوامل ابتلا به سرطان می باشد، همچنین در ایجاد برونشیت مزمن نقش اساسی دارد، بنابراین توصیه می شود مردم از قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا به طور جدی پرهیز کنند تا از تنفس در هوای آلوده در امان باشند و در صورت خروج از منزل حتما از ماسک استفاده کنند. 

آلودگی هوا در لیست خطرسازان سلامت
آلودگی هوا در قسمت‌های فوقانی دستگاه تنفس بیشترین تاثیر را می‌گذارد و آثار بیماری در بیماران ریوی به صورت حاد و مزمن در درازمدت باقی می‌ماند و این افراد سال‌های سال باید آثار و عوارض این بیماری‌ها را تحمل کنند.بروز اختلالات رفتاری از جمله آثار و عوارض آلاینده‌های هوا به شمار می‌آید، آلودگی هوا باعث عصبانیت و پرخاشگری شهروندان تهرانی شده و یکی از عواملی است که تهرانی‌ها را عصبانی‌تر و پرخاشگر‌تر کرده است.اخیراً سازمان بهداشت جهانی، آلودگی هوا را به همراه بیماری‌هایی همچون فشار خون، چربی‌ خون و قند خون در فهرست عوامل خطرساز سلامت انسان‌ قرار داده است.

آژیر خطر برای بیماران قلبی به صدا در آمده است
محمد میرزایی متخصص قلب و عروق نیز درخصوص آلودگی هوا گفت: آلودگی هوا می تواند اثرات حاد و مزمن داشته باشد، اگر شخصي در معرض آلودگي هوا به صورت گذرا قرار بگيرد، دچار يك سري اثرات حاد مثل عدم ثبات پلاك آتروم (پلاك هاي تنگي عروق) و افزايش فشارخون و تعداد ضربان قلب مي شود، مطالعات نشان داده است در زمانهايي كه آلودگي هوا در مرز تهديد مي باشد، احتمال سكته قلبي و اختلالات ريتم قلب و مرگ ناگهاني افزايش پيدا مي كند. بيماران نارسايي قلب دچار حملات بيشتر تنگي نفس مي شوند و افراد بيشتري دچار اختلالات ريتم قلبي مي گردند.
 بیماران قلبی این روز ها به خیابان ها نروند
میرزایی در ادامه گفت : .بطور مثال اگر بيماري با نارسايي قلب دچار تنگي نفس شديد شد، بهتر است به اورژانس مراكز تخصصي كه پزشك مقيم قلب دارند، مراجعه كنند و فرصت درمانشان را هدر ندهند.هوا سبب غلیظ شدن خون و نیز افزایش احتمال بروز التهاب می‌شود. سردرد، ضعف، سرگیجه، تهوع، اختلال در انتقال اکسیژن به بافت‌های بدن، ضربان شدید قلب، سکته قلبی و کاهش ظرفیت ششی را از آثار آلودگی هوا بر سلامت افراد برشمرد. 

مواد غذایی سم زدا برای آلودگی هوا
پیام فرح بخش متخصص تغذیه نیز در خصوص توصیه های غذایی به مردم در روزهایی که شاهد آلودگی هوا هستیم گفت:  آلودگی هوا بدن را در معرض اکسیدان ها قرار می دهد که این اکسیدان ها فرایندهای شیمیایی را در بدن دچار مشکل می کنند، بنابراین باید مواد غذایی را باید مصرف کنیم که حاوی آنتی اکسیدان ها باشند ، آنتی اکسیدان ها می توانندبا به دام انداختن ذرات آلوده کننده هوا که وارد بدن شده اند از آسیب رساندن آن ها جلوگیری می کنند .

اگر بخواهیم بببینیم آنتی اکسیدان ها در چه نوع مواد غذایی وجود دارند، باید به میوه هایی اشاره کرد که رنگ دانه های قرمز ، نارنجی و.. دارند مثل انار حاوی آنتی اکسیدان های بسیار قوی هست همچنین هندوانه به علت داشتن آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن می تواند به از بین بردن مواد مضرر کمک کند

وی همچنین بیان کرد: آنتی اکسیدانی به نام ویتامین c  که به وفور در مرکبات مثل پرتقال ، نارنگی ، نارنج ، لیمو ترش ، لیمو شیرین و آناناس وجو دارد، نیز در زمانی که آلودگی هوا زیاد هست توصیه می شود.همچنین یک سری آنتی اکسیدان محلول در چربی داریم، مثل ویتامین E و در روغن ها وجود دارد، می تواند در رفع آلودگی در بدن موثر باشد،بعضی از املاح هم نقش آنتی اکسیدان ها ایفا می کنند که در گوشت مرغ ماهی و حبوبات غنی شده وجود دارند مصرف لبنیات به ویژه شیر را در این دوران فراموش نکنید.

جدی گرفتن توصیه های بهداشتی و غذایی در روزهایی که وضعیت قرمز از نظر سلامتی هوا گزارش می شود، باعث می شود که از عوارض احتمالی آلوگی ها تا حدی در امن باشیم 
باشد که مسولین برای وضعیت هوای پایتخت فکری اساسی بکنند .



گزارش ژیلا تختی


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

برچسب ها: آلودگی هوا ، ریه ، تغذیه ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۹ ۰۲ دی ۱۳۹۴
شما چرا فقط تهران رو میبینید کلان شهرهای دیگه مثل تبریز .مشهد .اهواز و... هم هواش الودس مثلا مدارس ابتدایی تبریز به خاطر الودگی هوا تعطیل شده.
آخرین اخبار