«شیهو عبدالسلام» کارشناس مسائل سیاسی، در رابطه با حوادث اخیر نیجریه گفت صهیونیست ها در دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی این کشور نفوذ دارند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه پرس تی وی، شیهو عبدالسلام، محقق دانشگاه ساپیینزای رم گفت دست های خارجی و بخصوص صهیونیست ها در دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی نیجریه نفوذ دارند.

عبدالسلام درباره جنبش شیخ الزکزاکی که خود شناخت نزدیکی نیز از آن دارد گفت جنبش اسلامی در نیجریه به رهبری شیخ الزکزاکی یک جنبش اجتماعی و دینی برای عدالت است. من از زمان کودکی، پیرو شیخ الزکزاکی بودم که سخنان وی را از کاست ها گوش می کردم. بعدها در کلاس های قرآن و حدیث وی شرکت می کردم که به صورت کلی، به مردم درباره اسلام آموزش می داد.

از این رو، اتهام های وارده از سوی ارتش نیجریه درباره نظامی گرایی در این گروه درست نیست زیرا از بیست یا سی سال پیش که تاریخ این جنبش است ، هیچ سابقه ای از نظامی گرایی در این جنبش وجود ندارد.

وی ادامه داد پیروان این گروه از سلاح استفاده نکرده اند؛ ما از تفنگ، چاقو یا چماق استفاده نکرده ایم تنها چیزی که از آن استفاده کرده ایم، هوش و دانشی است که درباره دینمان داریم و نه فقط مسلمانان، بلکه مسیحی هایی نیز هستند که از این جنبش پیروی می کنند.

حتی کسانی که دین نیز نداشتند، به تحولات اجتماعی کشورشان توجه داشند و خواستار تغییرات مثبت بودند. این اتهام ارتش نیجریه درست نیست، دروغی است که به جنبش می بندند و این جنبش جنبه نظامی گرایی ندارد.

عبدالسلام درباره احساس تهدید همزمان بوکوحرام و دولت نیجریه از این گروه گفت بوکوحرام موضوعی بحث انگیز است و آنچه هست با آنچه مردم در اخبار و رسانه ها می بینند تفاوت دارد زیرا گروه بوکوحرام به اندازه ای قدرتمند نیست که بتواند این حملات وحشتناکی را که در کشور روی می دهند، انجام بدهد.

نمونه آن بمب گذاری در ابوجا است که در یک یا دو سال پیش روی داد، همچنین از اطلاعاتی که از این جنبش داریم، می دانیم که بخش هایی از ارتش نیجریه و دستگاه های اطلاعاتی با آمریکا همکاری می کنند و کاملا مستقل نیستند. این کار ها انجام می شوند و به بوکوحرام نسبت داده می شوند، گاه نیز حملاتی به بخش هایی از مسلمانان صورت می گیرد که باز به بوکوحرام نسبت داده می شود و این نیز درست نیست.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار