بررسی طرح الزام شهرداری تهران به ارائه راهکارهای جبران عقب افتادگی و تخصیص بودجه کمک به بازسازی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران مورد بررسی اعضای شورا قرار گرفت و در نهایت به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در دویست و شانزدهمین جلسه شورای شهر تهران که امروز (سه شنبه) 24 آذر در محل تالار‌های شورا برگزار شد طرح الزام شهرداری تهران به ارائه راهکارهای جبران عقب افتادگی تخصیص بودجه کمک به بازسازی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران ابلاغیه تاریخ 94/06/30 مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به تصویب اعضا رسید.

احمد دنیا مالی رئیس کمیته عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در رابطه با این طرح گفت: متاسفانه فقط دویست دستگاه از اتوبوس‌های شهر تهران زیر یک سال هستند ودر رابطه با اتوبوس‌های بخش خصوصی نیز نگرانی‌های زیادی وجود دارد زیرا بخش خصوصی علاوه بر اینکه پول زیادی از مردم دریافت می‌کند خدمات مطلوبی را ارائه نمی‌دهد.

وی افزود: شهرداری تهران موظف است صد درصد بودجه تخصیص یافته به حمل و نقل ناوگان عمومی را پرداخت کند و در برنامه پنج ساله دوم متروی تهران باید به اتمام برسد.

ابوالفضل قناعتی عضو شورای شهر تهران اظهارداشت: تا دو سال دیگر حمل و نقل شهر تهران به وضعیت بحران می‌رسد و تا دو سال دیگر دو هزار دستگاه از اتوبوس‌های ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران از رده خارج می‌شود.

وی افزود: اگر همین امروز بودجه‌ای را برای نوسازی حمل و نقل عمومی شهر تهران در نظر بگیریم اتوبوس‌های جدید دو سال طول می‌کشد وارد این چرخه شود.

قناعتی بیان کرد: پیگیری کنیم که چرا دولت سهم هشتاد و دو نیم درصدی خود را بابت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی که باید پرداخت کند را اختصاص نمی‌دهد و اگر به این نتیجه رسیدیم که دولت قادر به پرداخت این مبلغ نیست خودمان بودجه‌ای جداگانه در نظر بگیریم.

عضو شورای شهر تهران گفت: در شرایطی که مردم تهران را تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی می‌کنیم اما این ناوگان از وضعیت خوبی برخوردار نیست و در برنامه پنجم تاکید شده است به استفاده بیشتر از اتوبوس و کاهش تردد تاکسی در شهر تهران که متاسفانه امروز شاهد عکس آن هستیم.

حافظی عضو کمیته بهداشت و سلامت شورای شهر تهران بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم که جمله استفاده از یک دوازدهم بودجه در هر ماه در طرح تخصیص بودجه به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران اضافه شود.

اقبال شاکری عضو کمیته عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اظهار داشت: متاسفانه فقط پنجاه درصد بودجه اختصاص داده شده به حمل و نقل عمومی صرف سرمایه گذاری در این بخش می‌شود و 50 درصد سهم تملک و نوسازی این سازمان قرار می‌گیرد پیشنهاد افزایش بودجه حمل و نقل عمومی به دو برابر را داریم و جز مشارکت بخش خصوصی چاره ای دیگری نداریم.

سرخو عضو شورای شهر تهران گفت: رویه تخصیص بودجه عمومی کشور وجود دارد و در نظر گرفته شده است بخش خصوصی قادر به سرمایه گذاری در مترو نیست.

وی افزود: امسال تا پایان سال باید خط 7 مترو به بهره برداری برسد و این پروژه توسط پیمانکاران در حال فعالیت است اما مبلغ بسیار زیادی از شهرداری طلبکار است.

سرخو بیان کرد: آلودگی هوای تهران در روز گذشته به حد قرمز رسیده بود که برای رفع آن چاره‌ای جز گسترش حمل و نقل عمومی نداریم.

انصاری عضو دیگر شورای شهر تهران گفت: مشکل حمل ونقل عمومی تخصیص بودجه است و بر فرض اینکه نفت توسط دولت به بالاترین قیمت فروخته شود این مبلغ فقط صرف پرداخت حقوق کارمندان و پرداخت یارانه می‌شود و پولی برای بودجه‌های عمرانی باقی نمی‌ماند.

وی افزود: سهم حمل و نقل حتی در شرایطی که بودجه برای آن در نظر بگیریم هر سال بدتر می‌شود.

پیرهادی عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: در حوزه حمل ونقل عمومی اگر بخواهیم تقویت شویم باید به بخش خصوصی امتیازاتی داده شود که تشویق به فعالیت در این حوزه پیدا کند دولت نمی‌تواند اعتباری در این رابطه در نظر بگیرد.

تشکری هاشمی: دولت به وظایف خود در قبال حمل و نقل عمومی متعهد نیست

تشکری هاشمی معاون حمل و نقل ترافیک شهر تهران با حضور در صحن شورای شهر تهران به ارائه گزارشی در رابطه با کمبودهای ناوگان حمل ونقل عمومی شهر تهران پرداخت.

وی افزود: شهرداری تهران صد درصد بودجه جاری حمل و نقل عمومی را پرداخت کرده و تنها بخش اجرایی آن باقی مانده است.

تشکری هاشمی بیان کرد : 140 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده شهرداری برای حمل ونقل است که 40 میلیارد تومان آن به بخش خصوصی اختصاص داده شده و 100 میلیارد تومان آن برای خرید اتوبوس‌های جدید است.

معاون حمل و نقل ترافیک شهر تهران گفت: در واقع شهرداری تهران بودجه عمومی حمل ونقل را پرداخت کرده و حمل ونقل شهر تهران امروز به یک مشکل جدی تبدیل شده است.

تشکری هاشمی ادامه داد: مشکل کمبود اعتبارات در شهرداری تهران با تخصیص بودجه متفاوت است و ما برای گذر از این بحران نیاز به افزایش اتوبوس‌ها هستیم.

وی افزود: امرزو یازده هزار اتوبوس در ناوگان حمل و نقل شهر تهران در حال تردد هستند که 250 عدد تک کابین و 100 عدد دو کابین هستند و مابقی را خودروهای فرسوده تشکیل می‌دهند.

وی گفت: شش سال است که هیچ اتوبوسی به حمل و نقل تهران اضافه نشده و اگر امروز بخواهیم اتوبوس‌هایی را خریداری کنیم به جای 17 و 18 میلیون سال گذشته باید هشتاد میلیون تومان پرداخت کنیم.

معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: اگر تمام بودجه شهرداری تهران را در نظر بگیریم بازهم نمی‌توانیم کسری حمل و نقل تهران را جبران کنیم. دولت باید 235 میلیارد تومان برای احداث مترو تهران پرداخت می‌کرد که فقط بودجه 300 متر را پرداخت کرده است.

تشکری هاشمی افزود: همچنین دولت ملزم به پرداخت 900 میلیارد تومان از محل جریمه‌های رانندگی به شهرداری بود که فقط 58 میلیارد تومان یعنی 6 درصد این اعتبار را پرداخت کرده است که باید صرف بهبود حمل و نقل عمومی شد.

وی اضافه کرد: دولت متعهد شده بود که از محل هدفمندسازی یارانه‌ها کمکی به نوسازی ناوگان عمومی شهر تهران کند که تاکنون انجام نشده است همچنین یک مورد از وام‌های 25 میلیونی خرید خودرو به شهرداری تهران پرداخت نشد.

معاون حمل و نقل ترافیک شهر تهران بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم به جای طرح خرید اتوبوس این وظیفه را از شهرداری به بخش خصوصی واگذار کرده و در قبال هر کیلومتر تردد مبلغی را به آن‌ها پرداخت کنیم که امیدروارم این پیشنهاد در بودجه سال 95 در نظر گرفته شود.

در نهایت طرح تخصیص افزایش اعتبار جهت نوسازی ناوگان عمومی شهر تهران مورد تایید اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار