نائب رئیس خانه معدن خروج صنعت ساختمان از رکود را زمینه‌ساز خارج شدن بخش معدن از ایستایی تولید و فروش دانست.

خروج صنعت ساختمان از رکود منجر به تحرک در بخش معدن می‌شودمحمدرضا بهرامن در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به رکود گسترده در بخش معدن کشور گفت: یکی از دلایل ماندن بخش معدن در رکود ایستایی و رکود گسترده در صنعت ساختمان کشور است.

وی افزود: در صورتی که صنعت ساختمان از رکود خارج شود به طور قطع بخش قابل ملاحظه‌ای از ایستایی در بخش معدن از بین خواهد رفت.

بهرامن با بیان اینکه بخش معدن با رکود خارج از مرزها نیز روبرو است اظهار کرد: از آنجایی که طی 15 ماه گذشته قیمت جهانی انواع مواد معدنی به طرز قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است از این رو صادرات و فروش این مواد زیرزمینی نیز از کشور با رشد منفی روبرو بوده است.

وی ادامه داد: در سال‌جاری صادرات مواد معدنی با کاهش 30 درصدی نسبت به سال گذشته روبرو بوده که مهم‌ترین علت آن پایین آمدن فاحش قیمت‌های جهانی مواد معدنی است.

بهرامن یکی از راهکارها برای خارج ساختن بخش معدن از رکود و ایستایی را حمایت‌های مالیاتی دولت از فعالان در این بخش اعلام کرد و گفت: چنانچه دولت میزان مالیات‌ها و نیز بهره مالکانه را در این بخش کاهش دهد می‌توان امیدوار بود که در سال آینده قیمت‌های تمام شده استخراج و تولید مواد معدنی در کشور کاهش یافته و در نتیجه امکان رقابت مواد معدنی ایرانی در بازارهای جهانی بیشتر شود.

گفتنی است بر اساس آمارها سالانه به طور میانگین 130 تا 150 میلیون تن مواد معدنی از معادن سراسر کشور استخراج و تولید می‌شود که این رقم معادل 0.27 درصد کل ذخایر کشور است.

بر اساس آمار نرخ بهره‌برداری از ذخایر معادن در جهان دست کم یک درصد است که این رقم نشان می‌دهد کشورمان با وجود دارا بودن ذخایر غنی زیرزمینی تا چه حد نسبت به استانداردهای به روز استخراج و تولید مواد معدنی عقب‌تر است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار