علی رضا رضایی گفت: از برگزاری دو مرحله رقابتهاي باشگاههاي كشتي كشور و جام باشگاه های جهان در كشتي آزاد و فرنگي، در سالجاری، مبلغی بيش از ده میلیارد تومان توسط بنگاه های اقتصادی به کشتی کشور تزریق شده است.

به گزارش خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، علی رضا رضایی با بیان این مطلب افزود: در واقع برگزاري جام باشگاه های جهان در دو رشته  آزاد و فرنگي براي  سازمان مديريت كشتي ايران حدود پنج در صد از عايدي كل خانواده كشتي(پنج درصد از حدود ده ميليارد تومان) ، هزينه داشته ، اما در مقابل براي خانواده كشتي ايران،  بيش از  ده ميليارد تومان عايدي داشته است.
 
وی ادامه داد: نكته مهم اين است كه اين عايدي بدون هيچ گونه هزينه مالي براي  مديريت كشتي كشور(كه خود درگير ده ها برنامه داخلي و خارجي مي باشد), مستقيماً از طرف بنگاههاي اقتصادي به كشتي گيران ، مربيان، و كادرهاي مديريتي مربوطه پرداخت ميشود.
 
دارنده مدال نقره المپیک تصریح کرد: اين موضوع از این بابت اهميتي مضاعف دارد كه بدانيم اگر بهانه اي بنام جام باشگاه های جهان وجود نداشت، حتي يك ريال از حداقل ده  ميليارد تومان ذكر شده نيز به كشتي تزريق نميشد. زيرا  براي بنگاههاي اقتصادي دليلي براي هزينه كردن و پاداش دادن به مربيان و كشتي گيران و كادر هاي مديريتي ذيربط وجود ندارد. يعني نه پولي به قهرمانان و مربيان ما ميرسيد و نه مبلغي براي برگزاري مسابقات ، كمك حال فدراسيون كشتي بود.  
 
رضایی تاکید کرد:اين موضوع جداي از كاركردهاي ديپلماسي و تعاملي ليگ جهاني كشتي بعنوان  يك حركت نوين در كشتي دنيا است،  كه توسط كشتي ايران در سطح بين المللي اغاز گشته،  و بتدريج ، با تكرار و جا افتادن آن، جريان جديدي را در جهان كشتي بهمراه خواهد داشت.
 
رضایی گفت: کل هزینه هاي  برگزاری دو مرحله رقابتهاي داخلي باشگاههاي كشتي كشور و جام باشگاه های كشتي آزاد و فرنگي جهان،  با در نظر گرفتن جوایز ارزي پرداختی ، از سوي فدراسيون و اسپانسرهاي ذيربط اين مسابقات،  پرداخت شده است. و نكته قابل توجه اينكه، هفتاد در صد جوائز ارزي(حدود پانصد ميليون تومان ازهفتصد و بيست میلیون تومان ) تیم های برتر در دو رشته كشتي آزاد و فرنگي نيز به کشتی گیران و مربیان داخلی مي‌رسد، يعني به كشتي گيران و مربيان و كادرهاي مديريتي ايراني تعلق مي گیرد.
 
وی در خصوص بيان برخی موضوعات در مورد اینکه مبالغي  که بخشی از آن بالطبع صرف هزینه هاي جاري مانند بلیط برخی تیم های خارجی ، اسکان و تغذیه  تیم هاي خارجي و يا برگزاري مسابقات در بالاترين استانداردهاي جهاني در كشتي می شود و یا  براي جوایز  ارزي تیم های برتر پرداخت می گردد را می توان مستقیما به کشتی گیران و مربیان ملی پرداخت کرد، گفت: اين بديهي است كه بنگاههاي اقتصادي  هيچگاه حاضر نيستند  بی دلیل هزينه هايي را آنهم در حد و اندازه بيش از ده ميليارد تومان به خانواده كشتي بعنوان پاداش يا حق الزحمه بدهند.
 
رضایی ادامه داد: فدراسيون كشتي ايران نيز كه حدود پانزده درصد  بودجه خود را از دولت دريافت ميكند هيچگاه توان پرداخت چنين هزينه هايي را آن هم بطور مستقيم ندارد. پس لازم است زمينه هايي را فراهم نمود تا بنگاههاي اقتصادي با انگيزه و علاقه بميدان بيايند و در كشتي هزينه كنند.  
 
رضایی تاکید کرد: طرح اينگونه مسائل ناشی از عدم آشنایی با انگيزه هاي سرمایه گذاری بنگاه های اقتصادی در ورزش است.اين موضوع طبيعي است كه اگر براي برگزاري ليگ جهاني پنج درصد  به نسبت هزينه هاي كل سرمايه گزاري نكنيم، نميتوانيم دويست در صد يعني بيست برابر آنچه هزينه كرده ايم را به خانواده كشتي برسانيم. در واقع جداي از جايگاه مديريتي فدراسيون كشتي ايران بعنوان متولي برگزاري مسابقات، فدراسيون با پرداخت بخشي از هزينه هاي برگزاري  مسابقات ليگ هاي داخلي  و جهاني،فرصت دريافت مبالغي توسط  كشتي گيران و مربيان و كادرهاي مديريتي را ، از بنگاههاي اقتصادي علاقمند به كشتي، در حدود بيش از ده  ميليارد تومان ، در سال ٢٠١٥ ، فراهم نموده است.
 
رضایی افزود: اگر فدراسیون كشتي مي‌خواست آن سهم اندك از منابع خود را  كه در برگزاري مسابقات مذكور  هزينه ميكند، ميان چند كشتي گير و مربي در سطح تيم ملي تقسيم كند، نه تنها بخش بزرگي از خانواده كشتي ايران بدون عايدي  باقي ميماند، بلكه همين چند كشتي گير نيز،  يك دهم چيزي كه الان دريافت كرده اند را نمي گرفتند، پس الگوي ليگ جهاني با همه نواقصي كه از نظر فدراسيون كشتي ايران هنوز داراست، و براي تكامل كمي و كيفي خود، نياز به تكرار و زمان دارد و به لطف خدا توانسته است حركت جديدي در اقتصاد كشتي كشور  ايجاد كند.
 
وی در پایان گفت: ما مطمئن هستيم اين حركت در ميان تيم ها و كشورهاي شركت كننده خارجي در ليگ جهاني نيز، البته به نسبت پايين تري از كشتي ايران ، آغاز شده است و رو به توسعه خواهد بود.
انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار