ابلاغ مصوبه دریافت جواز و پروانه بهره برداری شرکت های دانش بنیان حمایت 30میلیونی از رساله های دکترا و اعطای 15 گرنت به پژوهشگران وفناوران مهم ترین اخبار حوزه فناوری در هقته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ در هفته ای که گذشت اخبارمتعددی در حوزه فن آوری منتشر شد.

تجاری‌سازی اختراعات نخبگان در سطح ملی و بین‌المللی
یدالله اردوخانی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی بنیاد ملی نخبگان اظهار کرد: بنیاد ملی نخبگان آمادگی دارد که برای نخبگان در دوره‌های مختلف تحصیلی شرایطی را فراهم کند تا این افراداختراعات خود را در سطح ملی و بین‌المللی تجاری‌سازی کنند.

وی ادامه داد: همچنین این بنیاد شرایطی را فراهم کرده تا تمهیداتی را برای همه نخبگان کشور و حتی نخبگانی که در مناطق محروم ساکن هستند، بر اساس ضوابط و دور از اعمال نظر برای پشتیبانی و حمایت از آنها در نظر بگیرد.

مصوبه دریافت جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری شرکت‌های دانش‌بنیان ابلاغ شد
دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با اعلام این خبر افزود: یکی از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان، عدم امکان دریافت جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری برای فعالیت در شعاع 120 کیلومتری تهران و سایر شهرهای بزرگ دارای محدودیت استقرار بود که به دلیل ویژگی‌های خاص این شرکت‌ها، مشکلی جدی در مسیر فعالیت این شرکت‌ها بود. بر همین مبنا از سال 1386 که ویرایش نخست لایحه حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تهیه می‌شد، این موضوع مدنظر قرار داشت و برای حل این معضل یک ماده ویژه پیش‌بینی شده بود.

پیش بینی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان صنعتی بزرگ
علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: شرکت‌های صنعتی بسیار بزرگی تمایل به تبدیل شدن شرکت‌های دانش‌بنیان که معافیت مالیاتی هم برای آن‌ها به همراه ندارد نیستند و حمایت های خوبی برای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان صنعتی پیش بینی شده است. 
 
50 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده برای 10 ستاد توسعه فناوری‌های راهبردی
علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: اعتبارات هزینه شده توسط 10 ستاد توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال گذشته بالغ بر 50 میلیارد تومان بوده و سه ستاد توسعه فناوری نانو،‌ زیست‌ فناوری و علوم شناختی دارای ردیف و بودجه مستقل هستند.
 
ایران پنجمین تولید کننده مهندس در دنیا/ 460 نفر تحت پوشش طرح شهاب قرار گرفتند
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در اولین گردهمایی بین‌المللی مدیریت استعدادها در دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: نیروی انسانی ما نیروی انسانی خاصی در دنیاست ما 32 میلیون جوان بین سن 22 تا 23 داریم و 4.5 میلیون دانشجو در کشورمان داریم و پنجمین تولید کننده مهندس در جهان هستیم. همچنین تعداد 5 هزار دانشجوی خارجی در خارج از کشور داریم که تقریبا دهمین رتبه کشور در زمینه دانشجوی خارجی هستیم. دنیا به سمت چرخش دانشجو و مغز پیش می‌رود اینکه دانشجویان در خارج از کشور تحصیل می‌کنند مشکلی نیست ولی باید نیروی خود را بگذاریم که از این دانشجویان بهره ببریم و باید سیستمی داشته باشیم که در داخل کشور از آنها استفاده کنیم و استعدادهای آنها را تشخیص بدهیم. 

 وی ادامه داد:طرح شهاب از سال گذشته به طور جدی با همکاری وزارت آموزش و پرورش شروع شده و 460 نفر هم‌اکنون تحت پوشش طرح شهاب قرار گرفته‌اند این یک پایلوت بسیار خوبی برای مقاطع چهارم و پنجم دبستان است.

حمایت بنیاد ملی علم ایران از پروژه‌های تحقیقاتی و کنگره‌ها
نصرت الله ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور و رئیس بنیاد علم ایران در اولین گردهمایی بین المللی مدیریت استعدادها در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد؛ گفت|: بنیاد ملی ایران با رسالت خود در زمینه‌هایی که برای کشور ارزش و اهمیت دارند از پروژه‌های تحقیقاتی و کنگره‌ها حمایت می‌کند و در این راستا سرمایه اجتماعی و نیروی انسانی از اهمیت بسیار بالایی برای بنیاد مطرح است در این زمینه هم دانشجویان دکترا و هم اساتید و هم مجریان کنگره‌ها از سوی دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

اختصاص تسهیلات حمایت از انتقال فناوری به شرکتهای دانش‌بنیان
علی مرتضی بیرنگ معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
 اظهار کرد: به منظور تکمیل فرآیند حمایت از انتقال دانش فنی به شرکت‌های دانش‌بنیان صادرات دانش فنی یا محصولات دانش بنیان که از طریق نمایشگاه‌های تخصصی محقق می‌شود صندوق نوآوری و شکوفایی در قالب آیین‌نامه‌های کنونی خود تسهیلات حمایت از انتقال دانش فنی به شرکت‌های دانش ‌بنیان را اعطا می‌کند.
 
حمایت‌های مالی تخصصی در خصوص صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان
علی مرتضی بیرنگ معاون امور بین‌الملل و تبادل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  گفت: بسته‌های حمایتی از شرکتهای دانش‌بنیان از حدود چند ماه پیش از سوی معاونت علمی به صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه شد که برای حمایت از شرکتهای دانش بنیان یکسری حمایت های مالی تخصصی در خصوص صادرات محصولات شرکتهای دانش‌بنیان و انتقال تکنولوژی در نظر گرفته شده است.

بیرنگ بیان کرد: این بسته شامل سرمایه در گردش، سرمایه ثابت، یارانه سود تسهیلات ، تسهیلات حمایت از صادرات،‌ تسهیلات توانمندساز‌، تسهیلات توسعه بازار صادراتی، ضمانت نامه بانکی و تسهیلات حمایت از انتقال فناوری می شود.

تست پرواز هواپیمای شش نفره ساخت داخل تا اواخر سال جاری
منوچهر منطقی دبیر ستاد فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست گفت: حدود سه سال پیش طی قرار دادی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طراحی هواپیمای شش نفره را با توجه به موفقیت‌های مرکز طراحی و ساخت هواپیمای سبک فجر در طراحی ساخت و تجاری سازی هواپیمای چهار نفره به این مرکز واگذار کرد.

وی ادامه داد: در طی این مدت زمان طراحی و ساخت هواپیمای شش نفره انجام و شروع شد و اواخر امسال تست‌های پروازی این هواپیمای ساخت داخل انجام خواهد شد.

اقتصاد آمریکا وابسته به دانشجویان ایرانی است
دکتر سورنا ستاری معاون علمی فناوری ریاست جمهوری امروز در مراسم تجلیل از پژوهشگران برگزیده که در سالن اجلاس سران برگزار شد؛ گفت: بزرگترین سرمایه ما برای کار نیروی انسانی و جوانان ما هستند که در اقتصاد روز دنیا بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه 50 هزار نفر از دانشجویان ما در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند گفت: اینکه دانشجویان ما در خارج از این مرز و بوم تحصیل کنند به خودی خود مشکلی نیست و حتی نقطه قوتی محسوب می‌شود زیرا با تکنولوژی‌های جدید آشنا می‌شویم ولی مشکل ما این است که آنها را در آینده نمی‌توانیم جذب کنیم و در حال حاضر به نیروی انسانی در کشور توجهی نمی‌شود که برای حل این مشکل نیاز به پلت‌فرم‌های دیگری داریم. 

تأمین 70 درصد مواد اولیه طرح‌های دانش‌بنیان در داخل کشور
علی معتمدزادگان رییس پارک علم و فن‌آوری مازندران تصریح کرد70درصد مواد اولیه طرح‌های دانش‌بنیان در داخل کشور تأمین می‌شود و اگر طرحی 50 درصد مواد اولیه را از خارج وارد کند طرحی وابسته است و دانش‌بنیان نیست.

وی در ادامه عنوان کرد: به دلیل این که دستگاه‌های مختلف کار حمایت از ایده‌ها را برعهده دارند نمی‌توان آمار دقیق ارائه کرد و در سال جاری میزان حمایت‌ها 306 برابر شده و استان مازندارن در فروش محصولات دانش‌بنیان رتبه ششم کشور را کسب کرده است.

معاونت علمی برای حمایت از علوم انسانی فعالیت‌هایی را آغاز کرده است
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در آغاز هفته ملی پژوهش در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه الزهرا(س) گفت: علوم انسانی یکی از مهم‌ترین رشته‌های دانشگاهی کشور است و دانشگاه الزهرا نیز از نظر تربیت زنان تحصیل‌کرده در این رشته برای کشور یک مرکز مهم علمی محسوب می‌شود. به همین دلیل معاونت علمی آمادگی دارد که با این دانشگاه همکاری‌های بیشتری داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: معاونت علمی برای حمایت از رشته علوم انسانی، فعالیت‌هایی را آغاز کرده است که بتوان از پتانسیل این شاخه از علوم در فناوری‌های دیگر نیز بهره برد و در همین راستا اقدام به راه‌اندازی ستاد فناوری‌های نرم و هویت‌ساز کرده است تا از این طریق حضور بهتری در حوزه علوم انسانی و حمایت از پژوهشگران این حوزه داشته باشد.

حمایت‌ از ثبت اختراع دانشگاهیان و غیر دانشگاهیان
نصرت‌الله ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور اظهار کرد: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران به منظور افزایش دارایی‌های فکری از ثبت اختراع دانشگاهیان و غیر دانشگاهیان حمایت می‌کند و همچنین از ثبت اختراع ایرانیان خارج از کشور با پرداخت هزینه‌های مربوطه حمایت می‌کند. 

حمایت 30 میلیونی از رساله‌های دکتری/ اعطای 15 گرنت پژوهشی به پژوهشگران برتر
نصرت‌الله ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران اظهار کرد: تاکنون 780 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در کشور وجود دارد که مشغول به تحصیل هستند صندوق به رساله‌های دکترا از 30 میلیون تومان کمک می‌کند و به تناسب استفاده بخش دولتی، خصوصی و عمومی جامعه این رقم تا 50 میلیون افزایش خواهد یافت. 

وی همچنین با اشاره به اعطای 15 گرنت پژوهشی به پژوهشگران برتر تصریح کرد: در هفته پژوهش 15 گرنت از سوی این صندوق با معرفی وزارت‌خانه ها به پژوهشگران برتر کشور اعطا خواهد شد.

جایزه مصطفی متکی به دولت نیست/ تامین منابع مالی از منابع غیر دولتی
مهدی صفاری نیا دبیر شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی در نشست رسانه‌ای جایزه علمی و فناوری جایزه مصطفی ص گفت: جایزه مصطفی به هیچ وجه متکی به دولت نیست و تمامی منابع مالی جایزه از منابع غیر دولتی نظیر حامیان، خیرین و واقفین و از منابع عمومی و مردم تامین خواهد شد و مهمترین اقدامی که در این زمینه انجام شده دو پروژه اصلی پروژه اول با همکاری بانک توسعه اسلامی و پروژه دوم در حوزه جایزه مصطفی زمینی که وقف جایزه شده است که در کنار آن صندوق سرمایه گذاری از آذر ماه سال 93 با موافقت بورس شروع به فعالیت کرده و 255 نفر افراد حقیقی و حقوقی با این صندوق مشارکت داشتند، تا کنون 5 میلیارد ریال تامین جایزه انجام شده که 40 میلیارد ریال تا پایان سال انجام می‌شود و در مجموع 90 میلیارد ریال برای اهدای منابع مالی به جایزه تعلق خواهد گرفت. 

ارائه 835 دوره تحقیقات پسا دکتری به مراکز وابسته به وزارت علوم و تحقیقات
نصرت‌اله ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران بیان کرد: خدمات متنوعی را به مراکز وابسته به وزارت علوم و تحقیقات ارائه کرده‌ایم که از جمله می‌توان به ارائه 835 دوره تحقیقات پسا دکتری به مراکز وابسته به وزارت علوم و تحقیقات و فناوری اشاره کرد.
وی در ادامه افزود: همچنین در سال 2014 بیشترین حمایت‌ها را از بخش پژوهش داشته‌ایم که این حمایت‌ها در سال جاری گسترش یافته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار