معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد

لزوم بررسی اقتصاد دریا در برنامه ششم

معاون اول رئیس جمهور گفت: در برنامه ششم اقتصاد دریا بسیار مهم است و باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

تلفنی****** لزوم بررسی اقتصاد دریا در برنامه ششمبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در هفدهمین همایش بین‌المللی صنایع دریایی گفت: اقتصاد ایران در دوره حساسی قرار دارد و نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیقی می‌باشیم.

وی افزود: در این دوره شرکای خارجی افزایش می‌یابند و در نتیجه بازارهای بزرگ‌تری را در اختیار خواهیم داشت که به نوبه خود موجب افزایش منابع خارجی و دسترسی به تکنولوژی و فناوری‌های روز می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: این دوران می‌تواند فرصت جدیدی برای برنامه‌ریزی‌های اقتصادی کشور باشد که می‌بایست با برنامه‌ریزی پیش برود در غیر این صورت به تهدید تبدیل خواهد شد.

جهانگیری افزود: از سال 95 حدود 890 هزار فارغ‌التحصیل خواهیم داشت که نیازمند ایجاد اشتغال هستند و علاوه بر ایجاد اشتغال می‌بایست به افزایش قدرت خرید و رفاه مردم نیز کمک شود.

وی تصریح کرد: زمانی که ما با کاهش رشد اقتصادی مواجه شدیم یک سری از رقبای ما شاهد افزایش آن بودند بنابراین اقتدار ما در منطقه نیازمند ثبات اقتصادی است.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: علت به تعویق افتادن اجرای برنامه ششم اطمینان از اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در آن بود.

جهانگیری گفت: وجود 2 هزار و 900 کیلومتر دریایی و 5 هزار و 800 کیلومتر سواحل در کشور حکایت از آن دارد که ما باید این اقتصاد را شکوفا کنیم و از آنها به نحو احسن بهره‌برداری نماییم.

وی با بیان اینکه ایران دارای یک موقعیت مهم برای ترانزیت کالا است گفت: اتصال به اقیانوس، وجود نفت و گاز در مناطق دریایی، وجود معادن در نزدیکی دریا، نیروی انسانی کارآمد مرتبط با دریا و ... نیز از دیگر امتیازات این صنعت می‌باشد.

** برنامه‌های در دست اقدام طی برنامه ششم

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه صنعت کشتی‌سازی پیشرفت خود را از دست داده است، گفت: لزوم توجه به اقتصاد دریا در برنامه ششم بسیار مهم است و شروع این صنعت به دهه 40 برمی‌گردد اما به علت نحوه ساخت و تحویل راحت‌تر کشتی‌ها توسط خارجی‌ها کشتی‌سازی ما پیشرفت چندانی نداشت.

جهانگیری بیان کرد: توسعه سواحل دریای عمان، آبادی سواحل مکران، احداث نیروگاه‌های هسته‌ای، توسعه سواحل، حضور جمعیت در این مناطق و ... از مهم‌ترین اقدامات این برنامه به شمار می‌آیند.

وی با اشاره به اینکه تمام سازه‌های دریایی کشور ساخت داخلی است گفت: بخش عمده‌ای از سکوهای دریایی وارداتی است و این امر نیازمند تغییر نگرش است.

معاون اول رئیس جمهور معتقد است که بسیاری از تعمیرات کشتی‌های داخلی از خارج تأمین می‌شود و گفت: این بازار باید مختص کشور شود.

جهانگیری در پایان جهت‌گیری درست سیاست‌ها برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی را بسیار مهم برشمرد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار