شهردار اصفهان گفت: : ارتباط کلان شهرها با یکدیگر موجب می‌شود که دیگر آزمون و خطا را شاهد نباشیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، مهدی جمالی‌نژاد در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر کرج، اظهار کرد: کلان‌شهرهای کشور با دو چالش منابع مالی و درآمدی مواجه هستند که از یک سو نداشتن منابع پایدار و از سوی دیگر عدم جایگزینی برای درآمد شهری به این قضیه بیشتر دامن زده است.

وی افزود:یکی از مباحث مهم دیگر جایگاه شهرداری‌ها در حاکمیت و نظام تصمیم‌گیری کشور و عدم سایر سازمان‌ها با شهرداری و وجود نگاه خدماتی صرف به شهرداری است.

شهردار اصفهانافزود:یکی از مباحث اخیر مطرح در کلان‌شهرها موضوع مهاجرت معکوس است که در آینده باید روی این موضوع بیشتر سرمایه‌گذاری شود.

وی با بیان اینکه تا چندین سال آینده روستاهای اصفهان خالی از سکنه و جمعیت سر ریز شهری پیدا می‌کنیم،تصریح کرد:سیاست مهاجرت معکوس و ایجاد امکانات در شهرهای کوچک باید هر چه سریع‌تر محقق شود.

جمالی‌نژاد با اشاره به اینکه در این موارد می‌توان از تجربیات کلان‌شهر‌ها بهره گرفت، گفت: ارتباط کلان شهرها با یکدیگر موجب می‌شود که دیگر آزمون و خطا را شاهد نباشیم و در این خصوص شهرداری اصفهان با بیشتر کلان‌شهرها ارتباط خوبی دارد و حتی در بسیاری از کارگروه‌ها و جلسات محور تصمیم‌ساز بوده است.

وی بیان کرد: شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهر اصفهان باید جایگاه خود را در دولت پیدا کنند،زیرا بسیاری از پروژه‌های کلان دولت با شهرداری بسته می‌شود اما به دلیل عدم پشتوانه حمایتی از شهرداری دولت پاسخگوی تعهدات خود نیست و این چنین تکمیل پروژه‌های مشترک متوقف می‌ماند.

شهردار اصفهان استفاده از منابع مالی خارجی و جذب سرمایه‌گذاری‌ها را یکی از موارد مورد بررسی توسعه شهری عنوان کرد و افزود: یکی از رویکرهای جدید دیگر توسعه فضای سبز عمودی و کاشت درخت است.

وی با اشاره به توسعه فضای حمل و نقل گفت: اخیرا در شهر اصفهان روی حمل و نقل موتوری و استفاده از دوچرخه بسیار کار شده است و طی یکی دو ماه آینده نتایج مصوب آن اعلام می‌شود.

جمالی‌نژاد با اشاره به سفر اعضای شورای اسلامی شهر کرج تصریح کرد: این سفرها برای تبادل نظر در مورد مشکلات و چالش‌های کلان‌ شهرهای کشور صورت می‌گیرد که مهمترین آن در حوزه مالی و درآمدی،سیاست‌های کلان شهری، توسعه شهری و حوزه جایگاه شهری در حاکمیت تشکیلات و منابع انسانی،حمل و نقل و ترافیک و محیط زیست شهری بوده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر کرج گفت: ارتباط و تبادل افکار شهرداری‌های کلان موجب ایجاد تعادل در مدیریت شهری می شود.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، مجید کاویانی شب گذشته در دیدار با شهردار اصفهان،با بیان اینکه مسائل و مشکلات شهری مشترک است اما مدیریت واحد شهری به معنای واقعی نداریم،اظهار کرد: درآمد پایدار،فضای سبز،بافت فرسوده از جمله مهمترین عناوین مشترک بین شهرداری‌های کلان است.

وی با بیان اینکه هدف از سفر به شهر اصفهان کسب تجربیات در یکی از کلان‌‌ شهرهای کشور است، افزود: برای کسب تجربه به کلان شهرهای کشور سفرهایی را داشتیم و تجربیات خوبی به دست آوردیم و به همین خاطر ما فرصت را مغتنم دانسته و در این سفر از معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان، سازمان قطار شهری و نیز کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان دیدن کردیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به اینکه در بازدید از چندین مجموعه شهرداری اصفهان تجربیات ارزشمندی به دست‌ آوردیم،تصریح کرد: خوشبختانه دانش بسیاری در حوزه مدیریت شهری در کلان شهرها وجود دارد که باید کانال ارتباطی برای این انتقال تجربیات زده شود.

وی ادامه داد:هر کلان شهری یک سری مزیت‌ها و نقاطت قوتی دارد که می‌تواند آن را با دیگرشهرها به اشتراک بگذارد.

کاویانی بیان کرد: یکی از مزایای این سفرهای بین شهری این است که ارتقاء سطح خدمات کلان‌شهر‌ها را بالا می‌برد و کلان‌شهر ها از هم تاثیر می‌پذیرند.

وی گفت: در حال حاضر شهرداری‌‌ها ‌از یک نهاد اجتماعی به نهاد اقتصادی تبدیل شده‌اند اما رقابت بین آنها گاها موجب ناپایداری‌ها می‌شود که همین ارتباط با هم و تبادل افکار هر کدام می‌تواند موجب ایجاد تعادل در مدیریت شهری شود .

وی گفت: بیش از 50 درصد جمعیت کشور در کلان شهرها ساکن هستند و نقش کلان‌شهرها در توسعه ملی کشور کاملا مشهود است و به همین لحاظ کلان‌شهرها باید ارتباط نزدیک با هم داشته باشند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر کرج در پایان اضافه کرد: شورا و شهرداری باید جایگاه خود را در توسعه ملی پیداکنند و دولت به نقش موثر کلان‌شهرها بیش از پیش اهمیت دهد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/ت

برچسب ها: شهردار ، کلان ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.