اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان اول و دوم دی ماه در ایران برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان اول و دوم دی ماه در ایران برگزار خواهد شد. این اجلاس در شهرهای تهران و تبریز برگزار و در پایان، یادداشت تفاهم همکاری امضا خواهد شد. در واقع یک هیات صد نفره اقتصادی آذربایجان دوشنبه به تهران می آید.

چشم انداز مناسبات تهران وباكو در استانه كميسيون مشترك اقتصادي دوكشور

همچنین در کنار این اجلاس نشست بازرگانان دو کشور به ابتکار اتاق بازرگانی ایران در تهران و تبریز برگزار خواهد شد. مطمئن هستیم که این اجلاس زمینه مطلوبی برای گسترش هرچه بیشتر روابط اقتصادی بین دو کشور ایجاد خواهد کرد.

شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان و محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران روسای کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور هستند.

روابط تهران و باكو معمولا با فراز و نشيب همراه بوده است ولي خوشبختانه امروز روابط دو كشور مسير مثبتي را طي مي‌كند. اشتراكات فراوان دو كشور ، تهدیدها را تبدیل به فرصت‌ کرده است.. ما اشتراكات متعددي داريم، هيچ دو كشوري را مانند ايران و آذربايجان نمي‌بينيد كه اين همه با هم اشتراك داشته باشند. اين اشتراكات در حوزه‌هاي فرهنگي، تاريخي، مذهبي و ديني و زباني است. اينكه ما بتوانيم اشتراكات‌مان را طوري مديريت بكنيم كه به نفع منافع ملي دو كشور باشد بسيار حايز اهميت اس

در اين روند سياست دولت يازدهم مبني بر تاكيد بر تحكيم و توسعه روابط با همسايگان بسيار موثر واقع شد و ما در سطوح رسمي، به سرعت از دوران اعتمادسازي عبور كرده و به دنبال بهسازي روابط هستيم. اراده مسوولان دو كشور بر توسعه مناسبات قرار گرفته و طرفين به اين نتيجه رسيده‌‌اند كه در سايه همكاري و دوستي بهتر مي‌توانند منافع دو كشور را تامين بكنند. در دو سال گذشته چهار بار روساي جمهور دوكشور در تهران، باكو، دائوس و آستاراخان با هم ديدار داشته‌اند، بيش از 40 هيات عاليرتبه مبادله شده، بيش از 20 سند همكاري به امضا رسيده و كميسيون مشترك دو كشور بعد از سال‌ها ركود فعال شده است. مرزها امن شده و مقامات نظامي و امنيتي دو كشور به تهران و باكو سفر كرده‌اند و اين يعني اينكه اعتماد در سطح بالا وجود دارد.

 در بخش ديني، شيخ‌الاسلام آقاي‌الله شكور پاشازاده عالي‌ترين مقام مذهبي آذربايجان دو بار به ايران سفر كرده و ديدارهاي مهمي با مقام معظم رهبري داشته و براي نخستين بار نيز ماه گذشته آيت‌الله نوري همداني به عنوان مرجع عظام تقليد جهان شيعه به باكو سفر كردند.

بعد از مرحله اعتماد‌سازي و تاكيد بر مشتركات، يكي از مسائلي كه باعث بهبود روابط شد اين بود كه طرفين نگاه تهديدمحورانه خود به ديگري را به نگاه فرصت محورانه تبديل كردند. امروز در سياست خارجي ايران، بنا بر اين است كه به كشورهاي همسايه مخصوصا كشورهاي آسياي مركزي و قفقاز نگاه فرصت‌محورانه داشته باشيم يعني تعامل سازنده با كشورها را فرصتي بدانيم كه مي‌تواند ظرفيت‌هاي ما را در سياست خارجي بالا ببرد. اين نگاه خوشبختانه به دليل تقويت تعاملات دوستانه در دولتمردان آذربايجان نيز ايجاد شده و آنان نيز به ايران به عنوان يك فرصت براي تامين منافع ملي نگاه مي‌كنند.

محور قرار دادن ديپلماسي برد- برد نيز در تنطيم و تحكيم مناسبات ما موثر بوده است. روابط كشورها در صورتي كه منجر به تامين منافع طرفين شود، مبتني بر ديپلماسي برد-برد است چراكه در اين نوع تعامل هر دو طرف برنده شده و منافع خود را تامين كرده‌اند. امروز اراده لازم براي به كارگيري ديپلماسي برد- برد موجب پايداري و ثبات در مناسبات فيمابين شده است.

سه حوزه تجارت، ترانزيت و انرژي سه حوزه مهمي است كه دو كشور مي‌توانند همكاري خود را توسعه بدهند. در حوزه ترانزيت، جمهوري آذربايجان چهار مرز فعال با ايران دارد و نزديك‌ترين راه اين كشور به اروپا، آسيا و خليج فارس و از طريق آن به آفريقا از طريق ايران است. يعني مسير ايران هم اقتصادي، هم امن و هم نزديك است. به همين دليل در حوزه ترانزيت، مشاركت و سرمايه‌گذاري دو كشور براي ساخت مسيرهاي ترانزيتي به نفع دو كشور است. در حوزه تجارت در حال حاضر به صورت رسمي بيش از 500 ميليون يورو ارتباط تجاري داريم كه موازنه هم به نفع ايران است. اهميت اين رابطه اين است كه رابطه تجاري غيرنفتي است.
 
امروز کشورهای تولید کنندۀ نفت و گاز  به دنبال متنوع سازی اقتصاد و کاهش وابستگی خود  به درآمدهای نفتی هستند وایران و جمهوری آذربایجان نیز با این هدف و نظر به موقعیت جغرافیایی خود، تبدیل شدن به بازیگران فعال در عرصه حمل و نقل منطقه را هدف قرار داده اند. در حال حاضر ایران و آذربایجان می بایست قبل از آغاز مرحلۀ دیگری از بحران اقتصادی جهان، در پروژه های حمل و نقلی بزرگ سرمایه گذاری کرده و در یک وضعیت مطلوب به عنوان قطب حمل و نقل برای کشورهای منطقه، ایفای نقش نمایند. اراده سیاسی دو کشور برای توسعه روابط و روند مثبتی که مناسبات فیمابین طی می کند، مزیت مهمی است که امکانات زیادی را برای ایران و جمهوری آذربایجان ایجاد می کند تا اهداف مشترک اقتصادی خود در حوزه تزانزیت را دنبال نمایند.

جمهوری آذربایجان با 7 میلیارد بشکه ذخایر اثبات شده نفت و 1/37 تریلیون مترمکعب گاز، بازیگری فعال در عرصه در عرصه انرژی است . جذب سرمایه گذاری مسقیم خارجی و مشارکت شرکت های نفتی در طرحهای اکتشاف منابع نفتی و خطوط لوله انتقال انرژی ،هدف اول باکو می باشد. این کشور در دو دهه گذشته، یکی از صادر کنندگان اصلی گاز به اتحادیه اروپا بوده است، لذا تداوم صادرات برای کسب درآمد، هدف دیگر آذربایجان است.

جمهوری آذربایجان و برخی از کشورهای اروپائی علاقمندند که ایران پس از تحریم های اقتصادی به طرح های تاپ و تاناپ ملحق شود. همکاری زمینه انتقال گاز برای ایران به عنوان دومین کشور دارنده ذخایر گازی قابل توجه است و میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان چند طرح از جمله مشارکت در تاناپ مورد مذاکره قرار گرفته است. در سفر اخیر شاهین مصطفی یف وزیر اقتصاد و صنعت و رئیس آذربایجانی کمیسیون مشترک اقتصادی، به تهران نیز طرح های مشترک میان دو کشور در زمینه نفت و گاز مورد مذاکره قرار گرفت. وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان در این سفر طرف ایرانی را برای الحاق به طرح های «تاپ» و «تاناپ» دعوت کرد. در حال حاضر این پیشنهاد از سوی ایران مورد بررسی قرار می گیرد و ما به این پیشنهاد دید مثبتی داریم.البته تصمیم نهائی را سیاستگذاران وزارت نفت خواهند گرفت.

 - ما سالانه حدود 250 ميليون دلار از سوآپ گاز آذربايجان به نخجوان و 250 ميليون دلار از سرمايه‌گذاري در حوزه نفتي شاه دنيز در درياي خزر درآمد داريم و مجموعا بيش از يك ميليارد دلار حجم مبادلات اقتصادي است. سالانه يك ميليون آذري به ايران سفر مي‌كنند كه اگر هر كدام حداقل 500 دلار هزينه كنند رقم قابل توجهي مي‌شود.

- یادداشت تفاهم اتصال راه آهن جمهوری آذربایجان به ایران، در نشست آستارا - آستارا، امضا شد که در نتیجه آن، پروژه اتصال راه آهن جمهوری آذربایجان به ایران، آغاز شده و مسیر کریدور شمال - جنوب یا همان راه ابریشم احیا می شود.این سند با حضور آقای محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و آقای شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان پس از دو روز مذاکره فشرده توسط رییس شرکت راه آهن جمهوری آذربایجان و مدیرعامل شرکت راه آهن ایران به امضا رسید .

جمهوري آذربايجان مي‌تواند دروازه ايران براي ارتباط با منطقه قفقاز باشد و خود نيز مي‌تواند از طريق ايران به خليج فارس و درياي عمان در ارتباط با ساير مناطق دنيا قرار گيرد لذا ضروري است براي استفاده از اين ظرفيت، همكاري‌هاي خود را تقويت كنيم.  ایران پل اتصال روسیه و قفقاز به آب های آزاد در خلیج فارس و دریای عمان است و مسیر ایران،امن ترین،نزدیک ترین و اقتصادی ترین مسیر حمل و نقل برای کشورهای پیرامونی می باشد. راه اندازی راه آهن آستارا - رشت و حمل کالا از خلیج فارس و دریای عمان با ایجاد تعرفه های مناسب ، آسان سازی رویه برای اخذ روادید ترانزیت ، و سرعت بخشیدن به انتقال بار، به آذربایجان کمک خواهد نمود تا بطور واقعی به یک بازیگر فعال در عرصه حمل و نقل تبدیل شده و به هدف خود برای  کاهش وابستگی به درآمدهای نفت و گاز نزدیک گردد. آذربایجان که در چهارراه اروپا و آسیا قرار گرفته می تواند بواسطۀ راه آهن رشت استارا ، زمینۀ انتقال کالا و مسافر از آسیا به اروپا و بالعکس را فراهم کرده واز طریق راه آهن، ایران را به روسیه متصل کند.

- روابط دو كشور در بخش فرهنگي نيز رو به گسترش است، در سال جاري در تهران هفته فرهنگي جمهوري آذربايجان برگزار خواهد شد. ارتباطات بين پارلمان‌هاي دو كشور را نيز در سطح خوبي مي‌دانم و انتظار مي‌رود اعضاي گروه دوستي جمهوري آذربايجان و ايران به تهران سفر كنند. در مجامع بين‌المللي ايران و جمهوري آذربايجان از مواضع يكديگر حمايت مي‌كنند و كشورهاي ما در چارچوب سازمان‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي همكاري خوبي دارند.

در مجموع رويكرد باكو به توافق هسته‌اي بسيار مثبت بوده است. چند روز بعد از توافق هسته‌اي، آقاي شاهين مصطفي‌اف، وزير اقتصاد و صنعت آذربايجان با پيام كتبي آقاي الهام علي‌اف به ايران سفر كرد. در واقع بعد از هيات بزرگ آلماني، هيات جمهوري آذربايجان دومين هيات اقتصادي در سطح جهان و نخستين هيات اقتصادي در ميان كشورهاي همسايه بود كه به ايران سفر مي‌كرد. شركت‌هاي متعددي از سراسر دنيا خواهان سرمايه‌گذاري در ايران هستند، اما بديهي است همسايگان و از جمله جمهوري آذربايجان در اين زمينه اولويت دارند. ما براي افزايش سوآپ گاز جمهوري آذربايجان به نخجوان آمادگي داريم.

در دولت يازدهم توجه به تحكيم و تقويت روابط با همسايگان بيشتر شده و اين سياست علت موفقيت‌هاي منطقه‌اي ايران است. برنامه كاري طراحي شده براي آينده روابط ايران با جمهوري آذربايجان يك برنامه پيشرفته و داراي اولويت است و مي‌تواند ظرفيت‌هاي جديدي را براي توسعه روابط دو كشور ايجاد كند. البته براي رسيدن به نقطه مطلوب نياز به كار و تلاش بيشتر است. فكر مي‌كنیم ايران و جمهوري آذربايجان با توجه به اشتراكات و ظرفيت‌هاي موجود مي‌توانند متحدان هميشگي يكديگر در منطقه باشند.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار