رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در خصوص مصوبه اخیر در آمریکا گفت: این قانون قطعا مراودات اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

قانونی که دیشب اوباما امضا کرد با برجام تناقض دارد/ نامه جان کری تضمینی محکم استبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "سیدعباس عراقچی" رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با اشاره به قانون محدودیت روادید ورود به آمریکا، برای مسافران به ایران گفت: این قانون قطعا مراودات اقتصادی، گردشگری و علمی فرهنگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موضع ایران، این است که این قانون با برجام تناقض دارد.

سید عباس عراقچی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به تقلای صهیونیست‌ها در قبال سنگ اندازی در اجرای برجام گفت: ما در دو ماه گذشته شاهد سیاست ها و اقدامات زیادی از سوی گروه های مختلف لابی و از جمله صهیونیست ها بوده ایم تا از اجرای برجام جلوگیری و در قبال آن  مانع تراشی کنند.

وی گفت: طی چند روز گذشته تماس های گسترده ای را با طرف هلی اروپایی انجام داده ایم و دکتر طریف نیز تلاش گسترده ای را انجام داده و فشار زیادی به طرف مقابل وارد شده است.

عراقچی گفت: این قانون اگر اجرایی شود تقاضای خود را به کمیسیون مشترک خواهیم کرد برای نقض برجام در این قانون. البته وزیر خارجه امریکا به دکتر ظریف نامه ارسال و اعلام کرده که این قانون به نحوی اجرا خواهد شد که مانع همکاری های اقتصادی و اجرای برجام نشود.

اوباما می تواند اجرای قانون محدودیت روادید را متوقف کند

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: در نامه وزیر خارجه آمریکا به وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به ابزارهای متعددی از جمله توقف این قانون اشاره شده است زیرا رئیس جمهور آمریکا می تواند اجرای این قانون را متوقف کند.

عراقچی تصریح کرد:کشورهای اروپایی معتقد هستند که این قانون ناقض حقوق اتباع اروپایی است.

وی افزود: مقالات زیادی در این زمینه نیز نوشته شد و 28 سفیر اروپایی بعلاوه سفیر اتحادیه اروپا با نوشتن نامه ای در واشنگتن به این قانون اعتراض کردند.

به گفته عراقچی، پس از امضا قانون محدودیت روادید ورود به امریکا، برای مسافران به ایران، کمپین های مختلفی توسط ایرانیان در شکل های مختلف شکل گرفت و از طرف کشورهای اروپایی و گروه 1+5  فشار وارد شد و ما دلایل سیاسی و فنی و حقوقی خود را ارائه کردیم تا اینکه نتیجه این اقدامات، نامه آقای کری به اقای ظریف بود.

تهیه راهنمای رفع تحریم‌ها در دستور کار قرار گرفت

معاون وزیر امور خارجه و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت:تمهیدات و ترتیبات مختلفی در مورد تبادل سوخت اندیشیده شده و قرارداد محکمی در مورد فروش اورانیوم غنی شده و خرید کیک زرد با روسیه انجام گرفته است.

عراقچی تصریح کرد: در حال تهیه راه نمای رفع تحریم ها هستیم که برجام را واضح توضیح داده و طبق برجام، اروپایی ها و آمریکایی ها موظف هستند در تهیه این راه نما با ایران مشورت کنند؛ این راه نما در سایت اتحادیه اروپا هم قرار می گیرد.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: کمیته نظارت بر اجرای برجام به طور کامل، دقیق و ریز بر مراحل اجرایی شدن برجام نظارت دارند.

عراقچی افزود:‌ اعضای این کمیته مسائل را رصد و در جلسات مورد  بحث و بررسی قرار می دهند و با اشراف کامل در حال پیگیری مسائل هستند.

وی تصریح کرد:‌ این کمیته هر گاه لازم بداند تصمیم مقتضی مبنی بر ادامه یا توقف کار اتخاذ خواهد کرد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اگر قانون جدید اعمال محدودیت روادید برای شهروندان سفر کننده به کشورمان اجرا شود چه اقدامی در دستور کار دارید گفت : بر اساس برجام هرگاه ایران احساس کند که برجام از جانب طرف مقابل نقض شده است می تواند به کمیسیون مشترک مراجعه کند و در آن کمیسیون مسیری وجود دارد که باید طی شود.

عراقچی افزود: اگر کمیسیون مشترک بتواند مشکل را رفع کند که کرده است وگرنه اجلاس وزرای خارجه 1+5 برگزار می شود و روال مشخصی در برجام پیش بینی شده است اما اگر در پایان این روند ، جمهوری اسلامی ایران قانع نشود که نقض برجام اتفاق نیفتاده و طرف مقابل حاضر نشود که این نقض را رفع کند آنگاه کشورمان می تواند تصمیمش را برای توقف عمل به تعهداتش در برجام بگیرد.

معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: بر این اساس ، روندی را طی و در این روند سعی می کنیم مشکل را رفع کنیم اما اگر در نهایت رفع نشود این خود جمهوری اسلامی ایران است که درباره ادامه  دادن یا ندادن مسیر تصمیم می گیرد.

نامه جان کری تضمینی محکم است؛ کار به کمیسیون مشترک برجام نمی رسد

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام نامه وزیر خارجه آمریکا به آقای ظریف را تضمینی محکم دانست و گفت: جان کری تعهد کرده است که اگرچه اجرای قانون محدودیت روادید کشورش را متوقف کند، موظف است که به تعهدش در این نامه عمل کند.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که نزدیکترین اقدامی که درباره نقض حقوق ما در قانون جدید امریکا در دستور کار قرار می دهیم چیست؟ افزود: اکنون که آقای کری ضمانت لازم را داده است بنابراین کار به کمیسیون مشترک نمی رسد.

وی گفت: ما در روزهای گذشته گفته بودیم که اگر این قانون به سرانجام برسد و اقدامی برای اصلاح آن نشود درخواست برگزاری کمیسیون مشترک برجام خواهیم کرد که دیگر با این نامه کار به آنجا نمی کشد زیرا تعهدات وزیر خارجه امریکا روشن است که اجازه نخواهد داد تبعات قانون جدید گریبانگیر برجام نشود.

معاون وزیرخارجه افزود: این از نظر ما کاملاً کفایت می کند و تضمینی محکم است که وجود دارد.

عراقچی تأکید کرد: اگر برجام اجرایی شود و دولت آمریکا این تعهد آقای کری را عملی نکند طبعاً تعهداتش و برجام را نقض کرده است و ما آن مسیر را طی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره موضع کشورهای اروپایی در باره قانون جدید آمریکایی ها گفت: با اروپایی ها در تماس نزدیک بودیم دیدگاه آنها این است این قانون ناقض حقوق اتباع اروپایی است.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام افزود: مقالات بسیاری در این زمینه نوشته شده است و 28 سفیر اروپایی به اضافه سفیر اتحادیه اروپا در واشنگتن نامه ای نوشتند و رسماً اعتراض کردند و گفتند این قانون جدید خلاف است.

عراقچی اضافه کرد: اروپایی ها فشار زیادی آوردند و در مواردی حتی تهدید به مقابله به مثل در مواجهه با امریکا کردند.

وی گفت: کمپین های مختلفی نیز از جانب ایرانیان در کشورهای مختلف ایجاد شد و مجموعه این فشارها به اضافه فشارهای سنگینی که ما از نظر سیاسی بر اروپایی ها به ویژه 1+5 و به خود امریکا وارد و دلایل سیاسی، حقوقی و فنی خود را ارائه کردیم منجر به نامه جان کری شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۳۰ آذر ۱۳۹۴
پس لطفا بفرمایید اقای جان کری واسه هر اروپایی یه نامه بفرسته که ما جلوی این قانونو میگیریم یه موقع کسی نگرا نشه که اگه اومد ایران باید واسه رفتن به امریکا روادید بگیره این کارا چیه آقای عراقچی نامه جان کری جلوی جو رو که نمیگیره
Germany
ناشناس
۱۱:۴۳ ۳۰ آذر ۱۳۹۴
یعنی ارزش حقوقی یک نامه از سوی وزیری به وزیری بیشتر از قانون مصوب مجلس و امضای رئیس جمهوره!!!!!!!؟؟؟؟؟؟
خودتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۳۰ آذر ۱۳۹۴
در زمان دولتهای بعدی امریکا، چه چیزی میتواند تضمین محکم باشد
نامه ی شخص جان کری ، در مقابل قانون ، تاکید میکنم قانون ، دولت و کنگره ی امریکا زور بیشتری دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۳۰ آذر ۱۳۹۴
حداقل دستور جنگ با آمریکا رو بدید یک راهی خودمون باز کنیم یا شهید شیم خسته شدیم از تحریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۳۰ آذر ۱۳۹۴
با سلام قطعا وزارت امور خارجه دست روی دست نخوهد گذاشت و تصمیم درستی خواهند گرفت اقای کری هم این نامه را بخاطر داماد عزیز ایرانیش اقای ناهید گرفته است بعلاوه ایران میتواند این تصمیم را دور بزند و برای هیچ فردی در گذر نامه اش مهر ورود نزند و در یک برگه جدا گانه ویزا و مهر ورود و خروج را بزند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۳۰ آذر ۱۳۹۴
آقا اين قانون نقض آشكار برجامه طرف ايرانيم بايد دوباره به غني سازي ادامه بده تا اونام حساب كار دستشون بياد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۳۰ آذر ۱۳۹۴
آقای معاون حقوقی وزارت خارجه !
اثر گذاری و لازم الاجرا بودن قانون بیشتر است یا نامه یک وزیر خارجه؟؟؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۳۰ آذر ۱۳۹۴
آقا اصلا لغو تحریم بی لغو تحریم دوباره روز ا نو روزی از نو بریم سراغ افزایش قیمت ها اون برای این مردم نمک نشناس بهتره!!
فکر کنم خودرو هنوز جای کار داره !
راستی برای کمبود بودجه هم کلا بیخیال یارانه نقدی!
دلار هم نیاز به یه تکون دیگه داره!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۳۰ آذر ۱۳۹۴
آقا اگه من قسم بخورم که میکشمت و بعد تعهد بدم که نه فعلا کاریت ندارم، کدوم رو باید قبول کنم؟؟؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۳۰ آذر ۱۳۹۴
سلام: به زودی به سخنان رهبری که فرمودند به امریکا اعتمادی نیست ولی شماها گوش نکردید واعتماد کردید خواهید رسید ولی چه بهترکه زودتر فکری کنید تابیشتر در باتلاق فرو نرفته اید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۳۰ آذر ۱۳۹۴
من به آقای عراقچی با همه ی احترامی که براشون قائلم میگم که تا حالا کدوم رئیس جمهور آمریکا با ایران دشمنی نکرده که نامه نامه وزیر خارجه اش تضمین محکم باشه،با توجه به این که در آینده هم کنگره وهم ریاست جمهوری آمریکا هر دو جمهوری خواه میشن.لطفا پیگیری کنید واز متوقف کردن برجام نترسید همونطور که تا ۲۰ درصد پیش رفتیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۳۰ آذر ۱۳۹۴
به تازگی تضمین ،نامه ها ،از مصوبات مجلس و امضا رئیس جمهورها آن هم از جنس مجلس امریکا معتبر تر شده است!!!!!!!!!!!! بیاد آن جمله معروف کاغذ پاره ای بیش نیست افتادم !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۳۰ آذر ۱۳۹۴
جالبه مصوبه اوباما که رئیس جمهوره مهم نیست ولی نامه جان کری تضمین کننده است!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۳۰ آذر ۱۳۹۴
آقای عراقچی که میگویند نامه جان کری تضمین محکم است به ملت بگه اگه قرار نیست این مصوبه در مسیر برجام مشکل ایجاد کند پس چرا مصوب و تایید شد؟
از همه مهمتر اینکه جان کری یکسال دیگر در مسند خودش نیست
تضمین محکم مصوبه کنگره و تایید رئیس جمهوری آمریکا هست یا نامه یک وزیر خارجه؟؟؟
آیا وقتش نرسیده به نامه رهبری عمل شود و برجام متوقف شود؟
بر تمامی اصحاب رسانه و مخصوصا خبرنگاران باشگاه خبرنگاران وظیفه است که به این موضوع ورود کنند و از نمایندگان بخواهند تا قبل از اینکه قلب اراک برداشته نشده و سانتریفوژها برداشته نشده برجام رو تا لغو این مصوبه متوقف کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۴ ۳۰ آذر ۱۳۹۴
شماها چقدر ساده هستید اینها گرگ صفت هستند هرگز با ما کنار نمی آیند رئیس جمهور قانون را امضا کرده و وزیر خارجه بگوید نمی گذارم اینگونه اجرا شود همه اینها یک کرباسند
آقای رئیس جمهور ، آقای وزیر و ..... ماباید به خودمان متکی باشیم نه به دیگران بعد ببینید بازهم اینها یاوه گویی می کنند هروقت با اقتدار پیش رفتیم آنها عقب نشینی کردند و هروقت که بعضا می بینیم کم رنگ شدیم آنها به یاوه گویی پرداختندخداوند وعده نصرت داده اند به پشتوانه دعای مردم و رهبر عزیزمان محکم و استوار به پیش بروید و نهراسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۳۰ آذر ۱۳۹۴
سلام
اروپایی ها به این قانون اعتراض کردند و آن را نقض حقوق شهروندان خود میدانند با اجرای این قانون رفت و امد بازرگانان و سرمایه گذارن خارجی و توریسم و موارد زیاد دیگری به ایران با تحریم مواجه میشود در واقع با این قانون کشور ما رو منزوی کردند این در حالی است که مسئولین به نامه جان کری که کاغذ پاره ای بیش نیست تکیه کرده اند و آن رو به عنوان تعهد تلقی میکنند و مسئولین به جای متوقف کردن برجام و اعتراض به تشدید تحریمها و نقض مسلم حقوق شهروندان ایرانی معلوم نیست به دنبال چیزی هستند ؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۶ ۳۰ آذر ۱۳۹۴
چرا امضا کنه ک بعد بخواد جلو اجراشو بگیره؟
حرفا میزنینا
والا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۵ ۳۰ آذر ۱۳۹۴
استنادبه آیه قرآن
هرگزراضی نمی شوندازتویهودونصرانی تااینکه به دینشان درآیی
تاظهوربقیه الله اباصالح المهدی ع همینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۴ ۳۰ آذر ۱۳۹۴
خوب اگه نقض کرده دیگه دنبال امریکا و گروه شیش رو ول کنید و به خودشون و سازمانهای زیر نظرشون اهمیتی ندید لطفا ....یه ذره هم به فکر مردم باشید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۳ ۳۰ آذر ۱۳۹۴
سلام جه تظمینی جه کشکی داده است امریکا ایران باید منافع خودش را حفظ کند وعمل متقابل بهترین تظمین است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۹ ۳۰ آذر ۱۳۹۴
مدیریت بر جام یک اصل است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۶ ۳۰ آذر ۱۳۹۴
درودبرمقام معظم رهبری ودکترظریف وهمکارانش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۶ ۰۲ دی ۱۳۹۴
رهبر فرمودند در رابطه با آمريكا بسيار هوشمندانه تصميم بگيريد كه آمريكا بسيار مكار و غير قابل اعتماد است . آيا تيم دكتر ظريف هيچگاه فكر كرده ممكن است آمريكا به قولش وفا دار نباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۳ ۳۰ آذر ۱۳۹۴
یعنی خاک بر سر این دیپلماسی داغون کمترین ضربه اجرای این قانون ضربه به اکوتوریست هست یه مشت پیرو پاتال از اروپا واسه بازدید به ایران میومدن همونا هم دیگه نمیان درواقع دروازه تمدون ها رو بستن شما باشی میاید قید رفتو اماد ازاد بین اروپا وامریکا رو بیخیال شی بیای ایران عملا ما رو یه کشور تروریستی محسوب کردن. واقعا نتیجه مذاکراتتون این هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۵ ۳۰ آذر ۱۳۹۴
دبه در روز روشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۱ ۳۰ آذر ۱۳۹۴
امیدواریم مسئولین واقع بین باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۰ ۳۰ آذر ۱۳۹۴
خخخخخ... عربستان سعودی در لیست نیست پس تروریستهای بیشتری راه خود را به آمریکا خواهند یافت. دودش به چشم کی میره؟ آمریکایها!
به هرجال این طرح برای ایرانیهای مقیم خارح از ایران نیست چون اونها با پاسپورت ایرانیشان به ایران سفر میکنند و با پاسپورت اروپاییشان میتوانند کماکان به امریکا بروند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۶ ۳۰ آذر ۱۳۹۴
دم خروس یا قسم حضرت عباس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۳۰ آذر ۱۳۹۴
این قولی که جان کری داده ایا دولت بعد هم این قول و اجرا میکنه معلومه نمیکنه چون یه قانونه با اینکارشون همون تحریم تجار خارجیه که منصرفشون کنن بیان ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۶ ۳۰ آذر ۱۳۹۴
وقتي نامه ي يك تروريست دولتي، تضميني براي ما مي شود، چه سرنوشتي در انتظار ما خواهد بود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۵ ۳۰ آذر ۱۳۹۴
کجایی یه نامه میتونه تعهد باشه؟؟؟
سال آینده انتخابات ریاست جمهوری معلوم نیست این آقا باشه یا نه چطوری میشه نامه ایشون تضمین محکمی باشه؟
سر کیو میخواین کلاه بذارید؟ ما یا خودتون؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۵ ۳۰ آذر ۱۳۹۴
قابل توجه كسانى كه اصرار به مذاكره با أمريكا رو داشتن!!!!!!
هنوز جوهر برجام خشك نشده!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۴ ۳۰ آذر ۱۳۹۴
طرف تو مملکتش داره قانون بر ضد ما تصویب میکنه بعد اینا دلشون رو خوش کردند به قول جان کری و امسال آن . واقعا اینا مردم رو چی فرض کردن ؟!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۲۹ آذر ۱۳۹۴
بابا این آمریکا قابل اعتماد نیست شما چرا نمی گیری؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۲۹ آذر ۱۳۹۴
بابا این آمریکا قابل اعتماد نیست شما چرا نمی گیری؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۲۹ آذر ۱۳۹۴
اقای ظریف نباید کوتاه بیاد چون این حرکت نقض برجامه وما نباید زیر بار حرف‌زور بریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۲۹ آذر ۱۳۹۴
با اینکه آقای عراقچی آدمی هست که حرف بی دلیل نمیزنه اما برام سواله که چطور نامه کری تضمین محکم هست؟ بعد سوال این هست که آیا شهروندان دیگر کشورها و تجار و صنعتگران هم اطمینان داریم که این نامه را دیده و به آن اطمینان کنند؟ یا اصلا با خبر نمی شوند که آمریکا قانونی که تصویب کرده را قرار است بطور کامل اجرایی نکند و به قول آقای کری با خواست رییس جمهور کنارش بگذارد؟ این ابهاماتی هست که وجود دارد. حتی شنیدن تلاش برای گرفتن ویزا برای یک تبعه کشوری که تا دیروز بدون هیچ مشکلی و هر وقت علاقمند به ورود به آمریکا بوده امکان پذیر بوده میتونه کمی در سفرش به ایران تردید ایجاد کنه و حتی دبی یا استانبول رو بجای اصفهان و شیراز انتخاب کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۲۹ آذر ۱۳۹۴
نصر من الله و فتح قریب::: مرگ بر امریکای مردم فریب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۲۹ آذر ۱۳۹۴
آقای عراقچی چرا همه ی قطعنامه های ضد ایران و نقض برجام ازنظرمذاکره کنندگان پوچ است ''?
جواب :چون اگر پافشاری بیش از اندازه انجام بدیم باید قبول کنیم که مذاکرات اشتباه بوده و از نظر سیاست داخلی و حزبی ضربه می بینیم آخه تنها عملکرد دولت همین برجام بوده است.!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۲۹ آذر ۱۳۹۴
آقای عراقچی ما گوشامون مخملی نیست که هست؟؟؟؟؟؟
اونها پای امضاشون تو برجام واینسادن....شما میگی نامه اش تضمینی محکم است؟؟؟؟
این قانون یعنی اینکه ما با سودان و عراق و سوریه یکی هستیم...یعنی ما هم تروریست پروریم...نگرفتین مطلبو یا خودتونو زدین به اون راه؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی 90085
۰۹:۳۷ ۳۰ آذر ۱۳۹۴
اونجا وزیر امور خارجه اش از رییس جمهور بیشتر قدرت داره؟؟؟؟

عجبببببببببببببببببببببببببببببببببببببب!!!!!!!!!!
آخرین اخبار