مدیر شیلات و امور آبزیان استان زنجان اعلام کرد: بررسیها حاکی از آن است ،خاک شور در برخی نواحی رود خانه قزل اوزن شرایط مطلوبی را برای پرورش این گونه آبزی دارد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبر نگاران جوان از زنجان محمود بورانی میگوید: با توجه به بازدهی اقتصادی بالای آرتمیا تولید و پروش آن در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته بورانی آرتمیا نوع آبزی سخت‌پوست است که به طور معمول در آب‌های شور زندگی می‌کند.

وی بر آن است، دریاچه شور ارومیه که در استان آذر بایجان غربی یکی از غنی‌ترین منابع و زیستگاه آرتمیا در جهان به حساب می آید.

آرتمیا بیشتردر صنایع پرورش میگو و ماهی مورد استفاده قرار میگیرد و گفته میشود:سالانه در دنیا بیش از ۲هزار تن کیست آرتمیا خرید و فروش می‌شود .وفعالان آبزی پروری نیزاز خود آرتمیا برای تغذیه ماهیان به ویژه در مرحله نوزادی، سخت پوستان و نرم تنان بهره میگیرند.

در سال ۹۸۲ میلادی در کتاب حدود العالم مطالبی مرقوم شده است که نشان میدهد نخستین گزارش مکتوب علمی درباره آرتمیا متعلق به آرتمیای موجوددریاچه ارومیه بوده است.

در کتاب حدود العالم به صراحت ذکرشده است«...اندر او-منظور همان دریاچه ارومیه- هیچ جانور نیست از شوری آبش مگر کرم.» سورجلوس رئیس مرکز رفرانس آرتمیای دانشگاه گنت بلژیک، یکی از اسامی قدیمی آرتمیا را «کرم آب شور (brine worm) اعلام کرده‌است.

بنا بر این در باره آرتمیا در کتاب حدود العالم، بعنوان نخستین کتاب جغرافیای فارسی، برای نخستین بار تحت عنوان مستند علمی در دریاچه ارومیه گزارش شده و بعد ها پرفسور شلوسر نخستین تصویر شماتیک از آرتمیا را رسم نموده ‌است.

بورانی در باره اینکه طی چه فرایندی آرتمیا مورد توجه آبزی پروران قرارگرفت و نگاه تجاری بدان افزایش یافت میگوید: این موضوع به سالهای ۱۹۳۰ یا ۱۹۳۳ میلادی باز میگردد که طی ان الوین سلو Alvin sealo پیشنهاد کرد این آبزی برای پرورش ماهی مورد استفاده قرار گیرد.و به این ترتیب ارزش آرتمیا برای پرورش نوزاد آبزیان مورد توجه قرار گرفته است.

ارزش تجاری آرتمیا اینروزها، با بیشتر شدن علاقه به پرورش ماهیان زینتی گرمسیری ؛ دو چندان شده است.

کشور بلژیک در حال حاضر مرکزی بنام I.S.A یا International Study of Artemia تشکیل داده است که در سطحی وسیع و بین المللی بر روی آرتمیا مطالعه می‌کند.

هم اکنون در بازار های جهانی هر کیلو آرتمیا تا ۲۰۰ دلار هم خرید و فروش شده است و این از سود آوری بالای این موجود آبزی حکایت دارد.

این در حالیست که مدیر شیلات و امور آبزیان استان زنجان اعلام کرد: شیلات و امور آبزیان استان زنجان تولید و پروش آرتمیا را در دستور کار خود قرار داده است.

به گفته بورانی ظرفیت و سود حاصل از پرورش آرتمیا در مرحله نخست پرورش ، 3.5 تن و حدود 30 درصد پیش بینی میشود.

در استان زنجان روستاهای حاجی قشلاق ، دوزکند ، و روستای عیسی بیگلو از مناطق مستعد برای تولید و پروش آرتمیا شناخته شده است.

انتهای پیام/ف

برچسب ها: آرتمیا ، ماهی ، سود آور ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.