6 دهه سیاست‌گذاری در ایران نشان داده است که سیاست‌گذاری‌ها بر پایه مطالعات میان رشته‌ای انجام نشده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در اولین همایش بین المللی ضرورت گفتگو در علوم انسانی در خصوص ضرورت سیاستگذاری بر مبنای سیاست‌پژوهی بین رشته‌ای بیان کرد: اغراق نیست اگر توسعه را کلان ترین مسئله ایران بیان کنیم راهبری درست جریان توسعه نیازمند سیاست‌گذاری است حتی مساله میزان مداخله دولت در جریان توسعه نیز خود موضوع سیاست‌گذاری است مایلم از میان همه ویژگی‌های سیاست گذاری ایران بر دو ویژگی‌ مرتبط با این کنفرانس تاکید کنم. 

وی ادامه داد: ویژگی مدرنیسم تک صدا سیاست‌گذاری بر مبنای متخصصان هر عرصه نه امری در ارتباط با همه مردم بلکه این سیاست گذاری امری اجتماعی و سیاسی نیست و فرآیندها را تخصصی می‌بیند. 

آشنا با اشاره به سابقه بیش از 6 دهه سابقه سیاست‌گذاری توسعه در ایران عنوان کرد: این سیاست‌گذاری‌ها نشان می‌دهد که مثلا در امر سلامت بدون توجه به اقتصاد سلامت جامعه شناسی و تفاوت‌های جغرافیایی در بهداشت سیاست‌گذاری شده است در امر توسعه صنعتی و کشاورزی نیز بدون توجه به روند تشدید ناپایداری در تامین امنیت غذایی‌، مدیریت نامناسب تقاضای منابع و... سیاست‌گذاری‌هایی صورت گرفته است.

وی افزود: گستره این مثالها بسیار بزرگ است اما همین قدر کافی است که بدانیم برنامه‌ریزی تخصصی بدون ملاحظات بین رشته‌ای به نفی منطق و عقلانیت مطالعات ارزیابی با رویکرد بین رشته‌ای انجامیده است‌.

مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه سابقه اجرای سیاست‌ها در ایران بیانگر سیاست‌گذاری بدون توجه به مطالعات میان رشته‌ای بوده است؛ اظهار کرد: ارزیابی شرایط موفقیت و پیامدهای سیاسی نظیر هدفمند کردن یارانه‌ها و مسکن مهر بدون توجه به هیچ گفتگوی اجتماعی و بین‌رشته‌ای انجام شده است. ذی‌نفعان هر کدام از این طرح‌ها در هیچ ساز و کار مشخصی به تحلیل منافع و مضارب آنها ننشسته‌اند. 

وی تاکید کرد: نقصان جدی بر سیاست‌گذاری توسعه در ایران تا حد زیادی محصول دور بودن سیاست‌پژوهی و سیاست‌گذاری از علوم انسانی و اجتماعی است. نه تنها باید بر ضرورت گفتگوی میان رشته‌ای تاکید کرد بلکه باید گفتگوی میان علوم انسانی با سایر رشته‌ها را نیز تقویت کرد. 

آشنا خاطر نشان کرد: اگر سیاست‌گذاری بر دو پایه گفتگو میان عالمان و سیاست‌گذاران با ذی‌نفعان استوار شود آنگاه عرصه بر افراد منجی و همه چیز دان که گاه در نقش قهرمان ظاهر می‌شوند تنگ خواهد شد. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار