سازمان ملل اعلام کرد شمار افرادی که امسال در سراسر جهان آواره شده اند، احتمالا از آمار بی سابقه 60 میلیون نفر بسیار فراتر رفته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، مقامات سازمان ملل امروز (جمعه) در گزارشی اعلام کردند شمار آوارگان در جهان، امسال به بیش از 60 میلیون نفر رسید. این رقم تخمینی شامل 20 میلیون و 200 هزار پناهنده است که از جنگ و آزار و اذیت گریخته اند؛ رقمی که بیشترین آمار از سال 1992 است. طبق این گزارش، درخواست های پناهندگی حدود 2 میلیون و 500 هزار آواره در حال بررسی است و آلمان، روسیه و آمریکا نیز بیشترین تعداد درخواست ها را داشته اند.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اعلام کرد: "پیش بینی می شود سال 2015 برای نخستین بار، شاهد آوارگی بیش از 60 میلیون نفر در سراسر جهان باشد . امروز از هر 122 نفر، یک نفر مجبور شده است از خانه خود بگریزد." کل این رقم در پایان سال 2014، 59 میلیون و 500 هزار نفر بود. حدود 34 میلیون نفر تا اواسط سال در داخل کشور خود آواره بودند که حدود دو میلیون نفر بیشتر از مدت مشابه سال 2014 است.
 
یمن، جایی که جنگ داخلی در ماه مارس در آن آغاز شد، بیشترین تعداد افراد به تازگی آواره شده را که 933 هزار و 500 نفر بود، گزارش کرد. "آنتونیو گوترس" -- کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان -- در بیانیه ای اعلام کرد: "هیچگاه به این میزان نیاز به رواداری، دلسوزی و همبستگی با افرادی که همه چیز خود را از دست دادند، وجود نداشته است." در این گزارش خاطر نشان شده است کشورهای در حال توسعهِ هم مرز مناطق جنگی، همچنان میزبان بیشترین تعداد آوارگان هستند.  
 
کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اعلام کرد جنگ داخلی سوریه که در سال2011  آغاز شد، عامل اصلی آوارگی گسترده بوده است، به طوری که بیش از 4میلیون و 200 هزار آواره سوری به خارج گریخته اند و هفت میلیون و 600 هزار نفر نیز تا اواسط سال در داخل کشور خود آواره شده اند.

براساس این گزارش، رویهم رفته، اتباع سوریه و اوکراین، جایی که شورش جدایی طلبان در شرق آن در ماه آوریل سال 2014 آغاز شد، نیمی از 839 هزار نفری را که در نیمه نخست سال 2015 پناهنده شدند، در بر می گرفتند.
 
خشونت ها در افغانستان، سومالی و سودان جنوبی و همچنین درگیری ها در بروندی، جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک کنگو و عراق باعث جابجایی گسترده آوارگان شد. کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اعلام کرد بازگشت داوطلبانه آوارگان در پایین ترین سطح خود در بیش از سه دهه گذشته قرار دارد به طوری که فقط 84 هزار نفر تا اواسط سال به کشورهای خود بازگشتند. این در حالی است که این تعداد در مدت یک سال قبل، 107 هزار نفر بود. در این گزارش اعلام شده است بسیاری از آوارگان در سال های آینده در تبعید زندگی خواهند کرد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار