سرمدی در اختتامیه اجلاس اقتصاد مقاومتی:

کارهای نمایشی در دستور کار دولت یازدهم نیست/ رابطه با همسایگان و مبانی اقتصادی و سیاسی مکمل یکدیگرند

قائم مقام وزارت خارجه در اختتامیه اجلاس اقتصادی مقاومتی در روابط منطقه‌ای با تأکید بر نقش استانداران و سفراء گفت: بنای این دولت بر انجام کار واقعی است و کار نمایشی در برنامه کاری ما وجود ندارد.

کارهای نمایشی در دستور کار دولت یازدهم نیست/ رابطه با همسایگان و مبانی اقتصادی و سیاسی مکمل یکدیگرندبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "مرتضی سرمدی" قائم مقام وزارت امور خارجه کشورمان با حضور در اختتامیه اجلاس اقتصاد مقاومتی در روابط منطقه‌ای با تأکید بر نقش استانداران و سفراء اظهار داشت: از اینکه این اجلاس با این شیوه‌ی بدیع برگزارشد خوشحالم.
 
وی ادامه داد: کارگروه‌ها مشارکت بسیار خوبی در این زمینه داشتند و ریاست محترم جمهور نیز با حضورشان بیانات بسیار خوبی را ارائه کردند چرا که باید این احساس ایجاد شود که رابطه با همسایگان و مبانی اقتصادی و سیاسی مکمل یکدیگرند.
 
قائم مقام وزارت امور خارجه تصریح کرد: این اجلاس یک حرکت منسجم اقتصادی را آغاز کرده تا درک مشترکی در داخل کشور ایجاد شده تا راه حل مناسب برای مشکلات پیدا کرده و آن را به سرانجام برسانیم.
 
سرمدی تأکید کرد: بنای این دولت بر انجام کار واقعی است و کار نمایشی در برنامه کاری ما وجود ندارد و آن چیزی که برای اهداف انقلاب اسلامی ترسیم شده را امیدواریم به تحقق برسد.

قائم مقام وزارت امور خارجه اضافه کرد: مباحثی که بر کار گروه‌ها مطرح شدند را در تلاشیم پیگیری کرده و به سرانجام برسانیم از جمله موضوع گردشگری و تجارت که می‌توانیم این برداشت را داشته باشیم که باید ابتدا مشکلات را در داخل ساماندهی کنیم.

وی ادامه داد: ستاد هماهنگی روابط خارجی در وزارت خارجه از ابتدای سال 93 فعال شده است و فکر می‌کنیم پیشرفت خوبی  را برای حل مشکلات داشته باشیم همچنین اگر استانداران در زمینه‌هایی که در سطح بین‌المللی عمومیت دارد پیشنهاد و یا طرح‌هایی را مدنظر دارند می‌توانند به این ستاد هماهنگی ارائه دهند  و ما آنها را به بحث می‌گذاریم.  
 
سرمدی تصریح کرد: سامانه صدور گذرنامه تسهیل ارتباطات برای صدور ویزای فرودگاهی و یکپارچه کردن اطلاعات و تمرکز اطلاعات بر روی اعلام مناقصه در کشورهای مختلف همچنین اعزام وابستگان اقتصادی و تجاری از موضوعاتی است که ما آن را برای بهبود روابط خارجی با همسایگان مورد بررسی قرار خواهیم داد.  
 
قائم مقام وزارت امورخارجه افزود: موضوع تجارت و روابط اقتصادی تنها در درون کشورها شکل نمی‌گیرد بلکه ما باید این را به خوبی جا بیندازیم که رابطه با دیگر کشورها مکمل بحث تجارت و روابط اقتصادی است و باید تلاش کنیم تا اسلام هراسی با تصویر منفی نسبت به رابطه با ایران را بزداییم که همه این‌ها از عمده‌ترین مبانی تسهیل تجارت است.  
 
وی تأکید کرد: تمام سفارت‌خانه‌های ما باید تلاش کنند تا برای فعالان اقتصادی ایران روادید سریع‌تری را بگیرند و ترجیح ما این است ما با کشورهای همسایه بدون صدور روادید ارتباط داشته باشیم چرا که این گونه ارتباط مردمی بیشتر شده و اندیشه اسلامی توسعه خواهد یافت.  
 
سرمدی افزود: نمایندگان باید برای لغو روادید و تسهیل صدور آن تلاش کنند.  
 
قائم مقام وزارت امورخارجه گفت: بنگاه‌های اقتصادی نیز باید فعال‌تر باشند و در شناساندن جاذبه‌های گردشگری ایران و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در آن با قراردادن این مطالب در لینک سفارت‌ها به محقق شدن این امر کمک کنند از طرفی دیگر در گردشگری سلامت نیز باید فعال‌تر باشیم تا دیگر کشورها نظام پیشرفته سلامت ایران را  شناخته و بجای هزینه‌های کلان در بیمارستان‌های اروپایی به ایران آمده و بتوانند امر درمانی خود را محقق کند.  
 
وی گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری برندهای معروف در هتلداری نیز باید تدبیری را بیاندیشیم تا این زنجیره هتل‌های معروف در جهان مایل باشند تا در ایران شعبه‌های این هتل‌ها را برپا کنند بنابراین باید این شرایط را فراهم کرده و زیرساخت‌های لازم را آماده کنیم.
 
سرمدی تأکید کرد: در بحث سرمایه‌گذاری باید توجه داشته باشیم که ما طرح‌های خود را باید دقیق ارائه کنیم تا جو سرمایه‌گذاری بهتر صورت گیرد همچنین ما تعدادی توافقنامه داریم که به آن عمل نشده است بنابراین باید در این رابطه پالایش لازم صورت گیرد.  
 
قائم مقام وزارت امورخارجه ادامه داد: در حوزه تجارت باید شرایطی را فراهم کنیم تا بجای صادرات نفتی ما صادرات فنی داشته باشیم و منبع درآمد ما این موضوع باشد همچنین بحث قیمت‌ها و زیرساخت‌های حمل و نقل نیاز نیازمند یکسری اقدامات است و من بار دیگر تأکید می‌کنم که اگر استانداران فکر می‌کنند که کار خاصی وجود دارد که نیازمند برگزاری جلسات با دیگر کشورها است وزارتخارجه این امر را محقق خواهد کرد.    
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: در بخش تجارت آزاد نیز ما در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی این آمادگی را داریم تا این امر را محقق کنیم و از سفرا و استانداران می‌خواهیم تا به این نکات توجه داشته و در تحقق آن کوشا باشند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار