وزیر بهداشت گفت: ایران در زمینه جایگاه علمی در منطقه رتبه اول و در دنیا رتبه شانزدهم را دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،دکتر هاشمی وزیر بهداشت در دیداری که با وزیر توسعه و تجارت کشور فنلاند داشتند، ضمن ابراز امیدواری از حضور وزیر فنلاند و توجه وی به حوزه سلامت گفت: از این که خانم وزیر به حوزه سلامت علاقه نشان دادند و در وزارتخانه جمهوری اسلامی ایران حضور پیدا کردند. صمیمانه متشکریم این حضور به معنای سابقه دیرینه دو کشور می‌باشد و جهت ارتقاء روابط به طور نسبی با پیشرفت‌ها بسیار ارزشمند در حوزه پیشگیری و سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

وی افزود: در ایران 60 دانشگاه علوم پزشکی داریم و در کنار آن تعدادی دانشگاه در حوزه دندانپزشکی و داروسازی وجود دارد که در بخش دولتی فعالیت می‌کنند، نزدیک به 200 دانشجو در گروه پزشکی در حال تحصیل هستند و حدود 600 مرکز تحقیقاتی در علوم پزشکی کشور وجود دارد که نزدیک به 580 بیمارستان دولتی و 300 بیمارستان خصوصی را شامل می‌شود. مجموع این امکانات باعث شد، بتوانیم پوشش بیمه‌ای 98درصدی در حوزه بهداشت درمان داشته باشیم.

برای دریافت خدمات درمانی یک هزار خانه بهداشت برای ارائه خدمات رایگان به 25 میلیون نفر ایجاد شد.

وی در ادامه گفت: ایران در زمینه جایگاه علمی در منطقه رتبه اول و در جهان رتبه 16 را دارد و رشد قابل توجهی در حوزه پژوهش داشته‌ایم. در حال حاضر حدود 300 شرکت دانش‌بنیان با حضور دانشمندان جوان ایران در حوزه پزشکی و عمدتاً دارو فعالیت می‌کنند. اینکه این باعث شده ما بتوانیم 96 درصد اشکال دارویی مورد نیاز کشور را خود تأمین کنیم ولی از لحاظ ریالی باید ببینیم 40 درصد داروی مورد نیاز کشور اعم از مواد اولیه دارویی از خارج کشور تأمین می‌گردد.

وی در خصوص زمینه همکاری مشترک با فنلاند عنوان کرد: ما در زمینه آموزش و پژوهش می‌توانیم دانشگاه‌های مشترک ایجاد کنیم. همچنین در ساخت بیمارستان‌ها حدود 100 هزار تخت برای 10 سال آینده مورد نیاز است که می‌توان به صورت مشترک برای آن سرمایه‌گذاری کنیم. در زمینه بیماری‌های صعب‌الاج و سرطان 200 مرکز در کشور برای درمان بیماران سرطانی نیاز است که یک سوم قرارداد بسته شده و دو سوم نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. در حوزه تجهیزات پزشکی به ویژه تصویربرداری تاکنون سرمایه‌گذاری مستقل بوده است ولی این دولت می‌خواهد خرید خدمات کند. 12 قطب درمانی برای خرید چند صد دستگاه ام آر آی و سی تی اسکن و وسایل تصویربرداری ایجاد خواهد شد. باید به ایران به عنوان جمعیت 400 میلیونی نه 80 میلیونی نگاه کنیم.

وی در خصوص همکاری‌های ایران و فنلاند در زمینه بیماری‌های دهان و دندان بیان کرد: در فنلاند برنامه بسیار خوبی در زمینه بیماری‌های دهان و دندان انجام شده که بی‌نظیر است و امیدواریم بتوانیم از آن استفاده کنیم.

وزیر بهداشت در جواب توضیحات وزیر تجاری فنلاند تصریح کرد: امیدواریم این فرصتی باشد برای همکاری‌های بیشتر بین ایران و فنلاند که در یک فصل گرم‌تر در خدمت آنها باشیم و در 19 و 20 ژانویه در تهران همایشی برگزار خواهد شد که از آنها دعوت می‌کنیم تا در کنار ما حضور داشته باشند، تا در کارگروه مشترک بتوانیم همکاری بیشتری داشته باشیم.

دکتر دانش جعفری وزیر اسبق اقتصاد در خصوص برنامه‌های وزارت بهداشت گفت: در دولت کنونی بخش سلامت بیشتر از اقتصاد اهمیت دارد. در حالی که در دولت قبل بخش مسکن پیشتاز بوده است و وزارت بهداشت در طرح تحول سلامت در طی این دو سال بازتاب قوی را دریافت کرده‌ است. وزارت بهداشت علاوه بر بهداشت و درمان مسئولیت آموزشی نیروی‌های پزشکی را نیز برعهده دارد.

وی افزود: در مورد همکاری ایران و فنلاند مهمترین موضوع طراحی مدل تجاری برای همکاری بین دو کشور است. روش‌های مالی که می‌تواند مورد بحث قرار گیرد در قالب همکاری علمی اختراعات و همکاری در بخش خصوصی و دولتی در حوزه سلامت است. نظام پیشین که مبتنی بر سرمایه‌گذاری برای احداث بیمارستان بوده است به نظام خرید خدمت تغییر یافته است. بنابراین در زمینه دندانپزشکی و فیزیوتراپی و حوزه دارو که فنلاند پیش تاز است باید کسب تجربه کنیم.

وی در ادامه گفت: راه‌اندازی شبکه دندانپزشکی مشابه آنچه در فنلاند است، می‌تواند برای ارائه مدل تجاری در ایران مؤثر باشد. در حوزه سرمایه‌گذاری مالیات بر درآمد 25 درصد است که این شرایط مناسبی برای سرمایه‌گذاری خارجی می‌باشد. همچنین نیروی کار تحصیل کرده زیادی با دستمزد کم در کشور وجود دارد، در حال حاضر 5 میلیون دانشجو داریم که تعداد آنها در مقایسه با فرانسه و انگلیس خیلی بیشتر است.

جعفری در خصوص نیروی انسانی تحصیل کرده در کشور افزود: تعداد فارغ‌التحصیل در ایران برابر با آمریکا است، در حالی که جمعیت آمریکا سه برابر ایران است، بنابراین نیروی انسانی یکی از مسائلی است که باید به آن توجه کنیم. کشور همسایه‌ی فنلاند، دانمارک طرحی را برای سرمایه‌گذاری داروسازی در ایران پیشنهاد کرد که علاوه بر مصرف داخل صادرات خارجی نیز داشته باشیم. توریسم سلامت از جمله حوزه‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار