آیین بزرگداشت استاد میلاد کیایی آهنگساز و نوازنده پیشکسوت سنتور به پاس 6 دهه فعالیت هنری جمعه 27 آذر ساعت 18 با همکاری موسسه راد نواندیش در فرهنگ سرای ارسباران برگزار می شود.

 به گزارش حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی فرهنگ سرای ارسباران، سخنرانی استاد محمد سریر، پخش کلیپ زندگی نامه میلاد کیایی، اجرای موسیقی در چندنوبت توسط هنر جویان استاد، اجرای سنتور نوازی استادکیایی با آواز رشید وطن دوست و پیانو نوازی بردیا صدر نوری بخش هایی از این برنامه است.

میلاد کیایی یکم مهر ماه سال۱۳۲۳در خانواده ای آشنا به موسیقی،کتاب و فرهنگ درتهران متولد شد. پدر وی تار و سنتور را به سبک قدما می نواخت. کیایی از هشت سالگی نوازندگی سنتور را نزد پدر و سپس ردیف‌های موسیقی را نزد برادر بزرگش ایرج فرا گرفت.

اولین فعالیت هنری این نوازنده درسن دوازده سالگی با برنامه کودک رادیو شروع  و پس از آن در سنین نوجوانی مسئولیت اجرای چندبرنامه رادیویی و تلویزیونی نظیر «احساس و اندیشه» و «بزم آدینه» را به مدت چهار سال برعهده گرفت.

آین آهنگساز سال 1342 درسن هفده سالگی در مسابقات هنری آموزشگاه‌های سراسر کشور در رشته موسیقی(ساز سنتور) مقام نخست را کسب كرد و همان زمان برای مدت پنج سال نیز مدرس موسیقی کلاس‌های فوق برنامه موزیکولوژی وابسته به دانشگاه تهران شد. تاکنون متجاوز از یکصد قطعه آهنگ از آثار وی بوسیله ارکسترهای بزرگ و کوچک و همچنین گروه‌های موسیقی ملی ا ز جمله پگاه، ابر بی‌باران، سبزه‌زار، موسیقی روی تم های محلی ایران، چرا، یاد، حباب، یتیم سه‌گاه، این شرح بی‌نهایت، سارا، قطعاتی برای سنتور و ارکستر، کوه‌های سفید، طلوع، راز آشکارا، گریز، مهر و ماه، شور و شادی، نقش تازه، گل آفتاب و..... به مرحله اجرا و ضبط درآمده است. این آهنگساز تا کنون برای هجده فیلم سینمایی و سریال‌های تلویزیونی موسیقی متن ساخته ، وی ابداع‌هایی روی کوک سنتور و تالیفاتی در زمینه گام‌ها و فواصل بین پرده‌های مقامات موسیقی ایران دارد.
 
کیایی از سال 1343 به مدت شانزده سال مدیر طرح و برنامه‌های فرهنگی و هنری کاخ جوانان بوده و در حال حاضر مدرس موسیقی و عضو هیات امنای فرهنگ صوتی ایران است . وی در سال 1380 موفق به دریافت درجه دکترای موسیقی در رشته نوازندگی و آهنگسازی از شورای عالی ارزشیابی هنرمندان کشور شد و به همین مناسبت نیز استاد "علی تجویدی" هنرمند صاحب‌نام و عالیقدر موسیقی ایران با وجودی که آن زمان در بستر بیماری بود طی مراسمی لوح افتخار هنری را به خاطر چهل سال فعالیت هنری به ايشان اهداء كرد.

کیایی کنسرت‌های متعددی را در داخل و خارج در کشورهای (کانادا، فرانسه، آلمان، آمریکا، سوئد، هلند، و انگلیس) برگزارکرد. و تاکنون شاگردان بسیار زیادی را تربیت كرده که عده‌ای از آنان به دانشکده‌های مختلف هنر، رشته موسیقی راه یافته‌ و تعدادی نیز به درجات بالایی در هنر موسیقی ارتقاء یافته و طی سال گذشته چهار تن از شاگردانش در کشورهای کانادا و انگلیس به دوره دکترای موسیقی راه یافته‌اند. 

کتاب «رازآشکار» با خاطرات هنری به زبان فرانسه از همین خاطرات از این استاد منتشر شده است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.