فرهاد گلستانی فرد مدیر ارتباط صنعت و دانشگاه وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار
حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: طبق آیین نامه جدید وزارت علوم، درس پایاننامه اختیاری شده و نمره آن را از معدل کل حذف کردند اما باید گفته شود که اصلیترین آموزشی که در تحصیلات تکمیلی انجام میشود همان پروژه و پایان نامه است و دروس دیگر خیلی در ارتقای فرد موثر نیستند.
وی ادامه داد: کار عملی و میدانی که دانشجویان انجام میدهند میتواند بسیار در ارتقای مهارت فرد موثر باشد. اما اینکه سیستم بخاطر تعهدات آزمایشگاهی و خرج های زیادی که پایاننامهها دارند و در برخی جاها به پایاننامهها نمره زیادی داده میشود میخواهند ارزش پایاننامهها را پایین بیاورد که این خلاف روند دنیاست و از نظر من اشتباه است.
گلستانی فرد در خصوص رسالت دانشگاهها در آمار بیکاری در مقاطع تحصیلات تکمیلی تصریح کرد: توسعه پایدار توسعهای است که وقتی برای این همه دانشجوی متقاضی تحصیلات تکمیلی، دانشگاهها را گسترش میدهیم زمینههای سرمایه گذاری کاری آن ها را هم در کشور ایجاد کنیم که متاسفانه دانشگاههای ما این توسعه پایدار را تامین نکردهاند.
وی ادامه داد: در پی تحریم کشور و مشکلاتی که برای صنعت ایجاد شد گذر ما از صنایع سنتی به فناوریهای نوین که باید در 20 سال گذشته انجام میشد بسیار کند گشته است و سرمایه گذاریها در صنعت بسیار کم انجام شد بنابراین برای اکثر افرادی که کارشناسی ارشد را تمام می کنند و تخصص ویژهای را میگیرند باید در جایی که به تخصص آنها نیاز است بروند اما متاسفانه آن صنایع و کارها موجود نیست.
مدیر ارتباط صنعت و دانشگاه وزارت علوم در پایان خاطر نشان کرد: بیش از 80 درصد موضوعات پایاننامهها اصلا متناسب با توسعه موجود نیست و طبق علاقه استاد راهنما و خود دانشجو طراحی و اجرا میشوند ما باید کاری کنیم که موضوعات پایاننامهها به نحوی در ارتباط با یک مشتری در ایران قرار بگیرد نه اینکه فقط بحث مسئله زایی مطرح باشد ما در واقع نیروهایمان را با این مقالهها برای کشورهای پیشرفته تربیت میکنیم نه ایران و زمینه مهاجرت آنان را فراهم مینمائیم.
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/