گاردین: صلح مدنی، تنها راهکار مبارزه با داعش

گاردین در گزارشی نوشت: جهان برای مبارزه با گروه تروریستی داعش باید به دنبال راهکاری سیاسی باشد؛ زیرا حملات هوایی، تضمین شکست تروریسم نخواهد بود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ گاردین در گزارشی نوشت: انجام حملات هوایی ممکن است به تضعیف گروه تروریستی داعش کمک کند؛ اما هیچکس اعزام نیروهای زمینی به خاورمیانه را عاقلانه نمی پندارد. زیرا همه می دانند پس از سوریه و عراق، باید این اقدام مشابه در لیبی، نیجریه و چاد انجام شود. اعزام نیروهای زمینی به مناطق جنگی هرگز تضمین پیروزی نیست. آیا از سال 2001 مداخله های نظامی در افغانستان، عراق یا لیبی با موفقیت سیاسی همراه بوده است؟

بر اساس این گزارش، جهان به راهکاری سیاسی نیاز دارد. کل جهان باید برای مبارزه با تروریسم متحد شود. نگارنده می افزاید: نخست، جهان اسلام باید در کنار ما بایستد. زیرا اگر ما به تنهایی به جنگ با تروریسم برویم، این مسئولیت از دوش برخی کشورهای دیگر برداشته می شود. این مسئله همچنین به کشورهای منطقه کمک می کند به دنبال منافع و برنامه های خود بروند و به مبارزه با تروریسم بی توجه باشند. سلاح ما برای مبارزه با تروریسم، صلح است. این صلح به معنای آشتی با گروه های تروریستی نیست؛ بلکه منظور، صلح منطقه ای و مدنی در بخشهای درگیر با تروریسم است تا از گسترش جدایی طلبی و بی اعتمادی جلوگیری کند.

گاردین در ادامه این گزارش نوشت: چه کسی در سوریه و  عراق با گروه تروریستی داعش می جنگد؟ دولت بشار اسد که تنها به دنبال مشروعیت خود است. ترکیه که نگران نیروهای حزب کارگران کردستان است. عربستان سعودی نیز قصد دارد با اعمال فشار علیه ایران و جنبش های شیعه، اعتماد مردمانش را جلب کند.

جامعه بین المللی نیز باید علیه تروریسم متحد شود. اما با استانداردهای دوگانه این مسئله امکانپذیر نیست. این تنها تهدیدی برای جهان غرب محسوب نمی شود. همه پنج عضو شورای امنیت سازمان ملل در دهه گذشته با حملات گسترده ای مواجه بودند. حملات 11 سپتامبر، بمبگذاری های لندن  در سال 2005، گروگان گیری در مدرسه بسلان در سال 2004 و بسیاری از حملات تروریستی مشابه که به یک معضل جهانی تبدیل شده است.

گاردین در ادامه نوشت: حتی کشورهای غربی نیز به یک استراتژی مشترک برای مقابله با تروریسم دست نیافته اند. با وجود اینکه پارلمان انگلیس و آلمان برای مشارکت در ائتلاف بین المللی ضد داعش به توافق رسیدند، بحث های دیپلماتیکِ هفته های گذشته نشان داد همه کشورهای اروپایی علاقه مند به دخالت در این جنگ نیستند. وحدت اروپا در مبارزه با تروریسم نقش بسیار مهمی دارد؛ زیرا فروپاشی این اتحاد موجب ایجاد ترس و بی اعتمادی می شود. امروز کل جهان برای مبارزه با تروریسم باید یک صدا شود.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار