از سرگیری مذاکرات صلح افغانستان طی چند هفته آینده

منابع آگاه می گویند مذاکرات صلح افغانستان ممکن است طی چند هفته آینده ازسر گرفته شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، مقامات در اسلام آباد و کابل گفتند مذاکرات صلح دولت افغانستان و شورشیان طالبان با میانجیگری پاکستان ممکن است اوایل ماه ژانویه ازسر گرفته شود. این مذاکرات پس از چند هفته فشار طرف های دخیل در این روند ازجمله آمریکا و چین ازسر گرفته خواهد شد.

پیش بینی می شود ژنرال رحیل شریف فرمانده ارتش پاکستان این هفته به عنوان جدیدترین بخش از مجموعه تماس های سطح بالا بین اسلام آباد و کابل باهدف کمک به ازسرگیری روند صلح بین دولت افغانستان و شورشیان طالبان که از ماه ژوئیه با بن بست روبرو بوده است وارد افغانستان شود.

هدف از این تلاش ها پایان دادن به بیش از 14 سال جنگ با گروه طالبان است ک تا سال 2001 قدرت را در افغانستان در اختیار داشت اما پس از حمله تحت فرماندهی آمریکا به افغانستان سرنگون شد. آمریکا پس از حملات 11 سپتامبر سال 2001 علیه این کشور، طالبان را به پناه دادن به سرکرده های القاعده متهم و حملاتی را علیه این گروه در افغانستان آغاز کرد که منجر به سرنگونی رژیم طالبان در این کشور شد.

ستیزه جویان طالبان از آن زمان پیوسته حملاتی را علیه دولت افغانستان انجام داده اند و از زمان خروج اکثر نیروهای خارجی از این کشور در سال 2014 به حملات خودشان شدت بخشیده اند.

یک مقام بلندپایه پاکستان در مصاحبه با رویترز گفت :« ازسرگیری مذاکرات نباید بیش از دو هفته طول بکشد. ما امیدواریم این روند هفته نخست ماه ژانویه ازسر گرفته شود.»

وی که خواست نامش فاش نشود افزود هدف از برنامه کنونی گردهم آمدن مقاماتی از افغانستان و پاکستان به همراه نمایندگانی ویژه از چین ، آمریکا و همچنین طالبان در پاکستان است.

یک مقام طالبان در دفتر این گروه در قطر نیز گفت پاکستان از سراج الدین حقانی معاون سرکرده طالبان و سرکرده شبکه ای وابسته به طالبان که عامل حملات انتحاری اخیر در کابل بوده درخواست کرده است به این مذاکرات ملحق شود.
 

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار