نقض برجام یا شبه نقض بودن آن موضوعی است که باید دید تعهد رسمی وزیرخارجه آمریکا توانایی رفع کامل آن را دارد یا خیر.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "دست آوزیرهایی از درد"، ایالات متحده امریکا در اتاقهای فکر خود نقشه‌های شماره بندی شده ای را دارد که در هر برهه زمانی یکی از این قالب ها را انتخاب کرده و بر اساس آن به سمت هدفش پیش میرود.

یکی از این قالب‌های طلایی و شومی که به کرات از آن استفاده می کنند سناریوی رخ دادن عملیات تروریستی است و نقشه آنجایی شوم تر می شود که با قربانی دادن در خاک خود و متحدینشان هدف بزرگتری را دنبال می کنند، این سناریوی تکراری را از 11 سپتامبر تا کنون دیده ایم اما این دست آوزیز که با درد و کشتار یک عده رقم می خورد اینبار تبدیل به نقشه ای برای مخالفان "برجام" شده تا با استفاده از ان سنگ اندازی مهمی را صورت دهند.

نقشه اینگونه پیش رفت که یک عملیات تروریستی در سانفرانسیسکو آمریکا با 20 کشته رخ بدهد تا با استفاده از آن قانونی بدین شرح به تصویب برسد؛ باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با امضای لایحه بودجه سال آینده این کشور، محدودیت‌های تازه‌ برای ورود به این کشور را هم به عنوان بخشی از قانون بودجه تایید کرده است.

نقض یا شبه نقض..؟!/

این محدودیت‌ها که ده روز پیش در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده بود شامل بعضی شهروندان ۳۸ کشوری می‌شود که در حال حاضر بدون ویزا به آمریکا سفر می‌کنند.

بر اساس فصل ۲۰۳ از متن بودجه سال آینده آمریکا - که بعد از تصویب سنا و امضای اوباما به قانون تبدیل شده - اگر شهروندان این ۳۸ کشور در پنج سال گذشته به سوریه، عراق یا کشورهای حامی تروریسم از نظر وزارت خارجه آمریکا (ایران، سودان و سوریه) سفر کرده باشند، نمی‌توانند مانند گذشته بدون ویزا وارد آمریکا شوند.

به علاوه کسانی که تابعیت دوگانه این کشورها را هم دارند، از جمله ایرانی‌هایی که شهروند کشورهای معاف از ویزا مانند بریتانیا، استرالیا یا فرانسه هستند، باید با اجرای قانون تازه برای سفر به آمریکا درخواست ویزا کنند.

اینکه چرا ایران هم رده کشورهای جنگ زده‌ای مانند سوریه و عراق قرار گرفته و چرا نامی از عربستان برده نشده موضوعی است خود جای بحث دارد که پیش از این به آن پرداختیم.بیشتر

نقض یا شبه نقض..؟!/

اما برجام نقض شد یا این امر شبه نقض برجام بود؟

با به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته‌ای دشمنان ایران و مخالفان این توافق یک روز خوش نداشتند و البته بیکار هم ننشستند، ورود هیات های اقتصادی از اروپا و دیگر کشورها به ایران همچنین زمزمه سرمایه گذاری های کلان خار دردناکی بود در چشم این مخالفان، در نتیجه با تصویب این قانون سرمایه گذاران برای از سر گیری روابط و یا آغاز پروژه های جدید در تصمیم خود به چالش کشیده شدند.

تحریمد هوشمندانه برای هدف گرفتن اقتصاد ایران از سوی آمریکا طبق برجام نقض آن به شمار می آید( بند 29 برجام: آمریکا و اتحادیه اروپا مطابق با قوانین خود باید از هرگونه اقدامی که مستقیما یا غیرمستقیم بر روی عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران تاثیر بگذارد، خودداری کنند).

با به ثمر نشستن این دسیسه، نامه‌ای به در وزارتخارجه آمد با این محتوا " تعهد می‌دهم، نگران نباشید!"

نقض یا شبه نقض..؟!/

وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای به همتای ایرانی‌اش به وی اطمینان داد که تغییرات جدید برای کسب روادید به هیچ وجه مانع اجرای تعهدات براساس برجام نمی‌شود و ما این تغییرات را به گونه‌ای اجرا می‌کنیم که هیچ مانعی برای منافع اقتصادی مشروع ایران ایجاد نکند.

بر همین اساس، حسین جابرانصاری سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: در پی قریب به ده روز مذاکره سخت و فشرده وزیر امور خارجه و تیم هسته‌ای با طرف‌های آمریکایی و اروپایی، در نیویورک، وین، بروکسل و تهران، در خصوص قانون جدید ویزا در کنگره آمریکا که با تلاش لابی صهیونیستی به عنوان قسمتی از لایحه بودجه تصویب شده بود و تقریبا امکان وتو را از رییس جمهور گرفته بود، نهایتا آقای جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با ارسال نامه رسمی خطاب به جناب آقای دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به صراحت اطمینان داد که دولت آمریکا با استفاده از همه ابزارهای در اختیار خود اجازه نخواهد داد که این قانون هیچ مانعی برای منافع اقتصادی ایران ایجاد کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آقای کری در نامه خود تاکید کرده است که ایالات متحده آمریکا به رفع تحریم‌ها بر طبق برجام و اجرای کامل تعهدات آن کشور بر اساس توافقات به عمل آمده در برجام کاملا متعهد است. آقای کری همچنین تاکید کرده است که دولت آمریکا تغییرات مربوط به قانون روادید آن کشور را با توجه به اختیارات خود به گونه‌ای اجرا خواهد کرد که دخالتی در همکاری‌های اقتصادی و تجاری کشورهای دیگر با ایران به عمل نیاید و بالاخره آقای کری تایید کرده است که دولت آمریکا بدین منظور ابزارهای متعددی در اختیار دارد که حتی شامل توقف اجرای این قانون بر طبق اختیارات رئیس جمهور می‌شود.

"سید عباس عراقچی"  رییس ستاد پیگیری اجرای برجام  در این باره می گوید: وزیر امورخارجه امریکا نامه ای را نوشت که یک تعهد حقوقی به شمار می اید و انچه برای ما مهم است این خواهد بود که، به برجام با هیچ خدشه ای وارد نشود اما  اگر مشکل ایجاد شود کمیسیون مشترک را برگزار خواهیم کرد.این قانون با روح کلی برجام در تناقض است و نامه ای که برای ما نوشته شده حاوی امضای مهمی است که تعهد حقوقی و‌سیاسی  دارد.

نقض یا شبه نقض..؟!/

اگر جان کری و یارانش با هر ابزاری که در این نامه به ان اشاره شد جلوی خدشه وارد شدن به برجام را بگیرد چه تضمینی برای اجرایی های برجام در دولت های بعدی ایالات متحده امریکا وجود داردکه در این باره نیز معاون حقوقی و بین المللی وزارت خارجه می گوید: این موضوع که ممکن است در اینده دولت دیگر برجام را نقض کند طبیعتا برجام از مسیر خودش منحرف خواهد شد که در نتیجه ما نیز به گونه دیگر ادامه خواهیم داد.


از سوی دیگر وزیر امورخارجه کشورمان اعلام کرد: این اقدام مانع عمده‌ای در مسیر ایجاد کرد که با روش‌های قانونی تلاش کردند مانع رسیدن به راه‌حل شوند و امیدواریم دولت آمریکا مانع این اقدامات شود که در نامه آقای کری این تعهد اعلام شده و ما نیز امیدواریم بتوانیم این سنگی که یک گروه بیشتر متمایل به اختلاف و بحران قرار داد‌ه‌اند را حرکت دهیم.

ظریف تصریح کرد: از روش‌های مختلف اطمینان می‌گیریم که این موضوع مانعی ایجاد نکند که وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای به ما اعلام کرده که به تعهد خود عمل می‌کند.بیشتر

نقض یا شبه نقض..؟!/


گفتنی است فردای امضای این قانون توسط رئیس جمهور آمریکا رییس ستاد پیگیری برجام عنوان کرد که این قانون با برجام تناقض دارد اما نامه جان کری تضمینی محکم است  همچنین این قانون قطعا مراودات اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در نهایت این سوال مطرح می شود با وجود تضمین نامه جان کری که بار حقوقی برای آنها به همراه خواهد داشت  و نباید فراموش کرد که همین نامه نیز نتیجه تلاش های دیپلماتیک ایران بوده و حسن نیتی در ان نیست چگونه می تواند ترک وارده بر  روند اقتصادی ایران در تعاملات جهانی   را جبران کند و اگر این موضوع نقض برجام یا شبه نقض برجام است نامه کری می تواند این نقض آشکار را برطرف کند؟

نقض یا شبه نقض..؟!/


گزارش از هدیه آقاپور

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۶ ۰۲ دی ۱۳۹۴
سلام دکتر شب یلداتون مبارک
بلاخره در مورد آقایون آمریکایی به تجدید نظری رسیدید یا همچنان معتقدید که بایستی شخصیت خاصی را در تعامل با ایشان ارائه کرد اگر بی اعتبارند خوب باید همه حتی در عالیترین سطوح رسمی و بین المللی بفهمند و بدانند
اگر مقابله به مثل را ببیند ،هم معتبر میشوند هم معقول % درخواست صدور دستور بازگشت و نصب سانتریفیوژها را به رهبر یا شورای عالی امنیت ملی ،بدهید ،سانتریفیوژها برگردد و شما هم برای امنیت خاطر واشنگتن نامه ای بنویسید و امضا کنید که از همه امکانات خود برای جلوگیری از توقف برجام استفاده خوهید کرد ، مگر برای برجام این ویژگی یا امتیاز را قائل نیستید که داری خاصیت برگشت پذیری است خوب مگه الان نباید واکنشی داشت خوب بسم الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۱ ۰۲ دی ۱۳۹۴
اگه قراربودیه نامه مشکل گشابشه چرااصلأ این مشکلو درست کردند وبه قانون تبدیل شد مسؤولین گول این نامه رو نخورن!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۰۱ دی ۱۳۹۴
یک آدم نادان سنگی رو میندازه توچاه که صدتا عاقل هم نمیتونن درش بیارن؟!!!!!;;؛!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۰۱ دی ۱۳۹۴
در واقع این که شد تحریم پسا تحریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۰۱ دی ۱۳۹۴
این تازه اولشه منتظر تحریم های بیشتر باشید..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۰۱ دی ۱۳۹۴
این تازه اولشه منتظر تحریم های بیشتر باشید..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۰۱ دی ۱۳۹۴
با سلام
خداوند رهبری و ملت ونظام اسلامی مارو از شر دوستان نادان در امان بدارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۰۱ دی ۱۳۹۴
اگه آمریکا کل قطع نامه رو نقض کنه ایران هیچ کاری نمیتونه بکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۰۱ دی ۱۳۹۴
دولت تدبیر و امید !!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۰۱ دی ۱۳۹۴
واقعا این نامه چگونه می تواند جلوی نقض قانونی برجام را بگیرد ؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۰۰ ۰۱ دی ۱۳۹۴
مگر چی نوشتم که سانسور کردید. یه خورده
آخرین اخبار