پوتین: ساقط کردن سوخو 24 اقدامی خشونت‌آمیز بود/سپ بلاتر مستحق دریافت جایزه صلح نوبل است

رئیس جمهور روسیه در نشست خبری سالانه مسکو به سخنرانی درباره مسائل مهم منطقه‌ای و جهانی پرداخت.

پوتین: ساقط کردن سوخو 24 اقدامی خشونت‌آمیز بودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد:  "ولادیمیر پوتین،" رئیس جمهور روسیه، در نشست خبری سالانه خود در مسکو اظهار داشت: ساقط کردن جنگنده سوخو 24 روسیه اقدامی خشونت آمیز بود و حالا ترکیه همانند طرف آسیب دیده رفتار می‌کند. از این پس سامانه دفاعی موشک اس 400 در پی سقوط سوخو 24 از هواپیماهای روسی در سوریه حفاظت می‌کنند.

وی در مورد اقتصاد روسیه گفت: اقتصاد روسیه اوج بحران را پشت سر گذاشت و نشانه های ثبات در حال پدیدار شدن است. میزان بیکاری 5.6 درصد است. در شرایط کنونی نیازی به تغییرات عمده در بدنه دولت نیست.
 
پوتین افزود: سقوط بهای نفت باعث کاهش درآمد شهروندان و کاهش سرمایه گذاری در روسیه شده است. با وجود تحریم‌های اقتصادی به همه تعهدات مالی عمل کردیم و بدهی های خارجی در حال کاهش است. روسیه از مازاد تراز تجاری برخوردار است. روسیه باید برای هر تحولی درخصوص تغییرات عمده بهای نفت آماده باشد. پیش بینی می کنیم روابط اقتصادی با اوکراین در اوایل سال 2016 پس از لغو منطقه آزاد تجاری با این کشور وخیم شود. ارتش روسیه در اوکراین حضور ندارد. تجارت آزاد با اوکراین در صورتی که این کشور معیارهای مورد نظر اتحادیه اروپا را اجرا کند، غیرممکن خواهد شد. ما خواهان اعمال تحریمهای اقتصادی بر اوکراین نیستیم. ما هیچ منافعی در ادامه بحران در روابط با اوکراین نداریم و باید توافقنامه مینسک اجرا شود.

 ولادیمیر پوتین ردر نشست خبری سالانه خود در مسکو به ترکیه درباره نقض حریم هوایی سوریه هشدار داد.پوتین درمورد بحران داخلی سوریه گفت: موضع روسیه درباره بشار اسد ثابت است. تنها راه حل بحران سوریه، راهکار سیاسی است و داعش اکنون حتی در آمریکا هم حضور دارد. 

پوتین افزود: به هیچ طرف خارجی اجازه نخواهیم داد درباره اینکه چه کسی بر سوریه حکومت کند، تصمیم گیری کند. ما به حمایت از نیروهای ارتش سوریه تا زمان دستیابی به توافق درباره روند سیاسی در این کشور ادامه خواهیم داد. باید سازوکار شفافی برای نظارت بر انتخابات سوریه تعیین شود تا ملت سوریه در انتخابات مشخص کنند چه کسی بر این کشور حکومت کند. 
وی خاطر نشان کرد: ما خواستار همکاری بین ارتش سوریه و بعضی گروه های مسلح در جنگ با داعش شدیم. ما برای دستیابی به راهکاری در سوریه که از حمایت همه طرف ها برخوردار باشد، همکاری خواهیم کرد. پس از استقرار سامانه ضد موشک اس 400 در سوریه، منتظر ورود هواپیماهای ترکیه به این کشور هستیم. عادی سازی روابط با ترکیه با توجه به حضور مقامات کنونی این کشور بعید است. عملیات نظامی ما در سوریه محدود و فقط شامل حملات هوایی است و ما در شرایط جنگی قرار نداریم. هزینه این عملیات باری بر بودجه کشور محسوب نمی شود. هزینه عملیات نظامی در سوریه از محل اعتبارات تمرین های نظامی تامین می شود. عملیات در سوریه بهترین تمرین برای نیروهای ماست. 
پوتین افزود: باید طرحهای جایگزینی واردات اجرا شود که این اقدام می تواند به رشد اقتصادی کشور کمک کند.

پوتین افزود: زمانی که ما همکاری با ترکیه را پذیرفتیم، از پشت به ما خنجر زدند. افراد مسلحی از قفقاز در ترکیه درمان می شوند و کمک دریافت می کنند. داعش از اقلیم کردستان عراق نفت را به ترکیه قاچاق می کند.

رئیس جمهور روسیه غرب و ترکیه را به تشکیل دادن داعش در عراق به منظور تسلط بر نفت متهم کرد. وی در این باره گفت: ترکیه در گذشته بارها حریم هوایی سوریه را نقض کرد و اگر می تواند اکنون این کار را انجام دهد. ما خواهان ادامه همکاری اقتصادی با ترکیه هستیم و ملت ترکیه را دوست خود می دانیم، اما تعامل با مقامات کنونی این کشور غیرممکن است. ترکیه از تندروهای روس که در سوریه جنگیده اند حمایت و به آنها برای بازگشت به کشور کمک می کند.

وی افزود: مقامات ترکیه به هیچ یک از اهداف خود نرسیدند و وضع را وخیم تر کردند. ترکیه با اقدام خود همه طرف ها را در تنگنا قرار داد. 
پس از سرنگونی جنگنده روسی ترکیه با ما تماس نگرفت. دولت ترکیه می توانست با ما پیش از سرنگونی هواپیما تماس بگیرد، اما آنچه ما را ناخرسند کرد توسل آنکارا به ناتو بود. اقدام ترکیه در سرنگون کردن هواپیمای نظامی روسیه را اقدامی خصمانه می دانیم. ما برای حمایت از قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره سوریه در شورای امنیت آمادگی داریم. 

وی خاطر نشان کرد: ما به ایجاد پایگاه نظامی در سوریه نیازی نداریم و اگر بخواهیم می توانیم هر کسی را با موشک های دوربرد هدف قرار دهیم. حملات هوایی ما در سوریه به نفع گروه های مخالف مسلحی است که با داعش می جنگند.

وی خاطر نشان کرد: ما حضور نظامی خود را در سوریه پس از سرنگونی هواپیمای تقویت کردیم و اگر ترکیه ایها جرات دارند در حریم هوایی سوریه به پرواز درآیند. می توانیم پس از نابود کردن تروریسم، نیروهای خود را در مدت دو روز از سوریه خارج کنیم.  اعلام کرد حتما لازم نیست روسیه در خاک سوریه پایگاه نظامی دائم داشته باشد. 
پوتین اعلام کرد روسیه به اندازه کافی تسلیحات قدرتمند در اختیار دارد که بخواهد هر هدفی را در فاصله هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای روسیه ، مورد اصابت قرار دهد . 

پوتین افزود: به پایگاه دائم نظامی در سوریه نیازی نداریم. به حملات هوایی در سوریه تا زمانی که ارتش این کشور به مبارزه با تروریسم ادامه دهد، ادامه خواهیم داد. ترکیه پس از سرنگون کردن هواپیمای نظامی ما چه انتظار داشت؟ آیا تصور می کرد ما از سوریه فرار خواهیم کرد؟

پوتین در خصوص "بشار اسد،" رئیس جمهور سوریه، گفت: ما اجازه نمی‌دهیم کسی  از درِ تحمیل با او برخورد کند. فقط مردم سوریه باید سرنوشت او را تعیین کنند.

پوتین در ادامه نشست خبری سالانه خود، در خصوص حواشی مرتبط با برگزاری جام جهانی فوتبال 2018 در روسیه گفت: ما میزبانی جام جهانی 2018 را کاملاً عادلانه به دست آوردیم. سپ بلاتر، رئیس معلق‌شده فیفا مستحق دریافت جایزه صلح نوبل است.

رئیس جمهور روسیه تصریح کرد کشورش مایل به گسترش همکاری‌ها با آمریکاست و با رئیس جمهور منتخب این کشور تعامل خواهد داشت.

 پوتین در بخشی دیگر از سخنانش گفت: محدود کردن پروازها به مصر به معنای بی اعتمادی به سران این کشور نیست. 
پوتین افزود: رئیس جمهور مصر شجاعت زیادی در جنگ با تروریسم از خود نشان داد. سفر گردشگران روس به مصر پس از اتخاذ تدابیر لازم برای مبارزه با تروریسم در این کشور از سر گرفته خواهد شد.

وب در ادامه اظهاراتش، دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را فردی « درخشان و با استعداد » توصیف کرد. 

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار