برای دومین سال متوالی طرح ملی جنگلانه در شهرستان های خواف،کاشمر ونیشابور با حضور علاقمندان به محیط زیست و طبیعت اجرا شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در مراسم اجرای این طرح در کاشمر گفت: سرانه هر ایرانی از جنگل 18/0 هکتار و در دنیا 8/0 هکتار است و لذا باید حساسیت ما برای حفاظت از جنگلها و مراتع 4 برابر متوسط جهانی باشد. 

 وی هدف از حضور در این طرح را اهمیت دادن به حرکتهای مردمی و خودجوش در حفظ محیط زیست و ترغیب عمومی به این مهم بیان کرد و گفت: مهمترین راه سلامت محیط افزایش حساسیت مردم در خصوص حفاظت از محیط زیست است.

رئیس حفاظت محیط زیست کاشمر نیز دراین فرصت در جمع شرکت کنندگان ،اهداف حفاظت از تنوع زیستی در سایت تکثیر قوچ ومیش پیرعلیا راتبیین کرد.

مهدی جمعه پور با بیان اینکه تنها یکی از اهداف حفاظت از تنوع زیستی ، تقدیم آن به نسلهای آینده است و اهداف مهمی نظیر تعادل اکولوژیک ، بانک ژن ، گردشگری ، تحقیقاتی و علمی و موارد بسیار دیگر نیز دنبال می شود گغت:با حذف هرگونه از شبکه حیات آثار زیانبار ناشی از عدم حضور آن گونه در شبکه بصورت آثار زیانبار در چرخه سلامت و امنیت غذایی انسان ظاهر می شود.

طرح ملی جنگلانه که با حضور چند صد نفری خانواده ها و مشارکت گسترده در شهرستان برگزار شد ، مقدار 3 هکتار از اراضی مرتعی بوسیله بذر گیاهان مرتعی و به روش کپه کاری ، کاشته شد.

سرپرست حفاظت محیط زیست خواف هم در مراسمی که به همین منظور برگزار شد گفت : قریب به یکصد نفر از علاقمندان به محیط زیست و طبیعت جهت اجرای طرح ملی جنگلانه انتهای بلوار معراج شهر خواف حضور یافته و یکصد اصله نهال گلدانی را در قطعه زمینی که شهرداری خواف به همین نام واگذار نمود غرص کردند.

عباس طاهریان افزود : در این برنامه ضمن بیان اهمیت حفظ محیط زیست و گسترش ایجاد فضای سبز و نگهداری آن در راستای کاهش اثرات منفی خشکسالی ، جلوگیری از فرسایش خاک و تزریق هوای پاک و تازه از همه ی شرکت کنندگان تقدیر و تشکر کرد.

طاهریان گفت : در این مراسم شهردار خواف نیز اعلام آمادگی کرد در پارک خواجه یار براساس نقشه های تعریف شده قطعه های باقیمانده با مشارکت مردم در آینده ای نزدیک به فضای سبز تبدیل شود.

در نیشابور هم تعدادي از شهروندان طبيعت دوست نيشابوري و دانش آموزاندر دامنه جنوبي رشته كوه بينالود در محل اردوگاه شهيد رجايي باغرود 500 اصله نهال زرشك ،بادام كوهي و ارس غرس كرده و همچنين1500 بذر بادام كوهي نيز كاشته شد .

در ابتداي مراسمی که درنیشابور برگزار شدپيام خانم ابتكار معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست خطاب به شركت كنندگان طرح ملي جنگلانه توسط يكي از اعضاي سمن هاي زيست محيطي نيشابور قرائت شد .

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.