پدیده ال نینو و لانینا تا اندازه زیادی می تواند بارش در پهنه های گوناگون ایران را دستخوش تغییرات کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ همزمان با هفته پژوهش دو سخنرانی علمی از سوی کمیته پژوهش شرکت آب منطقه ای فارس برگزار شد.

در این سخنرانی ها امین شیروانی عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز به موضوع بارش ماهواره ای TRMM و پیش بینی فصلی بارش در ایران به وسیله GCMs پرداخت و پدیده ال نینو نوسان های جنوبی و نقش آن در نوسان های بارش و دمای ایران به وسیله محمدجعفر ناظم السادات عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز و رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز مورد بررسی قرار گرفت.

شیروانی ضمن ارائه اطلاعاتی در خصوص بارش ماهواره ای TRMM گفت: امروزه ماهواره‌ها با بهره گيري از امواج ميکروويو فعال و غير فعال رادار و سنسورهاي عملگرا در نور مرئي و مادون قرمز، قادر به تخمين بارش براي اغلب مناطق دنيا هستند.

وی با اشاره به اینکه هزينه هاي زيادي براي پرتاب، نگهداري و ذخيره سازي اطلاعات اين ماهواره ها از سوي سازمان های فضايي در جهان پرداخت مي شود افزود: این در حالی است که اطلاعات آنها به صورت برخط و رايگان در دسترس كاربران قرار دارد. از آنجا كه تخمين بارش ماهواره اي در استان فارس در مقياس زماني ماهانه و سالانه از دقت خوبي برخوردار است، اطلاعات اين ماهواره مي تواند در تصميم گيري هاي مديريتي استان به كار گرفته شود.

ناظم السادات نیز ضمن معرفی پدیده ال نینو نوسان های جنوبی (ENSO) خاطرنشان کرد: رخداد دوران گرم به نام ال نینیو و سرد به عنوان لانینا شناخته می شود و تا اندازه زیادی می-تواند بارش در پهنه های گوناگون ایران را دستخوش تغییرات کند.

ناظم السادات به چیرگی دوران ال نینیو و لانینا در پاییز امسال اشاره کرد و افزود: این پدیده تا اندازه زیادی ابتدا افزایش و سپس کاهش منابع آبی این فصل را برای بیشتر بخش های کشور به همراه داشت؛ این در حالی است که برای فصل زمستان ارتباط معنی داری میان نوسان های بارش و چیرگی دوران ال نینیو و لانینا در برخی از گستره های کشور دیده نشده است.

وی با تاکید بر اینکه میزان تاثیر این پدیده بر نوسان بارش در بخش های گوناگون کشور یکسان نیست اضافه کرد: چیرگی دوران لانینا، كاهش 20 تا 50 درصدی ال نینو و افزایش 20 تا70 درصدی بارش های فصل سرد استان هاي بوشهر، كهگيلويه و بويراحمد و جنوب فارس را به همراه داشته است در حالیکه در سایر بخش های جنوب غربی کشور نشان موثری از این پدیده بر نوسان بارش فصل سرد دیده نشده است.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.