سخنگوی کاخ سفید گفت: پیشرفت هایی که ما در مسیر دیپلماتیک سوریه به دست آورده ایم بدون حضور سازنده روسها امکان پذیر نبود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کاخ سفید، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری روزانه گفت : مواضع برخی از نامزدهای جمهوری خواه خطرناک و برای امنیت ملی آمریکا زیان بار هستند.

وی افزود: حتی کسانی که در دولت پیشین نیز به عنوان کارشناس امنیت ملی بودند بیان می کنند که اظهارات خصمانه، نفرت بار، تفرقه اندازی که از برخی از نامزدهای جمهوری خواه می شنویم خطرناک و آسیب رسان است.

ارنست گفت : چیزی که از برخی مباحثات انتظار داریم تعهد این دولت برای ایستادن و دفاع از ارزش هایی است که برای بنیان این کشور بسیار اهمیت دارند و در عین حال، برای پیشبرد امنیت ملی ما نیز مهم هستند.

وی درباره تلفات غیر نظامیان در حملات هوایی که در سوریه صورت می گیرد گفت برای جزئیات بیشتر و عملیاتی در این خصوص شما را به وزارت دفاع ارجاع می دهم تا درباره تلاش های صورت گرفته برای کاستن از تلفات غیر نظامی توضیح بدهند. باید بگویم که به دستور رئیس جمهور، می بایست تا جایی که می توان از وارد آوردن تلفات غیر نظامی پرهیز شود زیرا کشتار غیر نظامیان باعث نمی شود ما به هدف های خود در عراق و سوریه برسیم زیرا بسیاری از آنان خود قربانیان داعش هستند.

همانطور که رئیس جمهور نیز گفت، سرکردگان داعش از غیر نظامیان بی گناه به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند. این رفتاری نیست که ما بتوانیم با آن کنار بیاییم.

ارنست ادامه داد: رئیس جمهور همچنان خواستار صبر در این خصوص است ولی تا زمانی که داعش تضعیف و نابود نشود، راضی نمی شود. می بایست به اقدامات خود در عراق سرعت و شدت بیشتری بدهیم و این بدان معناست که آمریکا باید به راهبرد خود نگاه کند تا ببیند کدام بخش های آن را می توان سرعت و شدت داد.

همچنین این بدان معناست که اعضای ائتلافمان نیز باید کمک های خود را بیشتر کنند و در همین راستا، شاهد تعهداتی جدید از متحدان اروپایی خود در انگلیس، فرانسه و آلمان هستیم. در عین حال می بایست شاهد تعهدات بیشتر شرکای خود در منطقه نیز باشیم.

وی در ادامه گفت : همچنین می بایست شاهد افزایش بهبود عملکرد نیروهای عراقی نیز باشیم. البته نیروهای عراقی پیشرفت هایی را در اطراف الرمادی به دست آورده اند ولی کارهای بیشتری هست که می توان انجام داد تا اطمینان یابیم نیروهای عراقی توانمندی لازم را برای تامین امنیت کشورشان به دست آورده اند.

سخنگوی کاخ سفید گفت : وزیر امور خارجه آمریکا همچنین با سران دیگر کشورها که تعهدات مهمی را در این راه داده اند، دیدار می کند. وی گام های دیگری را نیز در نظر دارد که می توانیم و می بایست برداریم.

وی با اشاره به پیشرفت های ارتش عراق در انسجام نیرو، فرماندهی و کنترل و نیز کمک برخی کشورهای دیگر به نیروهای عراقی مانند استرالیا و ایتالیا گفت : بخشی از این مساله نیز به افزایش تلاش های ارتش عراق برای بهبود توانمندی و شمار نیرو بازمی گردد و من اطمینان دارم این موضوعی است که در سفر کارتر، وزیر دفاع، به منطقه بررسی می شود.

وی درباره اینکه آیا تیم خاصی برای شکار ابوبکر بغدادی اختصاص یافته است یا نه گفت : برای این مساله و اینکه آیا منابع خاصی برای این کار اختصاص یافته است یا نه ، شما را به وزارت دفاع ارجاع می دهم ولی باید بگویم که منافع ما در افزایش فشار روی هر کسی هست که در داعش نقش فرماندهی را دارد. ما به دو شکل روی این گروه فشار وارد می کنیم، اول اینکه این فرماندهان را حذف می کنیم و از این رو، داعش می بایست برای جایگزین کردن آنان اقدام کند.

موضوع دوم اینکه فشار عمده ای را بر سران داعش وارد می کنیم و به این شکل، با وجود اینکه از زنده بودن آنان خبر داریم ولی آنها برای حفظ جان خود نمی توانند ارتباط چندانی داشته باشند و تحرک آنان نیز بسیار محدود می شود و به این ترتیب کار توطئه چینی و طراحی برایشان سخت می شود. نقطه قوت تلاش های ما انسجامی است که در کارهای اطلاعاتی، مقابله با تامین مالی و نظامی وجود دارد.

وی گفت پیشرفت هایی که ما در مسیر دیپلماتیک تا کنون به دست آورده ایم بدون حضور سازنده روسها امکان پذیر نبود. پیشرفتی که ما برای تعیین جدول زمانی برای آتش بس و گفتگوهای سیاسی تعیین کرده ایم با توجه به هرج و مرجی که پنج سال است در سوریه وجود دارد، گامی مهم است، گامی که فقط با تلاش های جان کری برای نشان دادن نقش رهبری آمریکا میسر می شد تا همه طرف های مرتبط در میز گفتگوها حاضر باشند.

طرف هایی مانند ایران و عربستان سعودی که در برخی موارد به صورت ظاهری، گمانه ای و گاه حتی واقعی در برابر همدیگر قرار دارند. همچنین می بایست حضور سازنده روسیه را نیز با خود داشت، کشوری که بعد از فروپاشی شوروی، تنها پایگاه خارج از خاک خود را در سوریه دارد.

از این رو روسها به خاطر سرمایه گذاری هایی که در این کشور کرده اند نگران آینده این کشور هستند. همچنین اتفاقی که افتاده است، نشست ریاض بود که در آن شمار زیادی از گروه های مخالف حضور داشتند. این تلاشی سخت بود ولی صدها نفر از آنان در یک روز و در یک زمان و در یک اتاق حاضر شدند تا درباره ورود به فرایند سیاسی تعامل کنند و اینها تحولاتی مهم هستند.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار