کتابی با عنوان"غذاها و شیرینی های سنتی مازندران" به چاپ رسیده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، صنعت رستوران داری و غذا از گردش مالی قابل توجهی برخوردار است و بخش هایی نظیر کشاورزی و صنایع غذایی را نیز رونق می بخشد. غذا همچنین معرف ابعاد فرهنگ بومی مردمان یک منطقه نیز هست و آداب و رسوم و زندگی جوامع را روایت می کند.

در مازندران هم با وجود گردشگرپذیر بودن سرو غذا در رستورانها با داشته های بومی پیوند نخورده است و تفاوت چندانی با سایر نقاط کشور ندارد.

مازندران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی وقرار گرفتن میان جنگل ،دریا ،کوه و جلگه ،دارای پوشش گیاهی و جانوری ویژه ای است که مجموعه ای بی نظیر از مواد اولیه غذایی را در اختیار علاقمندان قرار می دهدکه به وسلیه ان می توان به مجموعه ای از سالمترین و متنوع ترین غذاهای دنیا دست یافت.

این جذابیت موجب شد تا "فرشته عابسی"تصمیم بگیرد ۹ سال از زندگی اش را صرف تحقیق میدانی و پژوهش پیرامون غذاها،شیرینی ها و نان های سنتی مازندران کند.

موضوعی مغفول مانده و ناشناخته که رنگ و بوی فراموشی به خود گرفته و در زندگی مردمان امروز مازندران حتی در روستاها نیز به به خاطره مبدل شده است.

عابسی تصمیم می گیرد تا با همراهی و حمایت همسرش سفر به جای جای استان وحتی نقاط دور افتاده را اغاز کند و با اقامت در ان منطقه و گفتگوی با مردمانی که هنوز غذای محلی برکت سفره هایشان هست به جمع اوری مستندات خود بپردازد.

دستور پخت غذاها در این سفرها هدفی بود که عابسی با گپ و گفت با بانوان میانسال و پیرزنان به دنبال ثبت ان بود ، سرانجام پس از سالها سفر و گفتگو با مادران و همسرانی که گنجینه پخت غذاهای محلی ناب مازندران بودند ،عابسی تصمیم می گیرد تا نتیجه سالها تلاش و همت اش را در قالب کتاب منتشر کند.

کتابی با عنوان"غذاها و شیرینی های سنتی مازندران"که خود او ناشر ان بوده واردیبهشت امسال به چاپ رسیده است.

شیرینی ها،خورش ها،انواع پلوها و ته چین ها،شامی وکوکو،انواع نان سنتی،انواع اش ها وپته ها،ماهی ها،لبنیات سنتی،ترشی ها ورب های سنتی ومرباها ودسرها فصل های این کتاب هستند .

کتاب "غذاها و شیرینی های سنتی مازندران " علاوه بر استفاده عمومی و بهره مندی خانواده ها می تواند در هتل ها و رستورانهای مازندران به منوی تکراری کنونی پایان بخشد و جاذبه ای وسوسه انگیز برای اقبال هرچه بیشتر گردشگران باشد.

افزودن غذاهای محلی به منوی رستورانها علاوه گردشگران داخلی برای گردشگران خارجی نیز یک جاذبه محسوب می شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ت

برچسب ها: ساری ، کتاب ، غذا ، مازنی ، منتشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.