به باور رئیس جمهور سوریه، مبارزه غرب با تروریسم از سر ترس بوده و برای حفظ ارزش های ادعایی شان نیست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الاخباریه، بشار اسد – رئیس جمهور سوریه -- در مصاحبه با کانال دوم تلویزیون رسمی هلند تاکید کرد: "فقط ملت سوریه می تواند تصمیم بگیرد چه کسی بر این کشور حکومت کند."

اسد در پاسخ به سوالی درباره پافشاری غربی ها بر لزوم کناره گیری او از قدرت گفت: "اگر شما به عنوان یک شهروند هلندی می پذیرید فردی از سوریه بیاید و به شما بگوید چه کسی باید نخست وزیر هلند باشد یا نباشد، ما هم این مسئله را خواهیم پذیرفت. اما شما چنین چیزی را نمی پذیرید و در نتیجه ما هم نمی پذیریم. ما کشوری با حق حاکمیت هستیم، چه رئیس جمهور خوب باشد یا بد. این مسئله مربوط به سوریها و نه اروپاییهاست. این مسئله به اروپاییها هیچ ارتباطی ندارد. ما به همین علت به این سخنان اروپاییها پاسخ نمی دهیم و توجهی به آن نمی کنیم. این مسئله مربوط به ملت سوریه است و فقط ملت سوریه است که می تواند تصمیم بگیرد چه کسی باقی بماند و چه کسی باقی نماند. اگر ملت سوریه من را نخواهند من باید بلافاصله از قدرت کنار بروم."
 
وی در پاسخ به این سوال که چه چیزی از سوریه پس از چهار سال جنگ باقی مانده است؟ خاطر نشان کرد: "آنچه باقی مانده مربوط به ملت است. اگر شما از زیرساخت ها در سوریه سخن می گویید بخشی از آن در بیش از چهار سال گذشته ویران شد. آنچه باقی می ماند آن است که چگونه ملت سوریه توانسته است در برابر این ایدئولوژی تاریک اندیشی که تروریست ها از کشورهای مختلف به سوریه آمدند، ایستادگی کند. به اعتقاد من امروز بیشتر مردم سوریه صرف نظر از وابستگی های سیاسی شان از دولت خود حمایت می کنند و همچنان حامی وحدت سوریه و وحدت جامعه هستند. من امروز بیش از گذشته به این مسئله اطمینان دارم. اگر شما به مناطق در کنترل دولت سوریه بروید خواهید توانست طیف های مختلف جامعه را بدون استثناء مشاهده کنید. اما اگر به مناطق در کنترل تروریست ها بروید، یا فقط بخشی از جامعه سوریه را خواهید دید یا اینکه غیرنظامیان حضور ندارند و فقط شاهد حضور تروریست ها خواهید بود. تناقض بین شرایط این مناطق کاملا آشکار است."
 
رئیس جمهور سوریه درباره وضع آوارگان این کشور نیز تاکید کرد: "بدون شک این شرایط ناراحت کننده است و ما با دشواری هایی روبرو هستیم که هر فرد و هر خانواده با آن روبروست. احساس ناراحتی کردن در برابر وضع این آوارگان کافی نیست و مهمتر آن است که ببینیم برای آنها چه کاری می توانیم، بکنیم. این افراد به علت حملات مستقیم تروریست ها سوریه را ترک می کنند. تروریست ها همچنین بر حمله به زیرساخت ها در سوریه پافشاری می کنند. محاصره غربی ها علیه سوریه هم تاثیری مانند تاثیر اقدامات تروریست ها دارد. به اعتقاد من بیشتر این آوارگان آمادگی دارند به کشورشان بازگردند و همچنان کشورشان را دوست دارند، اما شرایط کنونی، زندگی در سوریه را برای آنها غیرقابل تحمل کرده است. شما اکنون در سوریه می توانید به مناطق در کنترل ما بروید. شما می توانید خانواده های بعضی از تروریست ها یا تندروها یا جنگجویان- هر چه می خواهید آنها را نامگذاری کنید- ببینید که زیر نظر دولت زندگی می کنند و از حمایت دولتی برخوردار هستند. چرا این خانواده ها سوریه را ترک نمی کنند؟ "
 
بشار اسد در پاسخ به اتهامات کشورهای غربی علیه دولت سوریه درباره شکنجه و قتل مردم گفت: "اگر شما مردم را شکنجه کنید، به آنها حمله کنید و آنها را به قتل برسانید و دولت های غربی هم دشمن شما باشند و قویترین کشورهای جهان دشمن شما باشند، ثروتمندترین کشورها مانند کشورهای حاشیه خلیج فارس، ترکیه و کشورهای همسایه با شما دشمنی کنند، شما چگونه می توانید در مدت حدود پنج سال در چنین شرایطی بدون حمایت مردمی ایستادگی کنید. اگر شما مردم را شکنجه کنید چگونه از حمایت آنها برخوردار خواهید بود. اما اگر منظور، بروز اشتباهاتی است، این اشتباهات ممکن است در هر جایی رخ دهد."

رئیس جمهور سوریه اظهار داشت: "بدون شک اشتباهاتی به ویژه در شرایط جنگی رخ می دهد. ممکن است افرادی مرتکب اشتباهاتی شوند. ما در شرایط هرج مرج قرار داریم و بروز اشتباه را بعید نمی دانیم. اما بین وقوع این اشتباهات و سیاست شکنجه مردم تفاوت وجود دارد، زیرا در حالت دوم حمایت مردمی از دست خواهد رفت. اگر شما می خواهید از درست بودن گزارش های بین المللی و سیاسی نبودن این گزارش ها اطمینان حاصل کنید، به سخنان قبلی من بازگردید. شما تاکید کردید چند روز پیش دمشق هدف گلوله های خمپاره قرار گرفت. این حوادث هر چند روز یکبار رخ می دهد و باعث مرگ غیرنظامیان بیگناه می شود. آیا در این گزارش ها به این مسئله اشاره می شود؟ تروریست ها شواهد زیادی از شکنجه، قتل و بریدن سر را در پایگاه های اینترنتی منتشر می کنند، آیا این گزارش ها به این مسایل اشاره می کند؟ بدون شک این گزارش ها یکجانبه و سیاسی است. حتی سازمان ملل هم در سلطه آمریکا قرار دارد و آمریکا علیه سوریه است و همه این واقعیت را می دانند." 

وی در پایان افزود: "این گزارش ها بیشتر بر اساس داستان هایی که افراد نقل می کنند، تهیه می شود. شما می توانید به فردی پول بدهید تا داستانی را که می خواهید برای شما روایت کند. همانطوری که قطریها عمل می کنند. بسیاری از گزارش هایی که منتشر می شود از طرف قطریها و سعودیها تامین مالی شده است. اگر شما بخواهید تحقیق واقعی کنید باید به سوریه سفر کنید. اگر برای آنها آمدن به سوریه دشوار است، باید قضاوت کردن و نوشتن گزارش درباره سوریه هم برای آنها دشوار باشد."

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار